رنگ سنگ آنتیک به همراه بررسی مشخصات فنی و ترکیبات شیمیایی استون آنتیک

انتخاب رنگ سنگ آنتیک یکی از اصلی‌ترین مواردی است که شما در سنگ کاری و نمای سنگی ساختمان خود باید به آن توجه کنید؛ حال انتخاب رنگ بندی سنک آنتیک بسته به نوع سنگ متفاوت است که یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌های نما سنگ تراورتن است از این رو باید مشخصات سنگ آنتیک همچون تراورتن را بشناسید و آگاهانه انتخاب نمایید.

سنگ تراورتن چیست؟ تراورتن یک سنگ طبیعی فوق‌العاده مقاوم و فشرده است که به طور گسترده در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. به طور خاص، تراورتن یک سنگ رسوبی شیمیایی است که عمدتاً از مواد معدنی کربنات کلسیم تشکیل شده است.

اصطلاح تراورتن از “Tiburtinus” مشتق شده به‌خاطر این که عمدتاً از ناحیه‌ای زیر تیوولی می‌آید. سنگ تراورتن در واقع یکی از مواد مورداستفاده رومی‌ها برای ساخت ساختمان‌ها و کارهای عمومی بود تا جایی که بعدها به نام تراورتن رومی معروف شد. در میان مشهورترین بناهای تاریخی جهان که با سنگ تراورتن ساخته شده‌اند، نمی‌توان از کولوسئوم، کلیسای سنت پیتر یا فواره تروی نام برد.

سنگ تراورتن به دلیل تنوع رنگ سنگ آنتیک که در آن موجود است، سنگی بسیار پرکاربرد محسوب می‌شود. عصر سنگ و ترکیب اکسیدها و سایر ناخالصی‌ها (پدیده طبیعی باتوجه‌به تخلخل این سنگ) به مجموعه‌ای از تراورتن‌های مختلف علاوه بر رنگ سنگ آنتیک کلاسیک با رنگ‌های فراوان از سفید شیری تا گردویی و همچنین از صورتی و قرمز مایل به قرمز وجود دارد. رنگ‌بندی سنگ آنتیک و مشخصات سنگ آنتیک متناسب با ویژگی‌های سنگ‌ها تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید : مقایسه نمای سنگی و نمای آجری ساختمان

رنگ سنگ آنتیک و انواع سنگ تراورتن

بر اساس مبدأ و رنگ‌های مختلف موجود، می‌توان زیرمجموعه‌ای از رنگ‌های مختلف سنگ تراورتن را در بین رنگ‌های موجود در بازار ایجاد کرد. همچنین ما در ادامه به بررسی انواع رنگ سنگ آنتیک و رنگ بندی سنگ تراورتن پرداخته‌ایم تا بتوانید با آن‌ها آشنا شده و انتخاب درستی داشته باشید.

بیشتر بخوانید : انواع سنگ آنتیک

رنگ بندی سنگ آنتیک کدام یک بهتر است و جلوه زیبایی با ساختمان و فضای داخلی خانه میدهد

رنگ سنگ آنتیک خاکستری

این رنگ سنگ آنتیک در میان رایج‌ترین‌ها نیست، اما مطمئناً یکی از ظریف‌ترین‌ها است. لازم به ذکر است که این رنگ برای سنگ تراورتن بدلی یا برای اسلب‌هایی با جلوه تراورتن مانند سنگ‌چینی تراورتن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. در زیر سه نوع تراورتن خاکستری را فهرست می‌کنیم: تراورتن نقره‌ای راپولانو، تراورتن وستا و تراورتن تیتانیوم.

رنگ سنگ آنتیک نقره‌ای راپولانو

سنگ تراورتن نقره و همچنین تراورتن نقره گورخری یکی از باارزش‌ترین گونه‌های معدن راپولانو در توسکانی است. این نوع سنگ تراورتن با سایه‌های خاکستری و به‌ویژه دانه‌های صاف خاکستری، نقره‌ای و بژ مشخص می‌شود. این ویژگی‌های رنگی آن را به سنگی منحصربه‌فرد در جهان تبدیل کرده است، به‌طوری‌که رنگ سنگ آنتیک نقره اغلب برای پروژه‌های معتبر در سطح بین‌المللی انتخاب می‌شود.

رنگ سنگ آنتیک وستا

رنگ سنگ آنتیک ایتالیایی با زمینه خاکستری یا اکروم بسیار روشن و با رگه‌های متضاد رنگ روشن‌تر مانند سفید، نقره‌ای یا عاج متلاشی شده است. رگه‌های تراورتن وستا به‌طورکلی بسیار مشخص، موج‌دار و با ضخامت و شدت متفاوت هستند.

رنگ سنگ آنتیک تیتانیوم

رنگ سنگ آنتیک تیتانیومی نوعی تراورتن است که اساساً در ایران و ترکیه استخراج می‌شود. تراورتن تیتانیوم دارای رنگ شگفت‌انگیزی است که از خاکستری تیره (گاهی اوقات به قهوه‌ای متمایل می‌شود) تا فریژی روشن متغیر است. باتوجه‌به رنگ و ویژگی‌های خاص آن که آن را از تراورتن‌های کلاسیک‌تر متمایز می‌کند، مخصوصاً برای فضاهایی با طراحی مدرن و ترکیب شده با مواد معمولی صنعتی مانند فولاد و بتن مناسب است.

بیشتر بخوانید : کاربرد سنگ آنتیک

رنگ سنگ آنتیک زرد

رنگ سنگ آنتیک زرد عمدتاً از خاورمیانه می‌آید، اگرچه سنگ تراورتن زرد استخراج شده در ایتالیا، یعنی تراورتن طلایی رومی را نیز شامل می‌شود. سنگ تراورتن زرد معمولاً زمینه‌ای کرم رنگ با رگه‌های زرد تیره دارد که رگه‌های ظریف‌تر کمیاب روی آن خودنمایی می‌کند.

رنگ سنگ آنتیک زرد ایرانی

این سنگ تراورتن بیشتر از ایران می‌آید؛ اما در ترکیه نیز یافت می‌شود. رنگ سنگ آنتیک زرد ایرانی دارای رنگ زرد شدیدی است که به لطف فرایندهایی مانند پرداخت، برس زدن یا سندبلاست، حتی بهتر می‌شود. بافت تراورتن زرد ایرانی فشرده و متراکم است که بر روی آن می‌توان رگه‌های نازک قهوه‌ای یا سفید را تشخیص داد. استفاده از تراورتن زرد ایرانی در مکان‌هایی که آب وجود دارد پیشنهاد می‌شود به‌خاطر این که اثر مرطوب رنگ زرد این سنگ را بیشتر می‌کند.

سنگ آنتیک سفید و زرد و طلائی ایرانی نصب شده در فضا و دکوراسیون داخلی ساختمان

رنگ سنگ آنتیک طلایی رومی

رنگ سنگ آنتیک طلایی در ایتالیا استخراج می‌شود و با رنگ گرمی که بین گردویی و زرد است مشخص می‌شود. مرسوم است که این نوع سنگ تراورتن را با تراورتن‌هایی با رنگ روشن‌تر مانند بژ ترکیب می‌کنند.

رنگ سنگ آنتیک طلایی ایرانی

حتی سنگ تراورتن طلایی خاورمیانه نیز دارای ویژگی‌های بسیار مشابهی است که در ایتالیا استخراج می‌شود: در واقع تراورتنی با رنگ‌های طلایی زرد و بژ با رگه‌های قهوه‌ای روشن است.

رنگ سنگ آنتیک صورتی

با رنگ سنگ آنتیک صورتی به رنگ‌های معمولی تراورتن نزدیک می‌شویم. تراورتن صورتی یک سنگ طبیعی با منشأ ایتالیایی است که با زمینه نسبتاً یکنواخت رنگ صورتی روشن با سایه‌های کم‌وبیش متمایز و رگه‌هایی با رنگ شدیدتر مشخص می‌شود. انواع سنگ تراورتن صورتی که در زیر ارائه می‌کنیم سنگ تراورتن صورتی ترکیه، تراورتن اسکاباس و تراورتن پاگلیرینو است.

رنگ سنگ آنتیک صورتی ترکیه

سنگ تراورتن صورتی ترکیه یک سنگ نسبتاً کمیاب است که تنها در چند معدن سنگ تراورتن ترکیه استخراج می‌شود. ازآنجایی‌که سنگ بسیار کمیاب است، عمدتاً برای پروژه‌های باارزش و یا به دلیل رنگ صورتی خاص، برای ایجاد فضاهای زندگی مدرن و لوکس استفاده می‌شود.

سنگ تراورتن اسکاباس

سنگ تراورتن اسکاباس یک سنگ تراورتن است که عمدتاً از اسپانیا می‌آید، اما حوزه‌های استخراج نیز در ایتالیا در استان سیه نا وجود دارد. تراورتن اسکناس ماده‌ای با رنگ سنگ آنتیک صورتی و بژ با غلظتی از مواد معدنی است که به رگه‌هایی حیات می‌بخشد که آن را به سنگی ناهمگن تبدیل می‌کند.

سنگ تراورتن و سنگ آنتیک مشکی و طوسی رنگ تیره به همراه نمونه نصب شده آن

رنگ سنگ آنتیک پاگلیرینو

سنگ تراورتن پاگلیرینو یک تراورتن با قوام طبیعی، با ساختار بسیار فشرده و بدون منافذ یا حفره‌های عمده است. رنگ غالب این سنگ دقیقاً صورتی به رنگ نی، با سایه‌های تیره محدودتر است که رگه‌های ظریف را برجسته می‌کند.

سنگ تراورتن بژ

رنگ بژ بدون شک رنگ معمولی تراورتن است و به‌خاطر آن در سراسر جهان مشهور است. در میان شناخته‌شده‌ترین تراورتن‌های بژ، نمی‌توان از تراورتن آلاباسترینو، تراورتن کلاسیک رومی و تراورتن ناوونا نام برد.

سنگ تراورتن آلاباسترین

سنگ تراورتن Alabastrino که در منطقه معدن سنگ تراورتن تیوولی استخراج می‌شود، سنگی است به‌طورکلی بدون منافذ با رنگ زرد عاج یکنواخت و بژ روشن با رگه‌های موج‌دار از زرد تا هاوانا. سنگ تراورتن آلاباسترین که ضد یخ و ضدلغزش است، اغلب در محیط‌های بیرونی مانند برای ساخت کف‌پوش‌های بیرونی، استخر و حمام‌ استفاده می‌شود.

شما می‌توانید سنگ آنتیک به رنگ دلخواه خود را از شرکت امیران نما به قیمت مناسب خریداری کنید. کارشناسان این مجموعه به شما کمک می‌کنند تا متناسب با بودجه خود، بهترین محصول را انتخاب کنید. نصب سنگ آنتیک ساده و ارزان است. نصاب‌های این مجموعه می‌توانند این کار را به‌صورت حرفه‌ای و اصولی در ساختمان شما به انجام برسانند.

مقایسه سنگ تراورتن و سنگ مرمر در نمای ساختمان

یکی از اولین سؤالات در مورد سنگ مرمریت تراورتن این است که آیا تراورتن نوعی سنگ مرمر است یا خیر؟ پاسخ بسیار ساده است: خیر. بااین‌حال، بد نیست توضیح دهیم که چرا ما اغلب در مورد سنگ مرمر تراورتن به روشی کاملاً طبیعی حتی از متخصصان در زمینه سنگ می‌شنویم.

از نظر فنی، باتوجه‌به طبقه‌بندی زمین‌شناسی سنگ‌ها، تراورتن در مقابل مرمر دو چیز متفاوت است: تراورتن بخشی از سنگ‌های آهکی رسوبی است، درحالی‌که سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است. برای ساده‌تر، یک سنگ رسوبی از رسوب رسوبات در طول زمان سرچشمه می‌گیرد، درحالی‌که یک سنگ دگرگونی از یک سنگ رسوبی سرچشمه می‌گیرد که همچنین تغییرات قابل‌توجهی در فشار و دما را تجربه می‌کند، با زمان‌هایی که می‌تواند به میلیون‌ها سال برسد.

مقایسه سنگ تراورتن و سنگ مرمر و رنگ سنگ آنتیک

طبقه‌بندی به مرمر، گرانیت، تراورتن و سنگ یک نوع طبقه‌بندی تجاری است، نه یک‌طبقه بندی زمین‌شناسی: برای مثال، رومی‌ها از اصطلاح مارمورا برای تعریف کلی سنگ‌های صیقل پذیر استفاده می‌کردند. به همین دلیل، شنیدن تلفظ مرمر تراورتن در زبان رایج عجیب نیست.

سنگ تراورتن مرمر است یا سنگ‌آهک؟ سنگ تراورتن اغلب به‌عنوان سنگ مرمر یا سنگ‌آهک فروخته می‌شود، اما در واقع، تراورتن، ازنقطه‌نظر فنی، هیچ یک از این دو را نشان نمی‌دهد، زیرا سنگ تراورتن با فرایند تشکیل زمین‌شناسی کاملاً متفاوتی مشخص می‌شود که نه‌تنها از طریق یک ماده شیمیایی می‌توان آن را یافت و ازنقطه‌نظر فیزیکی، بلکه ازنقطه‌نظر بصری نیز قابل دسترس است.

بیشتر بخوانید : عکس نمای ساختمان با سنگ

ترکیب شیمیایی و کانی‌شناسی و همچنین مشخصات فنی

اگر سنگ مرمر نباشد، تراورتن چه نوع سنگی است؟ تراورتن سنگی رسوبی با منشأ شیمیایی با لایه‌بندی کم‌وبیش مشهود، بتن‌ریزی شده و از نظر ساختاری ریز کریستالی است که زمانی تشکیل می‌شود که آب‌های غنی از بی‌کربنات‌ها دی‌اکسیدکربن را به جو و موجودات گیاهی فتوسنتزکننده آزاد می‌کنند. این فرایند که پدیده کارست نیز نامیده می‌شود، به نفع رسوب کربنات کلسیم به شکل لایه‌های زیرین است:

Ca(HCO3)2 = CaCO3 + H20 + CO2

در فرایند ته‌نشینی، علاوه بر کربنات کلسیم، کربنات‌های دیگر نیز رسوب می‌کنند، به‌ویژه کربنات‌های منیزیم و منگنز و همچنین هیدروکسیدهای آهن که تأثیر قابل‌توجهی بر ظاهر و به‌ویژه رنگ تراورتن می‌گذارد. مورفولوژی نهشته‌ها و گسترش آنها به نوع سازه‌های پوشیده شده، میزان بارندگی، سرعت جریان آب، میزان کمک پوشش گیاهی به حذف CO2 بستگی دارد که به آن ساختار متراکم کمتری نسبت به سنگ مرمر می‌دهد.

به‌طورکلی، دو نوع سنگ تراورتن اصلی شناسایی می‌شود: تراورتن‌های حرارتی و تراورتن‌های تشکیل شده توسط آب در دمای اتاق. تراورتن‌های حرارتی به دنبال رسوب نمک از آب‌های معدنی گرم ایجاد می‌شوند. سردشدن این آب‌ها و اختلاف فشار دی‌اکسیدکربن بین جو و سیستم آبخوان حرارتی، با ایجاد صفحات تراورتن بسیار بزرگ و ضخیم، پدیده‌های بارشی شدیدی را در نزدیکی چشمه‌ها پدید می‌آورد. این تراورتن‌ها اغلب در مرکز ایتالیا به دلیل وجود گسترده آب‌های حرارتی یافت می‌شوند. نوع دوم سنگ تراورتن عموماً به لطف چشمه‌های به‌اصطلاح سنگ‌ساز به وجود می‌آید که با محتوای نمک بالا مشخص می‌شود. در این حالت، هنگامی که آب زیرزمینی به اتمسفر خارج می‌شود، بین دی‌اکسیدکربن محلول و موجود در جو تعادل مجدد ایجاد می‌شود که منجر به رسوب کربنات کلسیم و تشکیل لایه‌های کلسیتی می‌شود.

ترکیب شیمیایی و مشخصات فنی و ظاهری سنگ آنتیک را در این قسمت مطالعه کنید

سنگ تراورتن از نظر کانی‌شناسی چه نوع سنگی است؟ تراورتن تقریباً به طور کامل از کربنات کلسیم تشکیل شده است. سایر عناصر موجود در تراورتن، هرچند به میزان کم، کوارتز، مواد معدنی خاک رس، هیدروکسیدهای منگنز و آهن، گچ، میکای سفید، گوگرد و کلریت‌ها هستند. وجود سبزی‌ها (مانند برگ‌ها، جلبک‌ها، ساقه‌ها و غیره) یکی دیگر از عوامل مشخص‌کننده از دیدگاه مورفوژنتیک است: تراورتن در واقع با ساختار واکوئلی مشخص می‌شود، جایی که حفره‌ها (برش‌ها یا حفره‌ها تا چندسانتی متر) مشخص می‌شود. عموماً به دلیل زوال این عناصر آلی در داخل سنگ است.

سنگ تراورتن از نظر خصوصیات فیزیکی – شیمیایی و مکانیکی چه نوع سنگی است؟ وزن مخصوص آن حداکثر ۲۵۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است درحالی‌که مقاومت/فشردگی تا ۱۲۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌رسد. این پارامترها بدون شک به حفره‌های سنگ بستگی دارد: هرچه وجود حفره‌ها بیشتر باشد، سنگ سبک‌تر و شکننده‌تر است. بااین‌حال، هنگامی که فضای خالی از ۲۰-۳۰٪ از حجم کل فراتر رود، دیگر از تراورتن صحبت نمی‌کنیم، بلکه از سنگ اسفنجی صحبت می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های تراورتن این است که باگذشت زمان پس از قرارگرفتن در معرض هوا، تمایل به سفت‌شدن و فشرده‌شدن دارد: این به این دلیل است که تبدیل بی‌کربنات کلسیم، تا زمانی که این عنصر وجود دارد، هرگز متوقف نمی‌شود.

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *