نکاتی درباره آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

برای اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی باید نکات مهمی از جمله تهیه مصالح با کیفیت و انتخاب استادکار ماهر در نظر گرفته شود. کیفیت آجر نمای نسوز و همچنین طراحی خلاقانه و ایده های نو در اجرای نمای ساختمان بسیار تاثیرگذار است. اجرای نما با آجر ظرافت و جذابیت سنتی خاصی را به ساختمان می بخشد.

نمای ساختمان به هر مقدار که دارای جذابیت و زیبایی باشد به همان اندازه نیز بافت شهری، کوچه و محله نیز زیبایی قابل قبولی را بدست خواهند آورد. نمای ساختمان ها با استفاده از سنگ، کامپوزیت، سیمان، آجر و … نماکاری می شوند تعیین نوع متریال استفاده شده در نمای ساختمان بستگی به گزینه های متعددی از جمله سلیقه، کاربری ساختمان، بودجه و بافت محله بستگی دارد. در میان این مصالح ها آجر نما دارای محبوبیت خاصی است از آجر در نماسازی ساختمان ها با کاربری مختلف استفاده می شود. در طراحی آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی باید نکات خاصی را در نظر گرفت.

نکاتی درباره آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

آجرها دارای ویژگی های خاصی هستند که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرند. پیشرفت تکنولوژی و ساخت آجر با رنگ و سایز متنوع باعث شده محبوبیت این محصول قدیمی بیشتر از گذشته شود. ایده های خلاقانه و نو در آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی می تواند بافت منظم شهری را تشکیل دهد.

هر فردی بر اساس سلیقه و بودجه ای که برای نما سازی در نظر میگیرد نوع مصالح نمای خود را انتخاب می کند، تعدادی به نمای ساختمان مدرن و تعدادی نیز به نمای ساختمان سنتی علاقه دارند. نمای ساختمان ها به شیوه های مختلف انجام می شوند که با کنار هم قرار گرفتن این نماها بافت شهری تشکیل می شود. به همین دلیل است که وجود نماهای زیبا در داخل شهر برای همه مردم دارای اهمیت است.

اجرای نمای ساختمان با آجر نما

آجر نمای نسوز به دلیل قیمت پایینی که نسبت به سایر مصالح نما دارد بیشتر در نمای ساختمان ها و خصوصا برای مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، البته آجر نمای نسوز مزایا و ویژگی های بیشتری نیز دارد که آن را برای انتخاب در نما در اولویت قرار داده است. مجتمع های مسکونی به دلیل اینکه معمولا یک تیپ هستند برای نمای ساختمان ها نیز از یک نوع آجر و طراحی برای آنها استفاده می شود. آجر نما با اینکه یکدست است اما شکوه خاصی را به ساختمان می دهد.

یکی دیگر از مزیت های آجرهای نما در دسترس بودن آن است. به دلیل وجود منابع غنی مواد اولیه این محصول در داخل کشور تولیدکنندگان زیادی آجر نما را تولید می کنند به همین دلیل دسترسی به آن بسیار آسان و راحت است. اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و تنها یک طراح خوب و اکیپ نصب ماهر می توانند به شکلی مناسب نماکاری ساختمان را انجام دهند.

نما کاری ساختمان با استفاده از آجر نما با هنر و معماری ایرانی نزدیک است. نمای آجری حس دلنشین و آرامش بخشی را به استفاده کنندگان القا خواهد کرد. نماکاری ساختمان هایی که در محله هایی با بافت سنتی قرار دارند اگر با آجر نما انجام شود زیبایی دو چندانی خواهد داشت.

نکاتی درباره آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

هزینه و زمان اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

آجر در نمای ساختمان به دو روش استفاده از ملات ماسه و سیمان یا استفاده از چسب انجام خواهد شد که در چنین روشی باید محلی که آجر نصب می شود کاملا صاف و تمیز باشد. در روش دیگر آجر نما بصورت خشک اجرا می شود و در این روش خبری از ملات یا چسب نیست و آجرها با استفاده از قطعات فلزی، بست ها و چارچوب های مشخص به همدیگر متصل می شوند. به هر روشی که آجر بر روی نما نصب شود نیاز به مصالحی همچون قطعات آجر، ملات ماسه و سیمان، چسب مخصوص، ریل، قطعات فلزی و پیچ است.

هزینه اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی بستگی به موارد متعددی از جمله قیمت آجر نما، دستمزد اجرا، مصالح مورد نیاز نصب، ابعاد ساختمان و سایر مصالح مورد استفاده دارد. قیمت مصالح و دستمزدها متغیر هستند و با توجه به نوسانات قیمت در حال تغییر هستند.

زمانی که برای اجرای نمای ساختمان لازم است به مواردی همچون ابعاد ساختمان، شرایط آب و هوایی، تعداد استادکاران و در دسترس بودن مصالح بستگی خواهد داشت. مهارت و تجربه استادکار در تعیین و زمانبندی زمان بسیار اهمیت دارد.

آجر نسوز ساختمان مسکونی

آجر نسوز ساختمان مسکونی

۱۴۰۰-۰۶-۱۴آجر نما نسوز مجتمع مسکونی شهرک قدس

آجر نما نسوز مجتمع مسکونی شهرک قدس

۱۴۰۰-۰۵-۰۵نمونه آجر طرح انگلیسی مجتمع مسکونی

نمونه آجر طرح انگلیسی مجتمع مسکونی

 

ویژگی های آجر با کیفیت برای ساختمان

برای اجرای نمای آجر باید در انتخاب مصالح توجه ویژه ای کرد انتخاب آجر نسوز با کیفیت جزو اصلی ترین کارها در انتخاب مصالح مرغوب برای نما کاری است. آجری که برای نما انتخاب می شود باید خوب پخت شده باشد برای فهمیدن این موضوع دو آجر مشابه را به هم بزنید باید صدای فلزی داشته باشد این موضوع نشان دهنده پخت مناسب آجر است.

تحمل فشار و ضربه آجر گزینه دیگری است که باید به آن توجه کرد آجر نما باید حداقل فشار ۱۵۰ کیلوگرم بر ثانیه را تحمل کند. جذب رطوبت آجر باید پایین باشد و کمتر از ۲۰ درصد جذب رطوبت را داشته باشد. مقاومت بالای آجر در برابر گرما و یخبندان از دیگر مواردی است که باید قبل از اجرای نمای ساختمان به آن توجه کرد.

نکاتی درباره آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

نکاتی در حین اجرای نمای ساختمان

در هنگام اجرای آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشد

  • آماده سازی محل نصب: قبل از نصب آجر باید محلی که آجر در آنجا نصب می شود مرطوب باشد تا ملات بهتر آجر را به دیوار متصل کند.
  • نصب در شرایط آب و هوایی مناسب: نصب آجر را در فصل گرم سال و در دمای مابین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد انجام دهید.
  • اجرای بند کشی منظم: بندکشی بین آجرها دقیق انجام شود تا از نفوذ آب به میان آجرها جلوگیری شود.
  • ملات مناسب: سنگدانه های داخل ملات درشت تر از یک میلیمتر نباشد.

طراحی ساختمان های مسکونی با طراحی ساختمان های تجاری و اداری باید دارای تفاوت محسوسی باشد. نمای ساختمان، کاربری ساختمان را بیان می کند معمولا المان ها و طرح های هنری که در ساختمان های غیر مسکونی اجرا می شود نمایانگر کاربری ساختمان مدنظر هستند و بر اساس خدمات و فعالیت هایی که در آن ساختمان ها انجام می شوند در طراحی گنجانده می شوند.

در نماهای غیر مسکونی معمولا تنها از آجر استفاده نمی کنند و برای ایجاد طرحی مدرن آجر را با متریال های دیگر ترکیب می کنند به عنوان مثال ساختمان های خدمات درمانی را از ترکیب کامپوزیت و آجر نماکاری می کنند و یا نمای ساختمان های تجاری را با ترکیب آجر، شیشه و سنگ طراحی می کنند.

آجر نسوز ساختمان مسکونی

آجر نسوز ساختمان مسکونی

۱۴۰۰-۰۶-۱۴پروژه آجر نما گلبهی رنگ آپارتمان

پروژه آجر نما گلبهی رنگ آپارتمان

۱۴۰۰-۰۱-۳۱نمونه پروژه آجر نما نسوز آپارتمان 8

نمونه پروژه آجر نما نسوز آپارتمان ۸

 

نمای ساختمان آجری

اما آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی بیشتر بصورت یکدست خواهد بود. طراحان و مجریان نماکار برای تنوع و خارج شدن از یکنواختی طرح های هنری و شکل هایی را با استفاده از خود آجر اجرا می کنند. البته در برخی از همین ساختمان ها نیز به صورت محدود از تریک سنگ و آجر هم استفاده می شود.

ترکیب آجرهای رنگی نیز در مجتمع های مسکونی استفاده زیادی دارد. طراحان برای خارج شدن نمای ساختمان از یکنواختی از آجر با رنگ های مختلف و ترکیب آنها استفاده می کنند. امروزه آجر در رنگ های مختلفی با کیفیت بالا تولید می شود. در حال حاضر آجر با رنگ های سفید، زرد، قهوه ای، قرمز، نارنجی و آجر نما مشکی در بازار موجود است که معمولا برای نمای ساختمان های مسکونی از ترکیب دو یا سه رنگ استفاده می شود.

همانطور که اشاره شد استادکار ماهر و با تجربه در اجرای نمای ساختمان نقش مهمی را دارد. اگر استادکار توانایی چینش منظم و دقیق آجرها را نداشته باشد نمای ساختمان نه تنها زیبایی نخواهد داشت بلکه زننده و زمخت خواهد بود. انتخاب استاد کار ماهر در کنار تهیه مصالح درجه یک کیفیت اجرای نما را بالا خواهد برد.

نکاتی درباره آجر نمای ساختمان و مجتمع مسکونی

5/5 - (10 امتیاز)

2 نظر

  • کیفیت آجر نسوز طرح انگلیسی امیران نما عالی بود، برای تشکر فقط تونستم این کامنت رو براتون بزارم.
    نه شوره ای بعد ۶ ماه دیدم روی آجرها و نه اخلاف سایزی در آجرها مشاهده شد.

  • سلام – مطلب زیبا و خواندنی بود واقعا به نکات خوبی اشاره کرده بودdn از سایت امیران نما بخاطر مطالب جذاب ممنونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *