تفاوت آجر سفال با آجر رسی در 7 مورد مقایسه

تفاوت آجر سفال با آجر رسی از نظر ترکیب و کاربرد بسیار زیاد است. یکی از این دو متریال باید باتوجه‌به نوع پروژه و کاربری ساختمان موردنظر انتخاب شود. اگر متغیرهای صحیح در هنگام انتخاب در نظر گرفته نشوند، ممکن است از نظر کارایی و هزینه سازه با نتایج منفی مواجه شود.

آجر سفال واحدهای بنایی جایگزین برای آجرهای رسی سنتی هستند. آجرهای رسی از نظر اندازه، استحکام و دوام با آجرهای سفالی متفاوت هستند.

موارد تفاوت آجر سفال با آجر رسی

آجرهای رسی از خاک رس (آلومینا)، ماسه، آهک، اکسید آهن و منیزیم ساخته می‌شوند.  آجر سفال از مخلوطی از خاکستر بادی، آهک، سیمان، گچ و عامل هوادهی ساخته می‌شوند. آجرهای سفالی قرمز و کوچک‌تر از بلوک آجر رسی هستند. آجر سفال خاکستری هستند و در اندازه بزرگ‌تر تولید می‌شوند. لایه بالایی خاک برای ساخت آجر رس استفاده می‌شود. ازاین‌رو، سازگار با محیط‌زیست نیست.

خاکستر بادی که برای تولید آجر سفالی استفاده می‌شود، یک محصول زباله غیرسمی است که از نیروگاه‌های حرارتی بازیافت می‌شود. ازاین‌رو، آجر سفال سازگار با محیط‌زیست هستند. آجرهای سفالی سنگین هستند (۲٫۵ تا ۷٫۵ کیلوگرم)؛ بنابراین بار مرده سازه اصلی را افزایش می‌دهند. آجر تیغه‌ای سبک‌تر از آجرهای سنتی (۳ تا ۴ کیلوگرم) هستند که باعث کاهش بار مرده سازه می‌شود.

چگالی خشک آجرهای رسی قرمز بین ۱۶۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب تا ۱۹۲۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است. چگالی خشک آجرهای رسی قرمز بین ۴۵۱ کیلوگرم بر مترمکعب تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است. مقاومت فشاری آجرهای رسی قرمز در محدوده ۲٫۵ تا ۳٫۵ N/mm2 است.  مقاومت فشاری آجر سفال ۳ تا ۴٫۵ نیوتن بر میلی‌مترمربع پیش‌بینی‌شده است.

تفاوت آجر سفال با آجر رسی در چه مواردی است؟ بررسی کامل و مقایسه آجر رسی و سفال

آجرهای رسی در برابر نیروهای زلزله پایداری کمتری دارند. آجرهای سفال در مقایسه با سازه‌های آجری سفالی در برابر نیروهای زلزله پایدارتر هستند. ساخت آجر به دلیل کوچک‌تر بودن آجرها و درزهای بیشتر وقت‌گیر است. آجر سفال به دلیل اندازه بزرگ‌تر، وزن کم و اتصالات کمتر به ساخت سریع می‌رسند. با شناخت تفاوت آجر سفال با آجر رسی می‌توان متناسب باتوجه‌به عوامل مختلف تصمیم‌گیری کرد.

ساختار دیوار بنای آجری متراکم خواص عایق صوتی خوبی را ارائه می‌دهد. وجود حفره‌های هوا در آجرهای سفال و ساختار سبک آن باعث کاهش صدای خوبی در مقایسه با آجرهای قرمز می‌شود. آجرهای رسی در برابر موریانه مقاوم نیستند؛ زیرا از مواد آلی ساخته شده‌اند. آجر سفال از مواد معدنی و مقاوم در برابر حشرات ساخته شده‌اند که از حملات موریانه‌ها جلوگیری می‌کند.

رسانایی حرارتی آجرهای سفالی بین ۶ تا ۱ W/mK متغیر است. هدایت حرارتی آجرهای سفال بین ۰٫۲۱ تا ۰٫۴۲ W/mK متغیر است. ازاین‌رو، نسبت به حرارت مقاوم هستند.

ابتدا باید توجه داشت که آجر سفالی و بلوک بتنی هر دو مصالح مستحکم هستند. آنها در برابر آتش مقاوم هستند و می‌توان برای مدت طولانی از آنها استفاده کرد. اما این واقعیت که از مواد اولیه مختلف تولید می‌شوند باعث می‌شود که خواص ساختاری آنها متفاوت باشد. آجر سفالی از اختلاط ماسه، آهک و مصالح بتن به دست می‌آید. انواع و رنگ‌های مختلف را می‌توان با مخلوط‌کردن خاک رس با باریم، منگنز و برخی مواد افزودنی به دست آورد.

از سوی دیگر، بلوک بتنی از سنگ‌دانه‌های متشکل از ماسه یا سنگ خرد شده تولید می‌شود. محصولی با استحکام بالا بدون نیاز به افزودن مواد مختلف به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید : انواع آجر سفال

تفاوت آجر سفال با آجر رسی را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • مقاومت فشاری بلوک‌های بتنی بیشتر از آجرهای سفالی است.
  • بلوک‌های بتنی مقاومت بسیار بالاتری در برابر آب دارند. آنها آب را جذب نمی‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که ضد آب هستند.
  • بتن عمر مورد انتظار کمتری نسبت به آجر سفالی دارد. بلوک‌های بتنی تا ۱۰۰ سال نتایج کارآمدی می‌دهند. آجرهای سفالی می‌توانند به ۱۰۰۰ سال برسد.
  • بلوک‌های بتنی محصولات سازگار با محیط‌زیست نبودند تا زمانی که فناوری بتن سبز ظهور کرد. اما اکنون می‌توان آنها را از مواد قابل‌بازیافت تولید کرد.
  • از منظر معماری، آجر سفالی می‌تواند ظاهر زیبایی‌شناختی تری داشته باشد. اما بلوک‌های بتنی همیشه قوی‌تر هستند و کاربردهایی وجود دارد که ظاهر زیبایی به نمای بیرونی آن می‌بخشد
  • بلوک‌های بتنی را می‌توان به‌راحتی رنگ‌آمیزی کرد. آجرهای رسی شوره می‌زنند که باعث کم‌رنگ‌شدن می‌شود.

مزایای بلوک های بتنی

  • خرید و تدارکات می‌تواند هزینه کمتری داشته باشد.
  • آنها را می‌توان با بازیافت زباله‌های مختلف مانند خاکستر بادی تولید کرد.
  • در برابر بلایایی مانند طوفان، زلزله، سیل و آتش‌سوزی مقاوم است.
  • عایق صدا هستند.

مزایای آجر سفالی

  • جرم حرارتی آجرها زیاد است. بنابراین در طول روز گرما را جذب می کنند و در شب آن را آزاد می کنند. این سازه را سردتر یا گرم تر می کند.
  • آنها از مواد قابل‌بازیافت ساخته شده‌اند.
  • در برابر آتش مقاوم هستند.

بیشتر بخوانید : کاربرد آجرهای سفالی در صنعت

حقایقی در مورد بتن و آجر سفالی

آجرهای بتنی از ترکیب ماسه، سنگ‌دانه و سیمان ساخته می‌شوند. سنگ‌دانه اولیه معمولاً سنگ‌آهک است. آجرهای سفالی با خاک رس سطحی، شیل و خاک رس آتشی ساخته می‌شوند.

نحوه تولید

در هر دو مورد، مواد خام خشت و آجر بتنی استخراج می‌شوند، طبق مشخصات آسیاب شده و با آب مخلوط می‌شوند. آجرهای بتنی معمولاً در قالب‌ها با استفاده از فشار هیدرولیک تشکیل می‌شوند درحالی‌که آجرهای سفالی معمولاً از طریق قالب اکسترود می‌شوند.

نحوه تولید آجر رسی و آجر سفال

آجرهای بتنی از طریق یک واکنش شیمیایی بین آب و سیمان پخت می‌شوند. این فرایند با استفاده از کوره‌هایی که رطوبت نسبی بالایی دارند و دمایی در حدود ۱۵۰ درجه دارند تسریع می‌یابد.

آجرهای رسی معمولاً با فرایندی به نام انجماد پخته می‌شوند. انجماد خاک رس در یک کوره در دمای بیش از ۲۰۰۰ درجه رخ می‌دهد. هر دو آجر بتنی و سفالی برای برآوردن یک‌سری از مشخصات ASTM تولید می‌شوند که حداقل ویژگی‌های طراحی هر محصول را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید : مراحل تولید و خشک کردن آجر

ویژگی‌ها

  • آجرهای بتنی در ابتدا پس از ساخت به دلیل ازدست‌دادن رطوبت کوچک می‌شوند.
  • برای ساخت آجرهای بیلکو بدون، حدود ۳۰ درصد ملات و ماسه کمتری مصرف می شودکه می تواند صرفه جویی قابل توجهی باشد.
  • آجرهای سفالی معمولاً پس از تولید به دلیل اضافه‌شدن رطوبت منبسط می‌شوند. بیشتر این گسترش در چند هفته اول اتفاق می‌افتد، اما با سرعت بسیار کمتری برای چندین سال ادامه خواهد داشت. این انبساط آجرهای سفالی برگشت‌پذیر نیست.
  • هر دو آجر در مدل‌های بتنی و سفالی به دلیل افزایش و ازدست‌دادن گرما، انبساط و انقباض را تجربه می‌کنند.
  • آجرهای سفالی معمولاً سوراخ دار هستند در حالی که آجرهای بتنی معمولاً قورباغه می شوند. هسته ها و قورباغه ها برای کاهش وزن و کمک به فرآیند خشک کردن و پختن طراحی شده‌اند.
  • یک آجر بتنی به دلیل چگالی بالاتر معمولاً بیشتر از آجر سفالی وزن دارد.
  • چگالی بیشتر آجر بتنی با حفره‌های هوای کمتر و در نتیجه نرخ جذب آب کمتر مرتبط است.
  • آجرهای بتنی معمولاً مقاومت فشاری بالاتری نسبت به آجرهای سفالی دارند.

ارزش عایق کاری در تفاوت آجر رسی با سفال

اگرچه آجرهای بتنی چگالی بالاتری نسبت به آجرهای سفالی دارند، اما عملاً تفاوتی در مقدار R آجرهای سفالی و بتنی وجود ندارد. یک دیوار روکش آجری خارجی معمولی طوری طراحی شده است که فضای خالی بین پشت آجر و روکش دیوار خارجی داشته باشد. این فضای خالی به‌عنوان مانعی عمل می‌کند تا رطوبت تشکیل شده در پشت واحد دیوار آجری را از انتقال به روکش دیوار خارجی حفظ کند.

این فضای خالی همچنین یک فضای هوای فعال است که اجازه می‌دهد رطوبت از طریق سوراخ‌هایی که در پایین قرار دارد خارج شود. به دلیل این طراحی، روکش آجری خارجی ارزش عایق بسیار کمی را به سیستم کلی دیوار خارجی اضافه می‌کند. تأثیر آجر بتنی در طراحی دال؛ به دلیل چگالی و استحکام بالاتر، آجر بتنی معمولاً وزن بیشتری نسبت به آجر سفالی با اندازه مشابه دارد. یک فونداسیون معمولی برای بارگذاری دیوار محیطی از ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ پوند در هر پا خطی طراحی شده است.

هرگونه وزن اضافی اضافه شده توسط آجر بتنی در پارامترهای طراحی معمولی قرار می‌گیرد و تأثیر منفی بر عملکرد فونداسیون نخواهد داشت. استحکام – قدرت؛ یکی از خواص مطلوب آجرهای بتنی مقاومت آن است. برخلاف آجرهای سفالی، آجرهای بتنی به‌مرورزمان به استحکام خود ادامه می‌دهند. مقاومت بالای آجرهای بتنی هنگام مقاومت در برابر نیروهای طبیعت مهم است.

ماهیت آجر رس و آجر سفال

گرمای تولید شده ذرات خاک رس را ذوب می‌کند و یک پیوند سرامیکی قوی ایجاد می‌کند. دلیل رنگ‌های گرم و طبیعی خاک رس سوخته است. بااین‌حال، رنگ‌ها را می‌توان از طریق تکنیک‌های مختلفی مانند تنظیم دما و جو کوره یا تغییر ترکیبات رسی تغییر داد. حتی بافت‌ها را می‌توان متنوع کرد تا زیبایی بیشتری به ارمغان آورد. آجرهای سفالی بادوام و مقاوم هستند.

آجرهای سفالی توخالی در حال حاضر آجر عصر جدید نام دارند. به دلیل سوراخ‌های عمودی یا افقی و بسته‌بندی خاص با مواد عایق، آجر سوراخ‌دار نیز نامیده می‌شوند.

سبک بودن، جذب کمتر آب، مواد سازگار با محیط‌زیست و عایق حرارتی از ویژگی های بارز آن است. علاوه بر این، آنها نمای زیبایی‌شناختی بهتری نسبت به آجرهای سفالی معمولی دارند. آجرهای سفالی توخالی ایمن و مقاوم در برابر آتش هستند.

مقایسه تفاوت آجر سفال با آجر رسی

آجرهای رسی از خاک رس، آهک، ماسه، اکسید آهن و منیزیم تشکیل شده اند. آجرهای توخالی رسی ترکیبی از خاک رس، خاکستر بادی، خاکستر زغال سنگ، خاک اره و خاکستر پوسته برنج هستند. آجرهای سفالی بیشتر در ساخت دیوارها، پیاده روها، راهروها، پیاده روها و محوطه سازی استفاده می شوند.

مقایسه آجر رسی با آجر سفالی در صنعت ساختمان و دیوار کشی

آجر سفالی توخالی در هر دو دیوار داخلی و خارجی ساختمان اما ترجیحاً تا ۴ طبقه استفاده می‌شود. دیوارهای جداکننده گاهی اوقات با استفاده از آجر توخالی ساخته می‌شوند.

وزن یا جرم در تفاوت آجر سفال با آجر رسی

آجرهای سفالی نسبتاً سنگین‌تر هستند و وزن آنها تقریباً ۲٫۵ کیلوگرم تا ۳٫۵ کیلوگرم است. آجرهای سفالی توخالی تقریباً ۶۰ درصد سبک‌تر از آجرهای رسی سنتی هستند

ظرفیت جذب آب

برای آجرهای رسی حدود ۲۰ درصد جرم آن است. برای آجرهای سفالی توخالی، حدود ۱۵ درصد جرم آن است

هدایت حرارتی

تقریباً ۰٫۶ تا ۱ وات بر متر کلوین در آجرهای سفالی و تقریباً ۰٫۲۸ تا ۰٫۳۱ وات بر متر کلوین در آجرهای سفالی توخالی

ظرفیت تحمل بار

برای آجرهای سفالی در محدوده ۷٫۵ تا ۱۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع است. برای آجرهای توخالی رسی حدود ۳٫۵ نیوتن بر میلی‌مترمربع است

اندازه آجر

آجرهای سفالی در دو اندازه استاندارد (بدون ملات) و اسمی (با ملات) در بازار موجود است. هر دو دارای دو بعد متفاوت هستند:

استاندارد

  • طول – ۱۹۰ میلی‌متر (میلی‌متر)، عرض – ۹۰ میلی‌متر و عرض – ۴۰ میلی‌متر
  • طول ۱۹۰ میلی متر، عرض ۹۰ میلی متر و عرض ۹۰ میلی متر.

اسمی

  • طول ۲۳۰ میلی‌متر، عرض ۱۱۰ میلی‌متر و عرض ۷۰ میلی‌متر
  • طول – ۳۰ میلی‌متر، عرض-۱۱۰ میلی‌متر و عرض-۳۰ میلی‌متر

آجر سفالی توخالی در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است.

  • طول – بین ۲۰۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر
  • عرض – از ۱۵۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر و
  • عرض – بین ۲۰۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر است

بیشتر بخوانید : اندازه استاندارد آجر کدام است

تراکم آجر

در آجرهای سفالی از ۱۷۰۰ تا ۱۹۲۰ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است. آجرهای سفالی توخالی از ۶۹۴ تا ۷۸۸ کیلوگرم بر مترمکعب متغیر است.

شما می‌توانید آجر رسی، آجر سفال، آجر تیغه‌ای را به قیمت مناسب از مجموعه توانمند امیران نما خریداری کنید. شرکت‌های ساختمانی می‌توانند در زمان خرید عمده باتوجه‌به تفاوت آجر سفال با آجر رسی از محصولات این شرکت استفاده کنند. خرید از این مجموعه به نفع شما خواهد بود.

سوالات متداول درباره تفاوت آجر سفال با رسی

اصلی‌ترین تفاوت آجر سفال با آجر رسی چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت آجر سفال با آجر رسی در مواد اولیه آن‌ها است؛ آجرهای رسی از خاک رس، آهن، ماسه، اکسید آهن و منیزیم به همراه ترکیبی از خاکستر بادی، خاکستر زغال سنگ، خاک اره و خاکستر پوسته برنج تشکیل شده است ولی آجرهای سفالی بیشتر ترکیبات خاک رس دارند.

عوامل تفاوت و مقایسه آجر رسی با آجر سفال چیست؟

در مقایسه آجر رسی با آجر سفال مواردی همچون وزن یا جرم، ظرفیت جذب آب، هدایت حرارتی، ظرفیت تحمل بار، اندازه آجر و تراکم آجر می‌توان لحاظ کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *