مقایسه آجر نما و سنگ نما با بررسی دقیق تفاوت و فرق این دو

اگر سری به بازار مصالح برای نمای ساختمان بزنید حتما متوجه می‌شوید که دو گزینه‌ي اصلی شما سنگ نما و آجر نما هستند که به آن‌ها نمای سنگی و نمای آجری نیز می‌گویند. بسته به اینکه معیار شما برای انتخاب چیست و چه مقدار بودجه برای این کار در نظر گرفته‌اید، یکی از این دو برای شما مناسب خواهند بود. مسلما باید پیش از انتخاب مزایا و معایب هر یک را بدانید.

در این مقاله، قصد داریم به مقایسه آجر با سنگ (بررسی تفاوت و فرق نمای آجری با نمای سنگی) برای نمای بیرونی ساختمان بپردازیم. برای این منظور ابتدا هریک را مختصرا معرفی کرده و سپس به مقایسه‌ي آن‌ها در شاخص‌های مختلف مانند تنوع، دوام، قیمت و غیره می‌پردازیم. اگر قصد نما کردن ساختمان در حال ساخت یا بازسازی خود را دارید با ما همراه شده و انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : بهترین نمای ساختمان در سال ۲۰۲۴

نگاهی کوتاه به آجر نما و سنگ نما

آجر، یکی از اصلی‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی است. درحالی‌که تا چند دهه‌ی پیش، نوع مناسب نمای این متریال تنها به آجرسه‌سانتی محدود می‌شد؛ اما سال‌هاست که آجرهای مناسب نما با ظاهر متفاوت از لوکس و اروپایی گرفته تا اسپرت و سنتی به بازار آمده‌اند.

آجر نما از نظر کاربرد، خود به چند نوع داخلی، بیرونی، شومینه و غیره تقسیم می‌شود که نوع بیرونی آن در این مقاله مدنظر ماست. این آجر از نوع خاصی از خاک رس فرآوری و غنی‌شده با انواع مواد معدنی و اکسید فلزات ساخته می‌شود که در بسیاری مواقع، خاصیت نسوز نیز دارد. به همین دلیل به این آجر، آجر نسوز نیز گفته می‌شود. آجر نما در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و بافتی سه‌بعدی به دیوار شما می‌دهد.

نگاهی به تفاوت نمای آجری ساختمان با نمای سنگ ساختمان و آپارتمان

از سوی دیگر، سنگ، یکی از مصالح آنتیک و نسبتا گران برای نما محسوب می‌شود. سنگ نما متریالی سنگین است که معمولا در رنگ‌های طبیعی یا تقویت‌شده تولید می‌شود. وجود رگه‌های طبیعی نیز در سنگ نما یک گزینه‌ي اختیاری است. از مهم‌ترین سنگ‌های نما می‌توان مرمریت، تراورتن، لاشتر و گرانیت اشاره کرد. سنگ نما معمولا به شکل صیقلی استفاده می‌شود؛ اما انواع برجسته و نامنظم آن نیز به‌عنوان نما به کار می‌روند.

با این مقدمه در ادامه به مقایسه آجر با سنگ نما می‌پردازیم.

مقایسه دوام آجر و سنگ نما

به‌طورکلی باید بگوییم که عامل اصلی تعیین‌کننده‌ي دوام نمای آجری و سنگ نما کیفیت محصولی است که استفاده می‌کنید. درواقع، دوام یک آجر بی‌کیفیت قطعا کمتر از یک سنگ باکیفیت است؛ اما به‌طورکلی و با فرض اینکه هر دو متریال در شرایط استانداردی تولید شده باشند، دوام آجر نما بیشتر است.

اولین مشکل شایع سنگ نما ترک‌خوردگی و شکستن بر اثر تغییرات دمایی است. در حقیقت، ضریب انبساط دمایی این متریال در مقایسه با آجر، پایین است. دلیل این موضوع این است که بافت آجر، متخلخل‌تر بوده و بیشتر می‌تواند انبساط یا انقباض داشته باشد. به‌ویژه اگر ساختمان شما در منطقه‌ای با تغییرات دمایی شدید در طول شبانه‌روز است، استفاده از سنگ را برای نما توصیه نمی‌کنیم.

مقاومت در برابر رطوبت

باوجوداینکه به نظر می‌رسد جذب رطوبت آجر از سنگ نما بیشتر باشد، درواقع این‌گونه نیست. اگر در رابطه با آجر معمولی صحبت کنیم، این نتیجه‌گیری درست است؛ اما آجر نما متریالی است که در طول مراحل ساخت در برابر جذب رطوبت، مقاوم‌سازی شده است. از سوی دیگر، اگر سنگ، دارای حفره و ترک باشد حتی ممکن است از آجر نما نیز رطوبت بیشتری جذب کند. با نصب آجر نمای مرغوب می‌توانید مطمئن باشید که تا سال‌ها دیوار زیر آن نیز عاری از رطوبت خواهد بود.

مقایسه آبگریزی نمای سنگی با نمای آجری

به‌طور طبیعی، سنگ نما به‌ویژه انواع صیقلی آن، آبگریزتر هستند که می‌تواند یک مزیت برای آن‌ها به‌حساب بیاید. اما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از محلول نانوی آجر نما، این متریال را نیز آبگریز کرده و درنتیجه، از نفوذ آب باران به آن حتی بیشتر از سنگ جلوگیری کنید. اعمال این محلول روی نمای آجری یا در مرحله‌ي تولید، بسیار ساده و ارزان است.

مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها

شاید یکی از مزایای نمای سنگی در برابر نمای آجری مقاومت بیشتر آن در برابر رشد میکروارگانیسم‌ها یعنی موجوداتی مانند قارچ، کپک و آلودگی‌های این‌چنینی باشد. بافت متخلخل‌تر آجر، فضای بهتری برای رشد این عوامل فراهم می‌آورد. به همین دلیل است که باید هنگام خرید این متریال به‌خوبی به تراکم بافت آن دقت داشته باشید. آجرهای متراکم، خطر بسیار کمتری از این نظر دارند. البته اگر آجر را در مناطقی با آب‌وهوای معمولی و نه مرطوب نصب می‌کنید، خطر چندانی از این بابت وجود ندارد.

مقایسه تغییر رنگ سنگ و آجر نما

اساسا یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است شما را مجبور به بازسازی نما کند، تغییر رنگ است. به‌طورکلی، مقاومت رنگ آجر نما در برابر نور خورشید، بیشتر از سنگ است. درست به همین دلیل است که نماهای سنگی پس از مدتی، نشاط اولیه‌ي خود را از دست می‌دهند.

دیگر عوامل اصلی تغییر رنگ نما، باران‌های اسیدی و آلودگی هوا هستند. سنگ نما و آجر نما هر دو از این نظر، آسیب‌پذیر هستند. اما با استفاده از محلول نانوی آجر نما می‌توانید نمای آجری خود را در برابر این اتفاق نیز مقاوم‌سازی کنید.

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی

ایمنی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هنگام انتخاب مصالح ازجمله مصالح نما باید در نظر بگیرید. این شاخص در چندین مرحله از حمل‌ونقل تا نصب و پس از نصب، مطرح می‌شود. در تمامی این مراحل، امتیاز ایمنی بیشتر، به آجر نما تعلق می‌گیرد.

آجر، متریالی سبک‌تر است که سبب سهولت حمل‌و‌نقل و ایمنی بیشتر آن هنگام نصب می‌شود. از سوی دیگر، چسبندگی آجر نسبت به سنگ نما بیشتر است. درست به همین دلیل است که بسیاری از نصاب‌های سنگ نما، مجبور به پیچ‌کردن سنگ‌ها از محل اتصالشان به دیوار هستند. امری که هم هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد و هم کمی در ظاهر نما به‌ویژه از نزدیک، تاثیر منفی دارد.

وزن سبک‌تر آجر جهت طراخی نمای ساختمان سبب می‌شود که این متریال حتی در صورت سقوط نیز خساراتی کمتری به بار بیاورد. این در حالی است که سقوط سنگ می‌تواند حتی خطر مرگ را برای عابر پیاده در پی داشته باشد. این ویژگی به‌ویژه هنگام حوادث طبیعی مانند زلزله یا وارد شدن ضربه به ساختمان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وزن سنگین سنگ، درنهایت وزن ساختمان را نیز بالا می‌برد که خود سبب احتمال نشست بیشتر و کاهش مقاومت آن در برابر زلزله نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید : وزن انواع آجر

مقایسه قیمت سنگ نما و آجر نما

به‌طور ساده و خلاصه باید بگوییم که قطعا سنگ نما از آجر نما، گران‌تر است. فرآیند تولید دشوارتر، وزن سنگین‌تر و به‌طورکلی، این واقعیت که مواد اولیه‌ي سنگ نما از آجر نما گران‌تر هستند، سبب افزایش قیمت این محصول می‌شوند. از سوی دیگر، هزینه‌های نگهداری، حمل‌ونقل و نصب سنگ نیز بیشتر است. مهم‌ترین دلیل این موضوع، وزن سنگین‌تر این محصول است.

فرق قیمت نمای سنگی خانه و ساختمان با نمای آجری ساختمان

لازم به ذکر است که قیمت بیشتر، هرگز به معنی کیفیت بهتر نیست. همان‌طور که در بخش مقایسه‌ي دوام آجر نما و سنگ ما توضیح دادیم، آجر از بسیاری جهات، بهتر از سنگ عمل می‌کند. بااین‌حال، می‌توان گفت که به‌طورکلی، سنگ نما به‌ویژه انواع آنتیک و مرغوب آن، جزء مصالح لوکس در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. درخشندگی بیشتر، کیفیتی است که بسیاری افراد آن را می‌پسندند و حاضرند برایش، هزینه‌ي بیشتری هم صرف کنند.

لیست قیمت : قیمت روز خرید آجر

مقایسه سبک سنگ نما یا آجر نما

حال و هوا یا سبک از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مصالح برای نما است. می‌توان گفت که حال و هوای سنگ نما و آجر نما کاملا از هم متفاوت هستند. آجر نما بیشتر محصولی است که نمای شما را گرم و صمیمی، با بافت سه‌بعدی، کمی فانتزی و حتی اسپرت نشان می‌دهد. این در حالی است که سنگ‌های صیقلی بیشتر متریالی لوکس و مجلل است. هر دو گزینه، توانایی دستیابی به کیفیت کلاسیک اروپایی را دارند با این تفاوت که سنگ بیشتر شما را به رم باستان می‌برد؛ اما آجرهای کلاسیک مانند انگلیسی کمی نما را شبیه به خانه‌های کلاسیک دهه‌های پیشین اروپا می‌کنند.

اما اگر یک نمای سنتی ایرانی مدنظر شماست، بهترین گزینه، استفاده از آجر نما به‌خصوص آجر نمای قزاقی است. این آجر، شکل مدرن و بهبودیافته آجرهای قدیمی ایرانی و به‌طورکلی، خاورمیانه‌ایست که امروزه در نمای مکان‌های تجاری مانند کافه‌ها و رستوران‌ها نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

مقایسه طرح و رنگ سنگ نما و آجر نما

تنوع رنگ نیز در هر دو متریال آجر و سنگ تقریبا به یک اندازه؛ اما با کمی سنگینی بیشتر کفه‌ی ترازو به نفع آجر است. رنگ سنگ، بیشتر به رنگ‌های طبیعی این ماده محدود می‌شود که نهایتا می‌تواند کمی تقویت‌شده و شارپ‌تر به نظر برسد. اما تکنولوژی‌های جدید تولید آجر نما تولیدکننده‌های برتر را قادر به تولید این محصول در رنگ‌های فانتزی کرده است.

ازنظر طرح نیز این دو متریال تقریبا به یک اندازه تنوع دارند. سنگ را معمولا در طرح‌های ساده، رگه‌دار، رستیک یا برجسته و صخره‌ای می‌توانید پیدا کنید. این در حالی است که آجر نما در طرح‌های طبیعی و ساده آجر معمولی، رستیک، آجر طرح چرم، چوب یا سنگ تولید می‌شوند. هر دو متریال را می‌توانید با اشکال کاملا هندسی یا کاملا بی‌نظم در بازار پیدا کنید.

ضریب انتقال حرارت در سنگ نما و آجر نما

یکی از اصلی‌ترین مزایای آجر نما در برابر دیگر مصالح نماکاری، این است که دیوار را عایق‌سازی می‌کند. این محصول با جذب رطوبت پایین و بافت متخلخل‌تر خود، سبب کاهش هدر رفت انرژی گرمایی از درون به بیرون محیط می‌شود. به‌این‌ترتیب، آجر نما محصولی است که هزینه‌های ثابت ماهانه‌ي ساکنین ساختمان را نیز کم کرده و به دلیل کاهش نیاز به مصرف انرژی‌های فسیلی، یک متریال دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

ضریب انتقال صوت در نمای سنگ و نمای آجری

امروزه، آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ، بسیار شدید شده است. حتی درحالی‌که درب و پنجره‌ها بسته هستند می‌توانید از خانه‌ي خود صدای خودروهای داخل کوچه یا خیابان‌های اطرافتان را بشنوید. یکی دیگر از مزایای آجر نما در برابر سنگ، جذب صوت بیشتر است. دلیل این موضوع نیز باز هم تخلخل بیشتر بافت این محصول است. درست به همین دلیل است که نصب آجر نما روی دیوارهای داخلی نیز سبب کاهش انتقال صوت بین واحدها می‌شود. به‌ویژه اگر پنجره‌های خود را نیز دو یا چندجداره کنید، با نصب آجر نما آرامش بیشتری در خانه خواهید داشت.

قوانین شهرداری ها درباره آجر و سنگ نما

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، آجر نما از دو جهت ایمنی و عایق حرارتی بر سنگ برتری دارد. درست به همین دلیل است که شهرداری‌های بیشتر مناطق کشور، سخت‌گیری بیشتری نسبت به استفاده از سنگ نما دارند. در برخی از مناطق، سازنده‌ها تنها می‌توانند ۲۰ درصد از نمای ساختمان را سنگ کنند و نمای ساختمان را به نمای ترکیبی تغییر می‌دهند. این سخت‌گیری در شهرها و مناطق زلزله‌خیز، بیشتر نیز می‌شود.
بنابراین استفاده از نمای آجری و نمای سنگی به صورت ترکیبی بیشتر مورد پسند سازندگان و مصرف‌کنندگان است.

سخن آخر

نمای آجری یا نمای سنگی؟ کدام‌یک برای نمای ساختمان مناسب‌تر است؟ این سوالی بود که تلاش کردیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. همان‌طور که گفتیم، آجر نما از جهات بسیاری بر سنگ نما برتری دارد. این متریال، طول عمر بیشتری داشته و در برابر عواملی مانند تغییرات دمایی و رطوبت، مقاوم‌تر است. تنها برتری سنگ نما در این زمینه نسبت به آجر، آبگریزی بیشتر است که آن هم با استفاده از محلول نانوی آجر نما، برطرف می‌شود.

از سوی دیگر، نمای آجری متریالی ایمن‌تر است. این محصول، وزن سبک‌تری داشته و به سبب پیوند بهتری که با مصالح زیرین خود برقرار می‌کند، احتمال سقوط کمتری دارد. حتی در صورت سقوط نیز خسارات کمتری به بار می‌آورد. ازنظر تنوع در طرح و رنگ، آجر نما کمی برتری دارد؛ اما حال و هوای این دو کاملا متفاوت بوده و انتخاب را به سلیقه‌ی شما وابسته می‌کند.

اگر مسئله‌ي قیمت را هم در نظر بگیرید، آجر نما محصولی ارزان‌تر است و نصب و حمل‌ونقل آسان‌تر و کم‌هزینه‌تری هم دارد. این محصول کمک می‌کند که دیوار در برابر حرارت و صوت نیز عایق شود. مجموع این دلایل سبب شده‌اند که شهرداری‌ها نیز قوانین خود را نسبت به استفاده از سنگ نما سخت‌گیرانه‌تر کنند.

سوالات متداول مقایسه سنگ نما با آجر نما

اصلی‌ترین تفاوت سنگ نما با آجر نما چه مواردی است؟

اگر بخواهیم اصلی‌ترین موارد تفاوت سنگ نما و آجر نما را برای شما ذکر کنیم باید بگوییم که مواردی همچون دوام آجر و سنگ نما، مقاومت در برابر رطوبت، آبگریزی نمای سنگی و آجر نما، مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها، تغییر رنگ سنگ نسبت به آجر، ایمنی نما و غیره را شامل می‌شود که هر یک را به طور جداگانه تحلیل و بررسی کردیم.

قوانین شهرداری درباره آجر نما و سنگ نما چیست؟

متاسفانه به دلیل اینکه کشور ایران در گسل‌های اصلی زلزله قرار دارد و در این چند وقت اخیر زلزله‌های ایران افزایش داشته است، شهرداری‌ها قوانین جدیدی وضع کرده‌اند که عمده‌ترین مسئله این قوانین ترک خوردن و پرتاب خورده سنگ به بیرون از نمای ساختمان است و از این رو پروژه‌هایی که از آجر نما استفاده شده باشند راحت‌تر جواز ساخت‌وساز می‌گیرند.

منبع : ویکی‌پدیا (سنگ نما)

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *