بررسی خواص فیزیکی و شیمایی آجر به همراه خواص مکانیکی آجر که در هنگام خرید به شما کمک می‌کند

آجرها همواره یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که علی‌رغم تصور عموم مردم، تنوع مدل بسیار بالایی را در صنعت ساخت‌وساز ساختمان و سایر صنایع به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر خواص آجر در مواردی چون اندازه، ترکیب، وزن، شکل، عایق، مقاومت و… با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر موجب شده تا به عنوان بخشی کلیدی از حوزه سازه، کاربردهای مختلفی به همراه داشته باشند.
در حقیقت آجرها و بلوک‌ها هر دو از گزینه‌های رایج ساخت بنا هستند اما بر خلاف اندازه بزرگ و ماده اولیه بتنی در بلوک‌ها، استفاده از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی گسترده‌تری را در انواع آجر شاهد هستیم.
به این ترتیب شناخت هرچه دقیق‌تر خواص این مصالح به ما کمک خواهد کرد تا بهترین انتخاب ممکن را در اختیار داشته باشیم. در این مقاله از مجله تخصصصی امیران نما با ما همراه باشید تا با فواید و خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آجر آشنا شویم.

انواع خواص آجر

قیمت بسیار اقتصادی آجرها در قیاس با مزایایی که در اختیار سازندگان می‌گذارد، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که آجر را به یک متریال مقرون‌به‌صرفه در میان سایر مصالح تبدیل کرده است.
نحوه فرایند تولید آجر و مواد به‌کار رفته شده در ساخت آن دو معیار مهمی هستند که ما را با گستره‌ای از انواع آجر اعم از نوع بسیار معمولی تا آجرهای حرفه‌ای و اختصاصی روبرو کرده است.
این دو معیار نه تنها خواص فیزیکی آجر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، بلکه در قابلیت‌های مکانیکی و شیمیایی آن نیز مؤثر بوده و به این ترتیب در مقابل یک حوزه کاملاً تخصصی از مصالح قرار خواهیم گرفت. به‌عنوان مثال تحمل بار بسیار بالا یکی از اشتراک‌های کلی در خواص آجر است که به عایق‌کاری حرفه‌ای ساختمان‌های شما کمک خواهد کرد.

اما در مقابل، با اینکه نوع خاک و ترکیبات به‌کار رفته شده در هنگام ساخت این مصالح چندان در دیدرس خریداران آن نبوده، یکی از تأثیرگذارترین معیارها در ایجاد تفاوت میان انواع آجر است. بنابراین از دیدگاه انواع خواص آجر و پرداختن به جزئیات آن‌ها، می‌توان این محصولات را در سه بخش خواص فیزیکی، خواص شیمیایی و خواص مکانیکی دسته‌بندی کرد.

خواص آجر براساس ویژگی ها و کاربردهای آن در ساختمان سازی

خواص فیزیکی آجر

رنگ آجر

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین خواص آجر در حوزه خصوصیات فیزیکی را مربوط به رنگ آن مربوط دانست؛ چراکه این معیار در مصارفی مانند دکوراسیون و بنای ساختمان حرف اول را می‌زند.
آجرهای موجود در بازار بسته به نوع خود در رنگ‌های متنوعی چون قرمز، سفید، زرد، قهوه‌ای، مشکی و… عرضه می‌شوند تا بتوانند به خوبی پاسخگوی سلیقه طراحان و معماران باشند.
لازم به ذکر است که کیفیت بالای آجر در رنگ آجر نیز دخیل بوده و آجرهای مرغوب عموماً در استفاده طولانی‌مدت دچار آفتاب سوختگی و رنگ پریدگی نمی‌شوند.

جذب (نفوذپذیری) آجر

منظور از جذب، میزان نفوذپذیری آجر نسبت به رطوبت و آب می‌باشد که این ویژگی هم مانند رنگ‌بندی از یک محصول به محصولی دیگر متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی اما میزان جذب یک آجر خوب نباید بالاتر از ۲۰ درصد بوده و هرچه جذب پایین‌تری داشته باشد، گزینه‌ای بهتر برای ساخت‌وساز است.

ویژگی جذب آجرها به طرق مختلف بر کیفیت آن‌ها تأثیر می‌گذارد:

  • تخلخل بیشتر به معنای مواد جامد کمتر بوده و از این‌رو، قدرت مقاومت آن کاهش می‌یابد.
  • جذب بیشتر منجر به سایر عیوب مرتبط با آب مانند یخ‌زدگی و شکنندگی می‌شود.
  • جذب بیشتر باعث نفوذ عمیق‌تر آب می‌شود که منبع رطوبت، کپک و قارچ خواهد شد.

شکل آجر

اکثر ما آجرها را همواره چه در بناهای قدیم و چه در بناهای جدید، با شکلی مستطیلی می‌شناسیم که در اندازه‌های کوچک یا بزرگ در کنار هم چیده شده و نمای کلی یک بنا را تشکیل می‌دهند؛ اما شکل مستطیل تنها حالت از خواص فیزیکی آجر نبوده و ممکن است تولیدکنندگان بر حسب نیاز مصرف‌کننده و آنالیز آجر نما از دیگر اشکال موجود نیز برای پخت آن استفاده کنند. تنها باید توجه داشت که یک آجر ایده‌آل از سطحی یکنواخت، منظم و لبه‌های تیز برخوردار باشد.

اندازه آجر

تفاوتی نمی‌کند که از چه نوع آجر و در چه محلی از آن استفاده می‌کنید، اندازه یکی از کلیدی‌ترین انواع خواص آجر است که در ایجاد سازه‌ای مستحکم، دقیق و مهندسی شده به ایفای نقش می‌پردازد.
هرچند که اندازه استاندارد یکسانی برای تمامی آجرها وجود نداشته و این مقوله بسته به کشور تولیدکننده، درخواست مصرف‌کننده و نوع آجر، بازه‌های اندازه مختلفی را در بر خواهد گرفت.

به‌عنوان مثال اندازه استاندارد آجر در ایالات متحده ۱۰*۱۰*۲۰ سانتی‌متر است، در حالی که انگلستان ۵٫۵*۹٫۵*۲۰ سانتی‌متر را به عنوان اندازه استاندارد آجرهای خود معرفی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد اندازه‌های استاندارد آجر در ایران، مطلب ابعاد آجر نما را مشاهده کنید.

چگالی آجر

آخرین مورد از خواص فیزیکی آجر که می‌تواند در انتخاب آن نقش به‌سزایی داشته باشد، چگالی یا همان تراکم آجر است که در حالت استاندارد، ۱۶۰۰ الی ۱۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب را شامل خواهد شد.
در حقیقت چگالی آجر یا وزن در واحد حجم، بیشتر به نوع خاک رس مورد استفاده و روش قالب‌گیری آجر (گل نرم، گل سفت، پرس سخت و …) بستگی دارد.

خواص مکانیکی آجر

دسته دوم از انواع خواص آجر، قابلیت‌های مکانیکی آن است که دو خاصیت مقاومت فشاری و استحکام خمشی را در بر می‌گیرد. بنابراین پس از بررسی موارد فیزیکی یک آجر استاندارد و ایده‌آل، باید آن را از نقطه نظر قابلیت‌های مکانیکی نیز مورد آنالیز قرار دهیم.

مقاومت فشاری آجر و استحکام خمشی آن از انواع خواص مکانیکی آجر محسوب می‌شوند

مقاومت فشاری آجر

در میان خاصیت‌های مکانیکی آجر، مقاومت فشاری آن را می‌توان یک از مهم‌ترین معیارهای موجود از نقطه نظر استحکام و پایداری معرفی کرد که به ترکیب مواد استفاده شده و درجه سوختن آن وابسته است. به‌طور مثال مقاومت فشاری محدوده‌ای بین ۳۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در آجرهای معمولی تا مقاومت کمتر از ۷۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در آجرهای درجه یک و همچنین ۱۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع در آجرهای درجه دو را شامل می‌شود.
این معیار که باید حتماً توسط تولیدکنندگان ذکر شده و مصرف‌کننده آن را در نظر داشته باشد، در مواردی همچون دیوارهای باربر نقشی کلیدی دارد.

استحکام خمشی آجر

همان‌طور که می‌دانید مقاومت یا استحکام خمشی به میزان تحمل یک ماده در برابر تغییر شکل تحت بار را می‌گویند.

آجرها نیز در حوزه خواص مکانیکی خود باید از دیدگاه استحکام خمشی مورد آزمایش قرار گرفته و این اندازه‌گیری را به عنوان معیاری در جهت کیفیت و مرغوبیت آجر در نظر داشت.

به‌طور کلی یک آجر معمولی نباید کمتر از ۱۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع مقاومت خمشی داشته باشد، همچنین این مقدار در آجرهای درجه یک عموماً بالای ۲۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع خواهد بود.

خواص شیمیایی آجر

خواص شیمیایی هر یک از انواع آجر با دیگری متفاوت است، چراکه بسته به نوع ماده به‌کار رفته شده در ساخت آن، کاربرد و عملکرد مخصوص به خود را نشان می‌دهند. در نتیجه می‌توان یکی از انواع خواص آجر را مربوط به ترکیب شیمیایی آن دانست که موجب تولید آجرهای سیلیسی، آلومینیومی، قلیایی، ماسه آهکی و… شده است.

این ترکیبات در وهله اول خود در شکل‌گیری خواص فیزیکی آجر و خواص مکانیکی آن نقش داشته و در وهله دوم معیارهای دیگری مانند دوام، مقاومت در برابر عوامل محیطی، تخلخل و… را نیز متأثر می‌کنند. در انتخاب آجر مورد نیاز در سازه‌های خود باید به خواص شیمیایی آن نیز توجه داشته تا بتوان بالاترین میزان بازدهی و طول عمر مناسبی را بسته به محل استفاده آن دریافت کرد.

مراحل نصب و قیمت آجر

نصب آجرها را می‌توان یک پروسه تخصصی و مهم تلقی کرد که پیاده‌سازی صحیح آن تأثیر بسیاری در ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و همچنین استحکام و مقاومت بنا خواهد داشت. در حقیقت چنانچه خواهان نصب آجر نما هستید، عدم صرف زمان، ظرافت و مهارت کافی نه تنها معماری نمای شما را زیر سوال خواهد برد، بلکه یک ضرر مالی بزرگ در پروژه نیز خواهد بود.

این امر در حوزه آجرهای مخصوص زیر بنا یا آجر کف نیز صدق کرده و باید نهایت دقت لازم را در طراحی و پیاده‌سازی آن به‌کار گرفت. به این ترتیب صرف‌نظر از بخش شناخت خواص آجر و انتخاب بهترین گزینه برای سازه، شناخت مراحل و شیوه‌های نصب آجر امری اساسی در روند اجرای صحیح یک ساختمان و بنا است.

نصب آجر و آموزش نصب کردن آجر با 4 مرحله آسان

به‌طور کلی برای نصب آجرها ۴ روش مختلف پیش روی ما قرار دارد:

  1. اجرای آجر دوغابی
  2. نصب آجر با ملات ماسه سیمان
  3. نصب آجرنما با چسب
  4. نصب آجر به روش خشک

به‌کارگیری هر یک از موارد فوق به معیارهایی چون انواع خواص آجر، محل استفاده و نوع کاربری آجر بستگی دارد. به‌طور مثال نصب آجر با ملات ماسه سیمان را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مرسوم معرفی کرد که نسبت به سایر روش‌ها، چندان از ظرافت بالایی برخوردار نبوده و یک روش مناسب برای نمای دکوراتیو نیست.

در مقابل، روش نصب آجر با چسب را می‌توان از جدیدترین روش‌های ابداع شده دانست که عموماً در نما و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در حین نصب آجر نسوز نما نیز می‌توانید از محصول نانو رزین استفاده کنید تا آجر براق‌تر شود و طول عمر بالاتری را به همراه داشته باشد.

آموزش نصب آجر نما

همانطور که اشاره شد، به منظور طراحی نما بهتر است تا ابتدا از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا بهترین ترکیب رنگ و اندازه از یک آجر نما مناسب را انتخاب کرده باشید.

پس از انتخاب نوع آجر و همچنین روش پیاده‌سازی نصب آن، باید زیرساخت‌های لازمه جهت نصب مانند مقداری رطوبت بر روی دیوار، ایجاد سطحی صاف به کمک چسب بتن یا کاشی، بندکشی و… صورت پذیرد.

همچنین نوع ملات به‌کار رفته شده در پشت آجر و در هنگام بندکشی دیگر موردی است که باید به مقدار کافی و در تناسب با نوع آجر به‌کار گرفته شود.

در واقع تمامی مراحل نصب هر یک به تجربه چندین ساله و مهارت کافی نیازمند است تا نمایی فوق‌العاده جذاب و بی‌عیب و نقص را در اختیار شما بگذارد.

در یک نگاه کلی مراحل اصلی نصب آجر به صورت زیر می‌باشد:

  1. انتخاب آجرهای متناسب محل بر حسب خواص آجر و ایجاد یک نقشه کلی از بنا
  2. محاسبه تعداد آجرها و ملات مورد نیاز نسبت به بنا و سطح مورد نظر خود
  3. آماده‌سازی ملات یا چسب لازم جهت چسباندن آجر و ایجاد زیرساخت مناسب
  4. آماده کردن پودر بندکشی و پیاده‌سازی بندکشی به منظور ارائه فواصل یکسان و منظم میان آجرها
  5. چسباندن آجرها و اتمام نصب آجر نما
  6. تمیزکاری و درزگیری

قیمت آجر نما

مجموعه امیران نما همواره در تلاش است تا با بهترین نوع مواد اولیه موجود در بازار و به بهترین شکل ممکن، انواعی از آجرهای مرغوب و کیفیتی را در اختیار مصرف‌کنندگان عزیز قرار دهد. هرچند که بسته به انواع خواص آجر و سطح تولید آن، قیمت‌های مختلفی از سوی تولیدکنندگان آجر ارائه می‌شود.
آنچه که به نسبت قیمت پرداخت شده برای آجر، اهمیت بیشتری دارد کیفیت خروجی نهایی در یک سازه و طول عمر آن در طی سال‌های بعدی است.
به این ترتیب ما متعهد شده‌ایم تا با کمترین هزینه ممکن و بالاترین سطح استانداردها، انواع آجر نما در رنج قیمت‌های مختلف متناسب با بودجه شما عرضه کنیم.

برای آگاهی از قیمت روز آجر و آجر نما، به صفحه قیمت آجر مراجعه کنید.

سوالات متداول خواص آجر

خواص فیزیکی آجر شامل چه مواردی می‌شود؟

خواص فیزیکی آجر شامل رنگ، جذب، شکل، اندازه و چگالی یا وزن آجر می‌شود.

خواص مکانیکی آجر شامل چه مواردی است و چرا مهم است؟

علت مهم بودن خواص فیزیکی آجر بر میزان مقاومت این محصول است که هرچه مقاومت بهتری داشته باشد برای استحکام آن بهتر است. خواص آجر به صورت مکانیکی نیز شامل مقاومت فشاری و استحکام خمشی آجر است.

منبع کمکی: gharexpert.com

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *