انواع تیرچه بلوک و بررسی 10 مورد از انواع مختلف تیر های ساختمانی

انواع تیرچه بلوک در مدل‌های مختلفی وجود دارد که بسته به عملکرد و ماهیت کار در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. تیرچه بلوک به‌طورکلی برای حمایت از یک یا چند نقطه ساخته می‌شوند و طول مؤثر تیرچه بلوک بین دو و تکیه‌گاه به دهانه تیر معروف است. تیرچه بلوک اساساً یک عنصر ساختاری افقی است که برای حمایت از دال و تحمل بارهای وارده از ساختمان ساخته می‌شود. تیرچه بلوک به ستون‌هایی متصل می‌شود که بار کل را تا فونداسیون به آنها منتقل می‌کند. آجر سفال در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می شود.

انواع تیرچه بلوک

تیرچه بلوک‌ها باتوجه‌به ماهیت خود به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که به شرح زیر است. آگاهی داشتن به تنوع مدل باعث می‌شود که شما متناسب با نیاز خود محصولی را خریداری کنید.

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس مصالح ساختمانی مورداستفاده

  • تیرچه بلوک چوبی
  • تیرچه بلوک بتنی
  • تیرچه بلوک کامپوزیت
  • تیرچه بلوک فولادی

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس شرایط پشتیبانی

  • تیرچه بلوک پشتیبانی
  • تیرچه بلوک پیوسته
  • تیرچه بلوک ثابت
  • تیرچه بلوک اهرمی
  • تیرچه بلوک آویزان
  • تیرچه بلوک دوگانه آویزان

نحوه طبقه بندی انواع تیرچه بلوک ساختمان

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس هندسه

  • تیرچه بلوک مستقیم
  • تیرچه بلوک منحنی
  • تیرچه بلوک مخروطی

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس روش ساخت مورداستفاده

  • تیرهای بتنی پیش‌تنیده
  • تیر بتنی پیش‌ساخته
  • تیرهای ریخته‌گری درجا

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس شرایط تعادل

  • تعیین استاتیک تیرها
  • تیرهای استاتیکی نامعین

طبقه‌بندی انواع تیرچه بلوک بر اساس بررسی متقابل آن

  • تیرچه I شکل
  • تیرچه T شکل

بیشتر بخوانید : مزایای تیرچه بلوک ساختمان

تیرچه بلوک چوبی

تیرچه بلوک‌های چوبی از چوب ساخته می‌شوند. تیرچه بلوک‌های چوبی یک عنصر سازه‌ای است که در ساخت ستون‌های عمودی و همچنین تیرها استفاده می شود. تیرچه بلوک‌های چوبی شامل یک عضو یا عضو ساخته شده است که از دو یا چند عضو ساخته شده است. تیرچه بلوک‌های چوبی برای مقاومت در برابر لنگر خمشی و حداکثر تنش برشی افقی طراحی شده‌اند.

تیرچه بلوک‌های چوبی بسیار سبک است به همین دلیل بیشتر در ساخت سازه‌هایی که بار مرده باید کمتر باشد استفاده می شود. تیرهای چوبی در مقایسه با تیرهای بتنی و فولادی سبک‌وزن هستند.

کاربرد تیرچه بلوک چوبی

  • معمولاً در زمان‌های قدیم برای ساخت سازه‌ها از تیرهای چوبی استفاده می‌شد.
  • تیرچه بلوک‌های چوبی به طور گسترده در منطقه‌ای که چوب در مقادیر زیاد موجود است استفاده می شود.

تیرچه بلوک بتنی

تیرچه بلوک‌های بتنی یکی از پرکاربردترین تیرها در ساخت‌وساز ساختمان هستند. تیر بتنی از بتن سیمانی تقویت شده ساخته می‌شود که می‌تواند تنش‌های فشاری بالایی را تحمل کند. تیرهای بتنی برای تحمل بارهای وارده از دال‌ها و انتقال از طریق ستون به فونداسیون ساخته می‌شوند. می‌دانیم که بتن در فشرده‌سازی خوب و در کشش ضعیف است. به همین دلیل است که آرماتور فولادی از ساخت تیر بتنی برای افزایش مقاومت کششی آن استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید : بلوک سیمانی یا بلوک بتنی چیست و چه تفاوتی با آجر لفتون دارد

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک بتنی

  • از تیرچه بلوک بتنی برای حمل بارهای عمودی و افقی استفاده می شود. تیرهای بتنی توانایی مقاومت در برابر بارهای فشاری بالا را دارند.
  • از تیرچه بلوک بتنی در ساخت پل‌ها، پی و سازه‌های مختلف استفاده می شود.

تیرچه بلوک کامپوزیت

تیرچه بلوک مرکب در نوع تیرهایی که با کمک دو یا چند ماده ساخته می‌شوند. دو یا چند ماده مورداستفاده در ساخت تیرهای مرکب به‌منظور افزایش استحکام و سفتی تیر است تا بتواند بارهای زیادی را تحمل کند.

انواع و کاربرد تیچه بلوک کامپوزیت در ساختمان سازی

موارد استفاده از تیر کامپوزیت

  • تیرهای کامپوزیت در ساخت پل‌های قاب استفاده شده است.
  • تیرهای کامپوزیت فولادی و بتنی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند که در آن فولاد در برابر تنش‌های کششی و بتن در مقابل تنش‌های فشاری مقاومت می‌کند.

بیشتر بخوانید : نما کامپوزیت ساختمان و انواع آن

تیرچه فولادی

تیرچه‌های فولادی تیر سازه‌ای هستند که از فولاد برای تحمل بارهای سنگین ساخته می‌شوند. تیرچه‌های فولادی در مقایسه با تیرهای بتنی استحکام و سختی بالایی دارند. تیرچه‌های فولادی در اشکال و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک تیرچه فولادی

تیرچه‌های فولادی عموماً در ساخت سازه‌های فولادی، کارگاه‌ها، سقف‌های فولادی، خرپاها و پل‌ها و غیره کاربرد دارند.

تیرچه پشتیبانی

تیرچه با تکیه‌گاه ساده به‌عنوان انواع تیرچه بلوک تعریف می‌شود که در هر دو انتها پشتیبانی می‌شود. تیرچه به‌سادگی پشتیبانی می‌شود آزادانه بر روی دیوارهای ستون در هر دو انتها پشتیبانی می شود. این نوع تیرچه امکان حرکت افقی تیر را فراهم می‌کند و عموماً تحت تنش‌های برشی و همچنین لنگر خمشی قرار می‌گیرد.

کاربردهای تیرچه پشتیبانی

تیرهای با تکیه‌گاه به طور گسترده در ساخت ساختمان‌های مسکونی استفاده می شود.

تیرچه بلوک پیوسته

تیرچه بلوک پیوسته از انواع تیرچه بلوک است که توسط بیش از دو تکیه‌گاه پشتیبانی می شود. در مورد تیر پیوسته، تکیه‌گاه انتهایی تیر پیوسته ممکن است به‌سادگی پشتیبانی یا ثابت شود. تیرهای پیوسته در مقایسه با سایر انواع تیرهای ساختمانی پایداری بیشتری دارند.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک پیوسته

  • تیرچه بلوک پیوسته عموماً در ساخت پل‌های دهانه بزرگ که طول آنها بیش از حد طولانی است استفاده می شود.
  • در ساخت دال دهانه بلند و سازه‌هایی که بیش از دو تکیه‌گاه به‌صورت پیوسته دارند از تیرچه بلوک پیوسته نیز استفاده می شود.

تیرچه بلوک ثابت

تیرچه ثابت به‌عنوان انواع تیرچه بلوک ساختمانی تعریف می‌شود که هر دو سر آن به طور صلب در دیوارها یا هر سازه دیگری ثابت می شود. پرتو ثابت نمی‌تواند در انتهای خود بچرخد.

تیرچه ثابت اجازه حرکت در جهت عمودی و چرخش تیر را نمی‌دهد. تیر ثابت فقط تحت تنش‌های برشی قرار می‌گیرد و هیچ گشتاوری در انتهای تیر ثابت ایجاد نمی شود.

موارد استفاده از  تیرچه بلوک ثابت

از تیرهای ثابت در ساخت خرپاها استفاده می شود.

تیرچه بلوک کنسول

تیرچه کنسولی از  انواع تیرچه بلوک ساختمان است که در آن یک سرتیر کنسول ثابت و سر دیگر تیر کنسول آزاد است. تیرچه کنسول در یک انتها محدود می‌شود و انتهای دیگر آزادانه به سمت خارج گسترش می‌یابد. هنگامی که تیرچه کنسول بارگذاری می‌شود، تیر تحت عمل خمش بار را به انتهای ثابت خود منتقل می‌کند.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک تیرچه‌های کنسولی

از تیرچه‌های کنسول در ساخت بالکن و دال‌های کنسول و غیره استفاده می شود.

تیرچه بلوک برآمده

تیرچه‌های آویزان به‌عنوان انواع تیرچه بلوک ساختمانی تعریف می‌شوند که قسمت انتهایی تیر از تکیه‌گاه‌ها خارج می شود. خواص تیرهای آویزان مانند تیرهای کنسول و تیرهای تکیه‌گاه ساده است.

تیرچه‌های آویزان به دودسته تیرهای آویزان در سمت راست و تیرهای آویزان در سمت چپ طبقه‌بندی می‌شوند. تیری که قسمت انتهایی آن فراتر از تکیه‌گاه‌های سمت راست است، به‌عنوان تیر آویزان در سمت راست شناخته می شود.

انواع تیرچه بلوک شامل مواردی همچون فولادی، کامپوزیت، برآمده و غیره

تیرچه‌ای که قسمت انتهایی آن فراتر از تکیه‌گاه‌ها در جهت چپ امتداد دارد به‌عنوان تیر آویزان در سمت چپ شناخته می شود.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک پرتوهای Overhanging

  • در مواردی که پشتیبانی از تیر در یک انتها عملی نیست از تیرهای آویزان استفاده می شود.
  • شما اغلب با تیرهای آویزان در یک تیر کف که فراتر از دیوار و نمای بیرونی ساختمان امتداد دارد و از بالکن پشتیبانی می‌کند، مواجه خواهید شد.
  • همچنین برای پشتیبانی از پسوند سقف مانند تصویر زیر استفاده می شود.

تیرچه بلوک آویزان

تیر آویزان دوتایی نوعی تیر ساختمانی است که هر دو انتهای آن فراتر از تکیه‌گاه‌های آن است.

تیرچه بلوک مستقیم

تیرهای مستقیم از آن دسته از تیرهای ساختمانی هستند که دارای پروفیل مستقیم هستند. تیر مستقیم در تمام طول تیر دارای سطح مقطع مساوی است.

موارد استفاده از تیرچه بلوک مستقیم

تیرها اعضای افقی هستند که برای تحمل بارهای اعمال شده به‌صورت عمودی در عرض یک دهانه استفاده می‌شوند. در یک مفهوم کلی‌تر، آنها اعضای سازه‌ای هستند که بارهای خارجی تمایل به خم‌شدن یا منحنی دارند.

تیرچه بلوک منحنی

تیرچه بلوک منحنی زیرمجموعه انواع تیرچه بلوک ساختمانی است که شکل چکمه‌های آن منحنی است و مرکز ثقل تیر منحنی همیشه از یک منحنی پیروی می‌کند.

موارد استفاده از تیرچه بلوک منحنی

تیر منحنی برای ساخت سازه‌ها یا ساختمان‌های تزئینی استفاده می شود.

تیرچه بلوک مخروطی

تیرچه مخروطی از انواع تیرچه بلوک تیر ساختمانی است که در قسمت تکیه‌گاه پهن‌تر و در انتهای آن مخروطی است. به‌طورکلی، تیرهای کنسول به شکل مخروطی ساخته می‌شوند؛ زیرا ممان‌ها فقط در تکیه‌گاه‌های انتهایی ایجاد می‌شوند.

موارد استفاده از تیرچه بلوک مخروطی

تیرهای مخروطی را می‌توان برای ایجاد دفاتر، خرده‌فروشی یا سایر فضاهای تجاری و همچنین انبارهایی تا عرض ۱۲۰ فوت استفاده کرد.

تیرهای مخروطی با ستون‌های دیواری مستقیم جفت می‌شوند و نصب دیوارهای داخلی مستقیم را ساده می‌کنند.

تیرچه بلوک بتنی پیش‌تنیده

در مورد تیرهای بتنی پیش‌تنیده، تنش‌ها در حین ساخت آن در محل ایجاد می‌شود به همین دلیل به آن تیرهای بتنی پیش‌تنیده می‌گویند. تیرهای بتنی پیش‌تنیده در مقایسه با تیرهای بتنی معمولی پایدارتر هستند و می‌توانند تنش‌های بیشتری را تحمل کنند.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک تیرهای بتنی پیش‌تنیده

  • در حال حاضر معمولاً برای تیرهای کف، شمع‌ها و تراورس‌های راه‌آهن و همچنین سازه‌هایی مانند پل‌ها، مخازن آب، سقف‌ها و باند فرودگاه استفاده می شود.
  • به‌طورکلی بتن پیش‌تنیده برای ستون‌ها و دیوارها ضروری نیست، اما برای ستون‌های بلند و دیوارهای حائل بالا با تنش‌های خمشی زیاد می‌توان از آن به لحاظ اقتصادی استفاده کرد.

  تیر بتنی پیش‌ساخته

تیرهای بتنی پیش‌ساخته نیز عموماً از انواع تیرچه بلوک ریخته‌گری در محل شناخته می‌شوند که بر اساس اندازه و مشخصات موردنیاز در کارخانه ساخته می‌شوند. تیرهای بتنی پیش‌ساخته در خود کارخانه که دور از محل ساخت است ساخته می شود. ساخت تیرهای بتنی پیش‌ساخته تحت یک محیط کنترل شده و نظارت انجام می شود.

موارد استفاده از انواع تیرچه بلوک تیرهای بتنی پیش‌ساخته

تیرهای بتنی پیش‌ساخته عموماً در جاهایی استفاده می‌شوند که نیاز به ساخت سریع باشد تا از تیرهای بتنی پیش‌ساخته استفاده شود.

تیرچه بلوک ریخته‌گری درجا

بتن ریخته‌شده در محل که به‌عنوان ریخته‌شده در محل نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک بتن‌سازی است که در محل یا در موقعیت نهایی اجزای بتن انجام می‌شود. بتن ریخته‌شده در محل برای دال‌های بتنی و پایه‌ها و همچنین اجزایی مانند تیرها، ستون‌ها، دیوارها، سقف‌ها و غیره انتخاب ارجح است.

موارد استفاده از تیرهای ریخته‌گری درجا

بتن ریخته‌شده در محل برای انواع زیرزمین‌ها مناسب است. به دلیل کاربرد نسبتاً ساده، سازگاری و هزینه آن، شکل رایج ساخت زیرزمین برای استفاده مسکونی است.

تیرچه بلوک ایستا

تیرهایی که از نظر استاتیکی تعیین می‌شوند به‌عنوان تیرهایی تعریف می‌شوند که با استفاده از شرایط تعادل پایه قابل‌تجزیه و تحلیل هستند. واکنش‌های حمایتی که در این تیرها ایجاد می‌شوند را می‌توان با کمک شرایط تعادل پایه محاسبه کرد.

شرطی که برای آنالیز تیر تعیین شده از نظر استاتیکی استفاده می‌شود این است که مجموع تمام نیروهای افقی برابر با صفر باشد. مجموع تمام نیروهای عمودی و تمام گشتاورها صفر است.

تیرهای با تکیه‌گاه ساده و تیرهای کنسول یکی از نمونه‌هایی از تیرهایی هستند که از نظر استاتیکی تعیین می‌شوند.

موارد استفاده از تیرچه بلوک استاتیکی

تیرهای با تکیه‌گاه ساده، تیرهای کنسولی، تیرهای آویزان تک و دوتایی، قوس‌های سه لولایی و غیره.

تیرچه بلوک ایستا نامعین

تیرهای نامعین استاتیکی از انواع تیرچه بلوک تعریف می‌شوند که با کمک شرایط تعادل اولیه قابل‌تجزیه و تحلیل نیستند.

واکنش‌های پایانی که در مورد تیرهایی که از نظر استاتیکی تعیین می‌شوند، با استفاده از روش انرژی کرنش محاسبه می‌شوند. تنش‌ها در تیرهای نامعین استاتیکی در مقایسه با تیرهای استاتیکی نامعین کمتر است.

موارد استفاده از تیرچه بلوک ایستا نامعین

سازه‌های استاتیکی نامعین عبارت‌اند از تیرهای ثابت، تیرهای پیوسته، قوس‌های ثابت، قوس‌های دولولایی، پورتال‌ها، قاب‌های چندطبقه و غیره.

تیرچه بلوک I شکل

تیرآهن I یکی از تیرآهن‌های پرکاربرد در ساخت سازه‌های فولادی است. تیر I دارای ممان اینرسی بیشتری است که به دلیل آن مقاومت بالایی در برابر انحراف و ممان خمشی دارد.

تیرهای مقطع I در کارخانه با کمک فولاد ساخته می‌شوند. بخش I از فلنج بالا، وب و فلنج پایین تشکیل شده است.

موارد استفاده از تیرچه بلوک I شکل

آنها اغلب به‌عنوان خرپاهای پشتیبانی حیاتی یا چارچوب اصلی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. تیرهای فولادی I یکپارچگی سازه را با استحکام و پشتیبانی بی‌امان تضمین می‌کند.

پرتو مقطع T

تیرچه بلوک سه‌راهی شکل که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود، یک سازه باربر از بتن مسلح، چوب یا فلز با مقطع T شکل است. بالای سطح مقطع T شکل به‌عنوان فلنج یا عضو فشاری در مقاومت در برابر تنش‌های فشاری عمل می‌کند. اگر به‌درستی انجام شود، دال به‌عنوان فلنج فشاری عمل می‌کند.

موارد استفاده از تیر مقطع T

این از انواع تیرچه بلوک در ساخت سازه‌های فولادی کاربرد فراوانی دارند.

منبع : ویکی‌پدیا

امتیاز به این پست

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *