ساخت کوره با آجر نسوز

ساخت کوره با انواع آجر نسوز؛ کوره‌های آجرپزی را باید یکی از قدیمی‌ترین صنایع‌دستی بشر بدانیم که تا به همین‌الان هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. قدمت کوره آجرپزی به بیش از دو هزار سال قبل بازمی‌گردد.

زمانی که بشر توانست با ترکیب خشت و گل اجرهای اولیه را بسازد به‌مرورزمان و پیشرفت علم و فن، ساخت کوره آجرپزی هم رواج پیدا کرد.

طراحی کوره‌های آجرپزی در دوره‌های مختلف زمانی دستخوش تغییرات گسترده و زیادی شده است. از کوره اجر پزی با طراحی سنگی و ساده گرفته تا طراحی با انواع آجرهای نسوز که امروزه رواج پیدا کرده است.

ساخت کوره با آجرنسوز باعث شده است تا مقاومت کوره آجرپزی در برابر حرارت و دما افزایش قابل‌توجهی پیدا کند و همین امر باعث پدیدآمدن انواع آجرهای جدید در بازار داخلی می‌شود.

کوره آجرپزی را می‌توان به دودسته تقسیم‌بندی کرد. اولین مورد کوره آجرپزی سنتی است که اکثر افراد حداقل یکبار آن را از نزدیک دیده‌اند یا تصاویر مربوط به آن را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌اند. این کوره‌ها فرایند ساخت راحت‌تری دارند و معمولاً در قیاس با دیگر کوره‌های آجرپزی دسترس تر هستند.

نوع دیگر کوره، کوره آجرپزی مدرن است که در چند دهه اخیر طراحی شده است و به‌تدریج در حال گسترش است. این کوره هزینه ساخت بالاتری را نسبت به کوره آجرپزی سنتی دارد. البته کار با این کوره راحت‌تر است و می‌توانید تعداد آجرهای بیشتری را در تنوع و مدل‌های مختلف طراحی کنید.

امروزه بیشتر کوره‌های آجرپزی در صنایع مختلف ازجمله صنایع ذوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند و توانسته‌اند بخش بزرگی از نیاز بازار صنعتی کشور را مرتفع سازند.

ساخت کوره با آجرنسوز باعث بالاتر رفتن میزان مقاومت کوره‌های آجرپزی شده است. زمانی که کیفیت کوره آجرپزی بالاتر برود به طبع محصول خروجی نیز کیفیت بیشتری پیدا می‌کند. تنوع بالای اجرهای نسوز گواه این موضوع است.

اجرهای نسوز به چند دسته تقسیم می‌شوند که هریک از آنها برای یکی از صنایع مهم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این آجرها به دلیل مقاومت خوبی که دارند در ساخت کوره برای صنایع ذوبی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید : مقایسه خشت با آجر

کوره آجرپزی چگونه ساخته می‌شود؟

ازآنجایی‌که تولید آجر به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، قدمت کوره‌های آجرپزی هم به همان دوره‌ها شاید کمی جلوتر بازگردد. در بسیاری از آثار قدیمی اعم از سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه و یا در داخل معابد و اقامتگاه‌ها آثار زیادی از اجرهای اولیه به‌جای‌مانده است که صحه بر صبحت و فرضیه‌های ما می‌گذارد.

کوره آجرپزی از ابتدا که به ساده‌ترین حالت ممکن ساخته شده بود تا به همین‌الان که با پیچیدگی‌های خاص خودش در صنایع ذوبی بکار می‌رود، دستخوش تغییرات زیادی شده است و با متریال و مصالح گوناگونی ساخته شده است.

ساخت کوره آجرپزی یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های بشری در اوایل پیدایش تمدن‌ها بود. با ساخت کوره آجرپزی میزان تولید و پخت آجر و مصالح ساختمانی بیشتر شد و بشر توانست با سرعت بیشتری پناهگاه‌های موردنیازش را برپا کند.

نحوه ساخت کوره آجرپزی به چه صورت است

هرچقدر جلوتر آمدیم و کیفیت مواد اولیه افزایش پیدا کرد و کوره آجرپزی مدرن‌تری را دیدیم، خروجی کار نیز باکیفیت‌تر شد و باعث شد تا سازه‌های دستی از عمرو مقاومت بیشتری برخوردار شوند.

ساخت کوره آجرپزی در وهله اول نیازمند یک محیط وسیع و مناسب است. نوع کاربرد و مدل کوره آجرپزی با این موضوع ارتباط مستقیمی دارد. در حالت کلی کوره آجرپزی دو وظیفه مهم و اساسی دارند، گرم‌کردن محیط و پخت آجر یا دیگر مصالحی که امکان پختن آنها در داخل کوره آجرپزی وجود داشته باشد را دارد.

ساخت کوره با اجر نسوز یک فرایند مجزا است که با دیگر روش‌های ساخت کوره آجرپزی کمی فرق دارد. هرچقدر ابعاد کوره‌های آجرپزی بزرگ‌تر باشد و بیشتر از اجر و فراورده‌های نسوز استفاده شود، مشخصاً کوره ساخته شده برای صنایع ذوب‌آهن و صنعتی خواهد بود و از استفاده معمولی و عادی خارج خواهد شد.

مراحل ساخت کوره

بیاید باهم مراحل ساخت کوره آجرپزی را در چند مرحله بررسی کنیم.

در مرحله اول ساخت کوره آجرپزی باید به فکر یک فضای کافی و مناسب باشید. بهتر است حجم داخل کوره را بزرگ‌تر ازآنچه که قرار است بوزید یا درست کنید، طراحی کنید.

بهتر است طول و عرض بزرگ‌ترین محصولی که قرار است در داخل کوره قرار دهید را در عدد ۱٫۵ ضرب کنید و عدد به‌دست‌آمده را مساحت و عمق کوره خودتان قرار دهید.

در مرحله دوم ارتفاع کوره آجرپزی را پیدا کنید. برای پیداکردن ارتفاع کوره آجرپزی بهترین راه این است که ارتفاع داخل کوره را با عرض یک آجر استاندارد جمع کنید. اجرهای استاندارد معمولاً ابعادی به‌اندازه ۲۳ × ۱۱ × ۷٫۶ سانتی‌متر و یا ۲۳ × ۱۱ × ۶٫۴ دارند.

در مرحله بعدی باید عرض دیواره‌های داخلی کوره آجرپزی را به ابعاد داخلی اضافه کنید. هر کوره آجرپزی دارای سه دیوار است. باید به مقدار دوبرابر عرض هر آجر به طول داخلی و عرض داخلی دیواره‌ها اضافه کنید. با این کار ابعاد بیرونی کوره آجرپزی مشخص می‌شود. به طور استاندارد باید ۲۰ سانتی‌متر به طول و عرض ابعاد داخلی کوره شما اضافه بشود.

در مرحله چهارم باید حجم داخلی کوره را محاسبه کنید. این مرحله کار خیلی سختی پیش رو ندارید و فقط باید طول را در عرض و سپس در ارتفاع ضرب کنید تا حجم کوره آجرپزی را به دست آورید. بعد از مشخص‌شدن حجم داخلی، باید حجم بیرونی کوره را از آن کم کنیم. حالا وقت آن رسیده است که اختلاف به‌دست‌آمده را تقسیم بر حجم یک آجر کنید تا تعداد اجرهایی که می‌توان در داخل کوره قرار داد را به دست آورید.

بیشتر بخوانید : کوره ذوب شیشه و آجر کوره مناسب آن کدام است

نکات مهمی که در طول ساخت کوره باید رعایت کنید

ساخت کوره با آجرنسوز یک فرایند و پروسه بسیار مهم است که نیازمند رعایت یک سری نکات است. اگر قصد دارید کوره آجرپزی باکیفیتی داشته باشید باید از جزئی‌ترین مورد تا کلی‌ترین موارد را طبق دستورات پیش ببرید.

اولین و مهم‌ترین نکته در ساخت کوره با آجرنسوز توجه داشتن به وزن سازه و فشاری است که کوره آجرپزی باید آن را تحمل کند.

ساخت کوره با آجر نسوز ازآنجایی‌که بیشتر برای صنایع ذوبی انجام می‌شود، وزن بسیار بالایی به خود می‌گیرد و برای مهار این وزن سنگین نیاز به یک فونداسیون محکم و قوی دارید.

بهتر است پایه‌ریزی کاملاً یکپارچه باشد و اطراف این پایه با استفاده از مصالح ساختمانی سفت و محکم‌کاری شود. می‌توانید از بلوک‌های بتنی و آجرهای مخصوص برای محک کاری استفاده کنید و نگذارید فونداسیون به‌راحتی تکان بخورد.

ساخت کوره با آجرهای کوره نسوز و نکات مهم آن

بهتر است بعد از حدود ۲ هفته شروع به استفاده از کوره آجرپزی کنید. چراکه بهتر است فونداسیونی که قرار داده‌اید به طور کامل خشک شود. اگر پی‌ریزی زمان گفته شده را سپری نکند ممکن است در مجاورت حرارت و دمای بالا شل بشود و حالت اولیه خودش را از دست بدهد که این موضوع بسیار خطرناک است.

هنگام چینش آجرها در ساخت کوره با آجرنسوز دقت کنید تا ردیف‌ها به‌صورت افقی چیده شوند. دلیل اهمیت این مرحله این است که درگذر زمان احتمال سست‌شدن و ترک‌خوردن ردیف‌های عمودی بسیار بالا است و بهتر است برای جلوگیری از خطرات ناشی از این روش چینش روی به این روش بیاوریم.

برای ماندگاری بیشتر کوره بهتر است از آجرنسوز باکیفیت و تازه استفاده کنید. دقت کنید آجرها دچار شکستگی و ترک‌خوردگی نشده باشند. کانال‌ها و ردیف‌های عمودی و یکپارچه ایجاد کنید تا ساخت کوره آجرپزی با نهایت دقت پیش برود.

بیشتر ببینید : قیمت آجر نسوز در انواع مختلف

کوره برای صنایع ذوبی

هر کوره‌ای برای یکی از صنایع پرمصرف کشور طراحی و ساخته می‌شود. معمولاً ساخت کوره با آجر نسوز برای صنایع ذوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کوره‌های صنعتی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار هستند و متریال و مصالح موردنیاز برای این کوره‌ها هم متفاوت‌تر از سایر کوره‌های سنتی است.

یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین کوره‌هایی که برای صنایع ذوبی ساخته می‌شود، ساخت کوره با آجر نسوز برای کوره‌های ذوب‌آهن و فولاد است. کاربرد این کوره‌ها در صنعت‌های این چنینی غیرقابل‌کتمان است.

هر مدل از کوره‌های صنعتی با یک تکنولوژی و یک روش ساخت مخصوص طراحی می‌شوند. از پرکاربردترین کوره‌های صنعتی می‌توان به کوره‌های کویلا، الکتریکی و بوته‌ای اشاره کرد.

برخی از کوره‌های نیز وجود دارند که ساخت و طراحی آنها به‌مراتب سخت‌تر از کوره‌های نام‌برده می‌باشد. البته تکنولوژی و مراحل ساخت برخی از این کوره‌های صنعتی هنوز در کشورمان عملی نشده است و نیاز به یک سری ابزاردقیق و تجهیزات خاص دارد.

کانال‌هایی که در ردیف‌های عمودی قرار داده‌اید نیاز به یک محفظه دارند تا جریان هوا به‌راحتی در داخل اجرها بچرخد. به یاد داشته باشید که دربی که برای کوره اجر پزی طراحی می‌کنید نباید خیلی سنگین باشد و از طرفی دارای زاویه خاصی باشد که پس از باز و بسته‌شدن، ردیف‌های عمودی چیده شده را تحت‌فشار قرار ندهد.

ساخت کوره با آجرنسوز و یا کوره‌های صنعتی فرایند پیچیده‌تری نسبت به کوره‌های ساده و سنتی دارند. کوره‌های صنعتی باید دما و فشار بیشتری را در قیاس با دیگر کوره‌ها تحمل کنند به همین دلیل شرایط ساخت و نگهداری آنها هم به‌مراتب سخت‌تر است.

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *