آجر پازلی و مزایای استفاده از آن

 آجر پازلی مصالح و متریالی است که از ظهور و استفاده آن در ساخت و ساز مدت زیادی نمی‌گذرد. این محصول را با نام بلوک پازلی هم می‌شناسند و دلیل آن ابعاد و شباهت تقریبی آن با بلوک سیمانی است. این نوع آجر مزایا و قابلیت حالبی دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 صنایع ساخت و ساز هم مانند بسیاری از صنایع دیگر، نیاز به تحول و تغییر دارد. بروز بودن این صنعت موجب می‌شود که طراحی‌های مربوط به ساختمان به خوبی با سلیقه و نوع نیاز افراد همسو باشد و به راحتی اجرا شود. این به‌روزرسانی و تغییر در مصالح و متریال‌ها به شکل ابداع و تولید محصولات جدید نیز نمایان می‌شود. قطعاً برخی نیازها و مسائل فنی و مهندسی وجود دارد که باعث می‌شود گونه‌های مختلف متریال و مصالح مانند بلوکی پازلی ابداع و تولید شود. البته نباید بحثی قیمت و هزینه تولید را فراموش کنیم. وقتی هزینه‌های ساخت و ساز و اعداد و ارقام مربوط به آن بالا و اصطلاحاً درشت است، باید مدیریت هزینه هم برقرار باشد. با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت در محصولات به کار رفته در ساختن ساختمان هم خواهیم داشت. قیمت آجر نما، آجر و سایر مصالح هم تابع این موضوع است. ادامه این مطلب را برای دانستن چیستی آجر پازلی، کاربرد و مزایای آن بخوانید.

آجر پازلی و مزایای استفاده از آن

آجر پازلی چیست؟

آجر پازلی یا بلوک پازلی محصول و مصالحی است که شکل ظاهری آن مشابه بازی لگو خانه‌سازی کودکان است. اطلاع دقیقی وجود ندارد؛ اما بعید نیست که طراحی این نوع آجر، از همین لگو الگوبرداری شده باشد. حتی برخی افراد این نوع آجر را لگویی هم می‌نامند. آجر یا بلوک پازلی هم مانند بسیاری از انواع دیگر آجر با پایه خاک رس با روش پرس کردن حاک، پخت آن در کوره‌های مخصوص و خشک کردن تولید می‌شود. این آجر یا به صورت عادی و با خاک معمولی یا با خاک نسوز تولید می‌شود. بسته به نوع کاربرد می‌توانید معمولی یا نسوز بودن آجر پازلی را انتخاب کنید. گفتیم که این محصول بلوک پازلی هم می‌گویند که شباهت ظاهری آن با بلوک سیمانی دلیل این موضوع است. البته این محصول را با ابعاد مختلفی تولید می‌کنند که سایزهای کوچک‌تر را آجر و سایز بزرگ‌تر را بلوک پازلی می‌نامند.

در زمان تولید دو سوراخ استوانه‌ای روی آجر پازلی وجود دارد که با توبه برجستگی و فرورفتگی‌های روی آن به هم چفت می‌شوند. در بخش مزایای آجر پازلی، در خواهیم گفت که داشتن سوراخ‌ها چه حسنی در کاربرد آن دارد. همچنین چفت‌شدن آجرها به هم نیز خود مزیتی جدا دارد. مزایای کاربردی این محصول را حتماً بخوانید تا از آن مطلع شوید.

 

 

آجر پازلی و مزایای کاربردی آن

آجر پازلی چه کاربردی دارد و اصلاً استفاده از آن مزیت و حسنی دارد؟ بله، کاربرد این محصول بسیار زیاد است و مزایای قابل توجهی در استفاده از آن وجود دارد. می‌خواهید بدانید که چه مزایایی در به کار گیری از این محصول وجود دارد، تیترهای زیر و توضیحات آن را مطالعه کنید. حتماً برای شما جذاب خواهد بود.

۱.نصب آسان

شکل ظاهری آجر پازلی یا بلوک پازلی به صورتی است که نصب آن را آسان کرده است. چفت شدن آجرها به هم سرعت نصب را به شدت آسان کرده و زمان آن را برای درست کردن یک دیوار یا نما با این آجر کم می‌کند. استفاده نکردن یا استفاده کم از مصالح ساختمانی و ملات، آسانی نصب و کاهش زمان چیدن یک دیوار با آجر پازلی را در پی دارد.

۲.وزن مناسب

وزن آجر یا بلوک پازلی نسبت به آجرهای دیگر مثل لفتون و آجر فشاری بیشتر است؛ اما از بلوک سیمانی سبک‌تر است. می‌دانیم که ملات هم در وزن کلی دیوار تأثیر زیادی دارد. با وجود سنگینی آجر پازلی نسبت به آجر فشاری و با در نظر گرفتن اینکه در زمان چینش آجر پازلی از مصالح استفاده نمی‌شود (یا بسیار کم استفاده می‌شود)، وزن کلی دیوار بسیار کم می‌شود. عدم وجود مصالح، کار تمیزتری است و کاربرد این آجر را در نمای بیرونی بیشتر کرده است.

۳.رنگ‌بندی و سایز‌بندی

تولیدکنندگان آجر می‌دانند که محدودیت‌هایی در تولید آن با رنگ‌های مختلف وجود دارد. اما این محدودیت در آجر پازلی کمتر است و می‌توان آن را در رنگ‌های مختلف تولید و تهیه کرد. تولید و فروش مستقیم آجر پازلی با ابعاد بسیار مختلف و متنوع، به همراه تنوع رنگی، امکان اجرای دیوارهایی تمیز را با ملات آماده یا سیمان فراهم می‌کند. این آجر برای هر ساختمان یا سازه‌ای که نیاز به بلوک دارد، به کار می‌رود. آجر پازلی، با این تفاوت که برخلاف دیگر نما‌ها مانند دیوار با آجر فشاری، آجر سفالی یا بلوک سیمانی، نیاز به روکش، سیمان کاری، سفیدکاری و نمای سنگ و آجر نما ندارد، پس پس از پایان کار، نمایی بسیار خوش رخ و زیبا خواهد داشت.

آجر پازلی و مزایای استفاده از آن

۴.استحکام بالا

اگر مطلب “آجر ضد زلزله چیست و در ایران کدام نوع آجر است؟” را خوانده باشید، متوجه شدید که این نوع آجر را به نوعی آجر ضد زلزله هم می‌دانند.

زلزله بلای طبیعی و حادثه غیرمترقبه‌ای است که خرابی و آسیب‌های مالی و جانی ناشی از آن بر هیچ کس پوشیده نیست. کشور عزیزمان ایران و به‌ویژه پرجمعیت‌ترین شهر آن یعنی تهران روی گسل‌های زلزله قرار دارد. این موضوع ایران را به کشوری زلزله‌خیز تبدیل کرده است. هر ساله این پدیده‌ی طبیعی نامطلوب در نقاط مختلف ایران اتفاق می‌افتد که جان بسیاری از  هموطنان ما را گرفته است؛ لذا کمک به افزایش مقاومت سازه‌ها و ساختمان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که باید بیشتر به آن بپردازیم.

قفل شدن آجرها در هم استحکام دیوار را بالا می‌برد. استفاده از آجر پازلی وزن سازه را هم کم می‌کند. پس آسیب ناشی از بالایی نظیر زلزله برای سازه‌هایی که در آن آجر پازلی به کار رفته، کمتر است. در کشورمان، در ساخت و ساز بیشتر از آجر لقتون، آجر سفالی و آجر فشاری استفاده می‌شود. البته تنها این سه نوع آجر کاربردی به عنوان آجر ضد زلزله ندارند. تحقیقات بیشتر و تولید محصولاتی با ضریب ایمنی بالاتر در کشورمان همچنان ادامه دارد. با الهام گرفتن از لگو (بازی ساختمان‌سازی بچه‌گانه) گونه‌ای از آجر تولید شده که شکل ظاهری آن طوری است که در زمان چیدن، آجرها در هم قفل می‌شوند. این ویژگی مقاومت دیوار را در برابر ریزش ناشی از زلزله افزایش می‌دهد. این نوع آجر به آجر پازلی هم شهرت دارد.

۵.عدم نیاز به تخریب برای زیرساخت‌ها

با توجه به وجود سوراخ‌ها روی بدنه آجر، دیگر نیاز نیست برای عبور تجهیزات زیرساختی (میله، لوله، کابل و…) دیوار آجری را تخریب کنید. می‌توانید از سوراخ‌های آجر پازلی برای عبور این تجهیزات استفاده کنید.

 

آجر پازلی و مزایای استفاده از آن

 

لازم است در اینجا به دو موضوع اشاره کنیم که شاید به نوعی معایب آجر پازلی باشد. امکان استفاده از آجر پازلی در ارتفاعات وجود ندارد؛ زیرا وزن آن بالاست. همچنین احتمال شوره‌زدن این آجر کم نیست که البته با استفاده از نانو یا نانو رزین کاهش پیدا می‌کند.

 

 حرف آخر

آجر پازلی یا بلوک پازلی، محصول و مصالحی نوظهور در صنایع ساختمان است. این آجر به آجر ضد زلزله و آجر لگویی هم شهرت دارد. مزایای استفاده از این نوع آجر کم نیست و میزان استفاده از آجر پازلی رو به افزایش است. البته معایبی هم در کاربرد آن وجود دارد که در بربر مزایای آن قابل چشم‌پوشی است. اگر هم می‌خواهید از آجر نما روی این آجر استفاده کنید، با مجموعه آجر امیران نما در تماس باشید تا راهنمایی لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *