روش های تست کیفیت آجر با بیش از 10 روش متنوع

تست و آزمایش کیفیت آجر با ۱۴ روش؛ انواع مختلفی از آزمایش‌ها بر روی آجر برای بررسی کیفیت آجر برای اهداف ساخت‌وساز انجام می‌شود. آزمایش‌ها روی آجر در محل ساخت‌وساز و همچنین در آزمایشگاه انجام می‌شود. آجرها به دلیل دوام، قابلیت اطمینان، استحکام و هزینه کم جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند. برای تولید ساختار باکیفیت، به مواد باکیفیت خوب نیاز است. برای تصمیم‌گیری در مورد کیفیت مصالح، آزمایشاتی روی آجر انجام می‌شود. آزمایشاتی که برای یافتن مناسب‌بودن آجر برای اهداف ساخت‌وساز موردنیاز است.

انواع آزمایش کیفیت آجر برای اهداف ساختمانی

آجرها کارآمدترین و مفیدترین متریال ساختمانی هستند که در سراسر دنیا برای ساخت و سازها، ساخت کوره و نمای ساختمان استفاده می شود. به توجه به اهمیت بالای آجر نسوز نما در این سازه ها، تعیین مناسب بودن و کیفیت آجرهای نما ضروری است. از این رو ، باید آزمایشات متعددی بر روی آجر انجام شود تا اطمینان حاصل شود که نمای ساخته شده از مقاومت و پایداری کافی برخوردار است و پس از نصب دچار تغییر شکل و رنگ و کیفیت نخواهد شد.

حال به نکته اصلی این مقاله می رسیم، حالا چطور آجر نما را تست کیفیتی کنیم یعنی از کجا بفهمیم یک آجر نما با کیفیت است. این موارد اصلی ترین نکات برای شناسایی آجر نمای مرغوب می باشد.

قبل از خرید آجر نسوز نما با انجام دادن انواع آزمایشات روی آجر و رعایت مواردی که در پایین این مطلب ذکر کرده ایم، یک آجر استاندارد، باکیفیت و بادوام را خریداری کرده اید. فقط این نکته را از یاد نبرید که خرید آجر از یک برند معروف همچون امیران کار شما را ساده تر و خیالتان را راحتتر می کند.

تست جذب

آزمایش جذب بر روی کیفیت آجر انجام می‌شود تا میزان رطوبت جذب شده توسط آجر در شرایط شدید مشخص شود. در این آزمایش آجرهای خشک نمونه گرفته شده و وزن می‌شوند. پس از توزین (سنجیدن) این آجرها به مدت ۲۴ ساعت در آب با غوطه‌وری کامل قرار می‌گیرند. سپس آجر خیس را وزن کرده و ارزش آن را یادداشت کنید. تفاوت بین وزن خشک و مرطوب آجر میزان جذب آب را نشان می‌دهد. برای یک آجر باکیفیت خوب، میزان جذب آب نباید از ۲۰ درصد وزن آجر خشک تجاوز کند.

تست جذب آب یکی از راه های تشخیص کیفیت آجر و تست آجر

یک آجر خوب زمانی که به مدت ۲۴ ساعت در آب غوطه‌ور شود باید کمتر از ۲۰ درصد آب را جذب کند. اگر آجر بیش از حد مجاز جذب کند. در طول چسبندگی خود، آب ملات سیمان را جذب می‌کند. این در نهایت بر استحکام اتصال آجر تأثیر می‌گذارد. برای تست جذب آب بدین صورت عمل کنید. یک آجر بردارید وزن کنید. حالا آجر را به مدت ۲۴ ساعت در آب فرو کنید و سپس آن را وزن کنید.

تست مقاومت خردکردن 

استحکام خردشدن آجرها با قراردادن آجر در دستگاه تست فشار تعیین می‌شود. پس از قراردادن آجر در دستگاه تست فشار، روی آن بارگذاری کنید تا آجر بشکند. مقدار بار شکست را یادداشت کنید و مقدار مقاومت خردشدن آجر ساختمانی را دریابید. حداقل قدرت خردکردن آجر ۳٫۵۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع است. اگر کمتر از ۳٫۵۰ نیوتن بر میلی‌مترمربع باشد، برای اهداف ساخت‌وساز مفید نیست.

تست سختی جهت آزمایش کیفیت آجر

یک آجر خوب باید در برابر خراش و موارد تیز مقاومت کند؛ بنابراین، برای این آزمایش از یک ابزار تیز یا ناخن انگشت برای ایجاد خراش روی آجر استفاده می‌شود. اگر اثر خراش روی آجر وجود نداشته باشد، گفته می‌شود که آجر سخت است.

بهترین کیفیت آجر باید در برابر خراش در برابر موارد تیز مقاومت کند. با استفاده از ناخن یا ابزار تیز آجر را خراش دهید. یک آجر خوب نباید اثر یا خراش ناخن روی آجر را نشان دهد.

بیشتر بخوانید : مزایا و معایب آجر نسوز نما که قبل از خرید باید بدانید

تست عدم شکستگی و ترک آجر

با چشم غیر مسلح این امر میسر می باشد. قبل از خرید آجر نسوز نما از شرکت مربوطه، حتما یک بسته از آجرها را مشاهده کنید تا هیچ گونه شکستگی یا ترکی بر روی آن مشاهده نشود.

شکستگی آجر ممکن است بخاطر بارگیری غیر اصولی به هنگام ارسال از درب کارخانه و حمل آجر نما به صورت ناشیانه و غیر حرفه ای باشد. پس حتما این تضمین را از فروشنده بگیرید که در آجر ها ترک و شکستگی مشاهده نشود.

تست شکل و اندازه

شکل و اندازه آجرها بسیار مهم است. تمام آجرهای مورداستفاده برای ساخت‌وساز باید از یک اندازه باشند. شکل آجرها باید کاملاً مستطیلی با لبه‌های تیز باشد. اندازه استاندارد آجر شامل طول x عرض x ارتفاع ۱۹×۹×۹ سانتی‌متر است. برای انجام این آزمایش، ۲۰ آجر را به‌صورت تصادفی از گروه آجر انتخاب کرده و در طول، عرض و ارتفاع آن روی‌هم چیده و مقایسه کنید؛ بنابراین، اگر اندازه همه آجرها مشابه باشد، برای کارهای ساختمانی واجد شرایط هستند.

آجر زرد شوره زده

یک آجر باکیفیت خوب باید به‌خوبی سوخته و دارای رنگ قرمز پررنگ یا مسی باشد، هر رنگ دیگری غیر از بالا شبیه آجر سوخته یا بیش از حد سوخته است. اگر آجر بیش از حد یا کمتر سوخته باشد، شکل خود را از دست می‌دهد.

آجر باید از نظر اندازه یکنواخت باشد و نباید هیچ‌گونه توده‌ای در لبه‌ها داشته باشد. حجم بیشتر در آجر به ملات بیشتری نیاز دارد. در نهایت هزینه یک ساختمان را افزایش می‌دهد. یک آجر خوب باید در لبه‌ها تیز باشد.

تست رنگ آجر

یک آجر خوب باید رنگ روشن و یکنواختی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین رنگ‌های آجر در نما سازی و ساختمان سازی

تست سلامت و کیفیت آجر

تست صحت آجرها ماهیت آجرها را در برابر ضربه ناگهانی نشان می‌دهد. در این آزمون ۲ آجر به‌صورت تصادفی انتخاب شده و با یکدیگر کوبیده می‌شوند. سپس صدای تولید شده باید صدای زنگ شفاف باشد و آجر نباید شکسته شود. دو آجر یکی را در هر دست بگیرید و به هم بچسبانید، کیفیت آجر خوب صدای فلزی یا صدای زنگ می‌شنود. اگر آجر بدون صدا شکسته شود، برای ساخت‌وساز مناسب نیست. آجر را در ارتفاع ۱٫۵ متری به زمین بیندازید. یک آجر باکیفیت خوب وقتی از ارتفاع ۱٫۵ متری سقوط کند، نمی‌شکند.

هنگامی که دو آجر را به هم می‌کوبید، باید صدای کلیک فلزی را بشنوید. آجرهای باکیفیت خوب نباید در اثر ضربه بشکنند یا ترک بخورند. این تست برای تعیین استحکام آجر در برابر ضربه ناگهانی استفاده می‌شود.

تست توپر بودن آجر نما چیست؟

سعی کنید یک آجر را بشکنید، اگر داخل آن فضای خالی وجود داشت، نشان دهنده این است که در ساخت آجر نما مرحله فشرده سازی آن به خوبی انجام نشده است. اصطلاحا به این محصول “آجر پوک” میگویند که نشان دهنده بی کیفتی آجر است. آجر پوک در یخبندان ترک بر می دارد.

آزمون تست کیفیت برخورد دو آجر نما به یکدیگر

یکی دیگر از روش های فهمیدن شناسایی آجر توپر و با کیفیت ضربه زدن دو عدد آجر نما به یکدیگر می باشد؛ در این روش اگر صدای یکنواخت و زنگ داری به گوش برسد یعنی آجر با کیفیت و توپر می باشد، ولی با شنیدن صدای بم به پوک بودن و نامرغوب بودن آجر نما پی می بریم.

ساختار آجر

برای دانستن کیفیت آجر، یک آجر را به‌صورت تصادفی از گروه انتخاب کنید و آن را بشکنید. قسمت داخلی آجر را به‌وضوح مشاهده کنید. باید عاری از توده و همگن باشد. آجر باید عاری از سنگ، کانکاره و سایر مواد شیمیایی باشد.

تست شوره دهی

یک آجر باکیفیت خوب نباید حاوی نمک‌های محلول در آن باشد. اگر نمک‌های محلول وجود داشته باشد، در سطوح آجری باعث بد دیده‌شدن آن خواهد شد.

رسوب نمکی است که روی سطح آجرها دیده می‌شود. معمولاً به رنگ سفید است. این را می‌توان با بررسی لکه‌های سفید روی سطح آجر به‌صورت بصری بررسی کرد، لکه‌های سفید روی آجرها شبیه وجود نمک‌های سدیم و پتاسیم روی آن است که برای ساخت‌وساز مناسب نیست.

تست مقاومت آجر در برابر شوره زدن یکی از راه های تشخیص آجر با کیفیت است

خاک‌های مورداستفاده در ساخت آجر باید فاقد سولفات، پتاسیم و سدیم باشند. اگر آجر حاوی چنین نمک‌های مضری باشد، با تماس آجرها با آب حل می‌شود. هنگامی که آجرها حاوی چنین نمک‌های مضری مانند سطح در معرض استفاده هستند، اختلالات جدی در سطح ایجاد می‌شود که ممکن است به گچ‌کاری بیرونی آسیب برساند. این پدیده را شوره دهی می‌نامند.

یک سینی صاف بردارید و آن را با آب مقطر به ارتفاع ۲٫۵ سانتی‌متر پر کنید. پنج آجر را به‌عنوان نمونه آزمایش کنید و این آجرها را به‌صورت عمودی یکی پس از دیگری قرار دهید. روی سینی حاوی آب مقطر. حالا صبر کنید تا آب جذب آجر شود. مجدداً آب را تا ارتفاع ۲٫۵ سانتی‌متری پر کنید و اجازه دهید؛ مانند بالا آب را جذب کند (تبخیر دوم). تست کیفیت آجر به نحوی انجام می‌شود که بتوان در انتها، محصول خوب را از بد تشخیص داد.

 همگنی

آجر را بشکنید و بررسی کنید. یک آجر باکیفیت خوب باید همگن، فشرده و بدون توده باشد. جر را بررسی کنید و مطمئن شوید که از همه طرف یکنواخت هستند و روی لبه‌ها صاف و بدون ترک هستند. همه آنها باید یک‌شکل و اندازه یکنواخت داشته باشند. یک راه خوب برای بررسی این موضوع، چیدن تمام آجرها روی‌هم است.

بیشتر بخوانید : لیست قیمت خرید انواع آجر رسی، نسوز، قزاقی و غیره در یک نگاه

بررسی ظاهر آجر نما به چه صورت است؟

قبل از خرید آجر نمای ساختمان دقت داشته باشید که بر روی سطح آجر نمای با کیفیت نباید گودی و حفره ای وجود داشته باشد.

سطح آجر نما نسوز باید صاف باشد، ولی این بدان معنا نیست که روی آجر صیقلی و لیز و باشد، سطح آجر نسوز باید آجری شکل باشد و کمی نیز زبر باشد. اما در کل سطح آجر نسوز باید زیر باشد ولی هم تراز و صاف. زبری آجر باعث نصب راحتتر بر روی نمای ساختمان می شود.

تست آجر نسوز با کیفیت

با کشیدن ناخن بر روی یک قطعه آجر نما نسوز، نباید تغییری در ظاهر و شکل آجر اتفاق بیافتد. به این تست، تست سختی آجر نما می گویند که در آن آجرها نباید دچار خراشیدگی شوند. آجری که از این تست به خوبی بر بیاید آجر سخت نامیده می شود.

تست کیفیت آجر با مقاومت فشاری

این آزمایش برای تعیین مقاومت فشاری آجرها انجام می‌شود. علاوه بر این به‌عنوان آزمایش مقاومت خردشدن آجرها نیز شناخته می‌شود. به طور معمول ۵ نمونه آجر انتخاب و برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می‌شود. یک نمونه آجر روی دستگاه سنگ‌شکن نگه داشته می‌شود و سپس فشار کاملاً محوری اعمال می‌شود تا شکسته شود. حداکثر فشاری که در آن آجر شروع به ترک‌خوردن می‌کند ذکر شده است. آزمایش با هر ۵ نمونه آجر یک‌به‌یک تکرار می‌شود و میانگین نتیجه به‌عنوان مقاومت فشاری یا مقاومت خردشدن آجر در نظر گرفته می‌شود.

شما می‌توانید انواع آجر را به قیمت مناسب از شرکت تخصصی و تلاشگر امیران نما خریداری کنید. بهتر است که قبل از خرید از مشاوره‌های کارشناسی کارشناسان مجموعه در بخش‌های مختلف استفاده کنید. به طور یقین این توصیه‌ها می‌تواند برای شما در هر زمینه‌ای مثمرثمر باشد.

تست مقاومت حرارتی آجر چیست

انواع آجر نما بخاطر وجود خاک نسوز در ترکیبات خود تا ۱۲۰۰ الی ۱۴۰۰ درجه در برابر حرارت آتش مقاوم هستند و همین امر موجب نسوز بودن آن شده است.

آجر نما نسوز با کیفیت و اصل، واقعا نسوز می باشد و در آتش سوزی ها نمی سوزند و ذوب نمی شوند، همچنین تغییر شکل و فرم نمی دهند. (تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد تحمل حرارت را دارند.)

سخن پایانی درباره تست کیفیت آجر

یکی از نکات مهم قبل از خرید هر محصول در فضای مجازی، دانستن اطلاعات کافی درباره آن محصول است؛ از این رو ما در این مقاله به بررسی نحوه آزمایش و تست کیفیت آجر نما پرداخته‌ایم.
البته باید این موضوع رو نیز در نظر بگیریم که همه این موارد رو می‌توان به عنوان تست کیفیت آجر نیز بیان کرد تا بتوانید همه چیز را درباره نکات مهم قبل از خرید یک آجر با کیفیت بدانید و سپس خرید نمایید.

روش های تست کیفیت آجر به ۱۴ دسته تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از : تست مقاومت در برابر حرارت، تست جذب آب آجر، تست رنگ و تست کیفیت آجر با ضد شوره بودن است.

همچنین در آخر نیز اگر خواستار خرید آجر نما نسوز هستید، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان فروش امیران نما تماس گرفته و محصول خود را خریداری نمایید.

سوالات پرتکرار درباره تشخیص تست کیفیت آجر

اصلی‌ترین روش‌های تست کیفیت آجر کدامند؟

اصلی‌ترین روش‌های تست کیفیت آجر شامل تست جذب آب، مقاومت در برابر خرد شدن، تست سختی، تست عدم شکستگی و غیره است که ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تمام این موارد را مورد بررسی قرار دهیم و هر یک را شرح دهیم.

تست جذب آب در تشخیص کیفیت آجر به چه منظور است؟

یکی از آزمایش‌های تست کیفیت آجر، تست جذب رطوبت و آب است؛ این تست روی آجر انجام می‌شود تا میزان رطوبتی که آجر جذب می‌کند مشخص شود که به این صورت است وزن اولیه آجر را با وزن آجری که به مدت ۲۴ ساعت در آب مانده است را بررسی می‌کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *