بهترین نمای ساختمان در ایران کدام است و از چه متریالی در طراحی و ساخت آن استفاده کرده اند

این روزها به دلیل زیادتر شدن مصالح و متریال‌های ساختمانی و تنوع بالای سبک‌ها، این سؤال در ذهن بسیاری از افراد و سازندگان پیش می‌آید که بهترین نمای ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه باید نمای ایده‌آل سازه‌مان را انتخاب کنیم.

حتی اگر نیم‌نگاه سطحی به محیط اطراف و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بیندازید متوجه تغییرات گسترده در سبک ساخت‌وساز خواهید شد. امروزه با تلفیق سبک‌های معماری، ساختمان‌های شکیل با تعداد طبقات بالا می‌سازند که هرکدام یک نمای بخصوص دارند.

بهترین نمای ساختمان در شرایط فعلی را باید به نماهایی نسبت داد که با شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی یک منطقه سازگار باشد و کمترین آسیب را به محیط‌زیست آن منطقه وارد کند. از دیگر ویژگی‌های بهترین نمای ساختمان باید به‌ظاهر چشم‌نواز و زیبا و مدرن آن اشاره داشت.

بهترین نمای ساختمان در ایران حتماً نباید دنباله‌روی سبک‌های نوین و جدید باشد، بلکه مهم این است از متریال و مواد درجه یک استفاده شده باشد و ماندگاری بالا بعلاوه ظاهر به روزی داشته باشد. برای مثال نمای رومی که از قدیمی‌ترین نماهای مورداستفاده است همچنان مستحکم و جذاب و کاربردی است و کسی خرده‌ای به آن وارد نمی‌کند.

قبل از انتخاب بهترین نمای ساختمان باید نحوه کاربرد و استفاده هریک از مصالح را بدانید و سپس باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی نمای موردنظرتان را انتخاب و نصب کنید.

بهترین نمای ایران را باید در چند بعد مورد بررسی قرارداد. ممکن است نمایی که از نظر شما خوب باشد در برخی نقاط کشور قابل‌استفاده نباشد. اگر فقط موضوع مربوط به نمای ساختمان‌های درون‌شهری باشد ملاک یک چیز است و اگر بخواهیم درباره نمای ویلایی و روستایی یا رستیک صحبت کنیم قطعاً ملاک‌ها فرق خواهند کرد و باید از یک نمای خاص و جداگانه برای این مناطق استفاده کنیم.

در این بخش قصد داریم اهمیت نمای ساختمان را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم و در ادامه به بررسی انواع نماهای ساختمانی بپردازیم و بهترین نمای ساختمان ایران را خدمت شما معرفی کنیم.

بررسی و مشاهده لیست انواع متریال نمای ساختمان با کلیک روی دکمه زیر به همراه عکس و نمونه پروژه میسر است.

دلیل اهمیت نمای ساختمان چیست؟

بی شک نمای هر سازه‌ای جدای از بخش زیباسازی نشانگر هویت و اصالت یک ساختمان هم بوده و بیانگر خلاقیت و ذوق هنری معمار یا سازنده آن ملک است.

مصالح متنوع و گوناگونی برای ساخت و طراحی نما وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند. درنهایت این شما هستید که باتوجه‌به شرایط و بودجه‌ای که دارید تصمیم‌گیرنده نهایی خواهید بود.

بهترین نمای ساختمان در ایران را نمی‌توان به این راحتی‌ها مشخص کرد. چرا که هر نمایی در هر بخشی از کشور بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بهترین نمای ساختمان می‌تواند سازه شما را از بین دیگر ساختمان‌های هم‌جوار متمایز کند. یا اگر دقت نداشته باشید انتخاب شما می‌تواند نظم و قاعده دیگر نمای ساختمان‌های اطراف را برهم بزند.

تصور کنید ساختمانتان را ساخته‌اید و فقط قسمت انتخاب نمای آن باقی‌مانده است. اگر تمامی ساختمان‌های اطراف نمای سنگ رومی را انتخاب کرده باشند و شما بخواهید در بین این همه نمای سنگی از نمای شیشه‌ای استفاده کنید قطعاً سازه شما در بین این همه نمای سنگی متمایز خواهد شد؛ اما قاعده و نظم محله را به هم خواهید زد و این موجب زشت‌تر شدن فضای شهری خواهد شد.

نمای آجری و نمای سنگی ساختمان یکی از بهترین نماهای ساختمانی در ایران است که به عنوان نمای ترکیبی نیز از آن می توان استفاده کرد

بنابراین، اهمیت نمای ساختمان در محیط شهری و شرایط اقلیمی را باید بیش‌ازپیش درک کرد و سپس دست به انتخاب زد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت بالای بهترین نمای ساختمان بحث انتقال انرژی یا همان سرمایش و گرمایش سازه است. دقت کنید متریالی که برای نما مورداستفاده قرار می‌دهید چه ضریب انتقالی دارد و برای چه شرایط آب‌وهوایی قصد انتخاب نما دارید.

برای مثال نمای آجری یکی از پرمصرف‌ترین نماهای بازار است که هم برای شرایط آب‌وهوایی گرم مورداستفاده قرار می‌گیرد و هم برای نواحی سردسیر بسیار مناسب است. بهترین نمای ساختمان ایران باید عایق دما و حرارت باشد و به این زودی‌ها هم دچار پوسیدگی و خرابی نشود.

نمای ساختمان‌ها را طوری طراحی می‌کنند که نسبت به عوامل بیرونی مقاوم باشند و مانع نفوذ شرایط بیرون به داخل سازه بشوند. عوامل مهمی که می‌تواند برای نما خطرساز باشد شامل تابش نور مستقیم خورشید، باد و طوفان، برف‌وباران و دیگر نزولات آسمانی هستند.

زمانی که بهترین نمای ساختمان را برای سازه‌تان انتخاب کنید، موارد بالا هیچ اثری در بلندمدت بر روی نمای ساختمانتان نخواهند داشت.

انواع نمای ساختمان

۱- نمای آجری

اولین و محبوب‌ترین نمای ساختمان که قدمت زیادی هم دارد، نمای آجری است. شاید خیلی‌ها معتقد باشند که بهترین نمای ساختمان را باید نمای آجری بدانیم چرا که اجر ازجمله مصالحی است که در شرایط آب‌وهوایی مختلف سازگاری کامل دارد.

نمای آجر را با استفاده از چندین مدل آجر نسوز، شاموتی، انگلیسی و ازاین‌دست قبیل آجر طراحی می‌کنند که از مقاومت بسیار بالایی هم برخوردار است. بهترین نمای ساختمان ایران می‌تواند نمای آجری باشد چرا که آجر در برابر صدا و دما عایق مناسبی است و در مناطق آب‌وهوایی گرمسیری و سردسیر می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد.

نماهای آجری برای معماری سنتی بسیار مناسب هستند و می‌توان طرح‌های زیبا و جذابی را با استفاده از این مصالح ساختمانی اجرا کرد.

بهترین نمای ساختمان را اگر نمای اجری در نظر بگیریم، متریال و مصالح دیگر نیز باقی می‌مانند که در عین شایستگی و کاربردی‌بودن و حتی بعضاً باقیمت‌های پایین‌تر دست‌نخورده باقی می‌مانند؛ بنابراین بیایید انتخاب نهایی را برعهده کاربران بگذاریم و به بررسی سایر نماهای موجود در بازار بپردازیم.

۲- نمای سیمانی

دومین نمای محبوب و پر مصرف در بین سازه‌های نسبتاً جدید مربوط به نمای سیمانی است. نمای سیمانی هم می‌تواند در زمره بهترین نمای ساختمان قرار بگیرد چرا که از مقاومت و سازگاری بسیار بالایی برخوردار است.

البته باید قبول کنیم که نمای سیمانی ظاهر خیلی جذاب و مناسبی ندارد و در رنگ و نماهای محدودتری عرضه می‌شود و خیلی محصول منعطف پذیری نیست.

البته نمای سیمانی مزیت‌های دیگری هم دارد. این محصول در قیاس با دیگر مصالح ساختمانی از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و آسیب زیست‌محیطی کمتری هم به منطقه جغرافیایی خودش وارد می‌کند. نمای سیمانی معمولاً با سرعت بالایی به اجرا در می‌آید و خیلی پروسه زمان‌بری ندارد.

۳- نمای سنگ طبیعی

شاید بهترین نمای ساختمان ایران را بتوان نمای سنگ طبیعی نام برد! نمای سنگ طبیعی آن‌قدر مجلل و باشکوه و زیبا است که هر بیننده‌ای را مجذوب خودش می‌کند.

بی شک سنگ را باید جزو پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی بدانیم که در یک دهه گذشته میزان استفاده از آن به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است.

نمای سنگ یکی از انواع نماهای ساختمانی برتر در ایران است

نمای سنگ طبیعی به دلیل تنوع بالا در رنگ و ابعاد و حتی مدل سنگ، در صنعت ساختمان و برج‌سازی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد و از استحکام و ماندگاری بالایی برخوردار است.

البته لازم به ذکر است که سنگ‌ها از نظر قیمتی کمی بالاتر از سایر مصالح قرار می‌گیرند که به دلیل خاص بودن آنها کاملاً طبیعی است. سنگ‌ها نسبت به فشار و دما مقاومت بالایی نشان می‌دهند و یکی از دلایل اصلی گران‌بودن این مصالح ساختمانی همین کیفیت بالای آنها است.

بیشتر بخوانید : سنگ مصنوعی نما و انواع آن

۴- نمای سرامیک

یکی دیگر از پرکاربردترین نماهای مورداستفاده در صنعت ساخت‌وساز مربوط به نمای سرامیکی است. این نما جزو بهترین نمای ایران است که هم قیمت پایینی دارد و هم ماندگاری بالایی دارد.

برای نصب و اجرای نمای سرامیکی باید از سرامیک پرسلان استفاده کنید. البته حواستان باشد که این نما باید با روش خشک نصب بشود تا به‌خوبی بر روی کار بچسبد.

از نمای سرامیک برای ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌کنند. از مزایای اصلی این نما باید به تنوع و طرح‌های بالا و ضدحریق بودن آنها اشاره کرد.

نکته منفی این مصالح عایق نبودن آنها در برابر گرما و صوت است. البته این که عایق نیستند منظورمان این نیست که به‌هیچ‌وجه در برابر صوت و گرما از خودشان مقاومت نشان ندهند، بلکه منظور این بود که شدت مقاومت آنها در قیاس با سایر مصالح ساختمانی پایین‌تر است.

استفاده از نمای سرامیکی وزن سازه را نیز به شکل قابل‌توجهی پایین می‌آورد و همین موضوع باعث پایین‌تر آمدن قیمت و هزینه‌های جانبی می‌شود.

بیشتر بخوانید : مقایسه تفاوت‌های معماری سنتی و مدرن در صنعت

۵- نمای شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای از آن دسته نماهایی محسوب می‌شود که هرکسی را وسوسه به انتخاب و اجرا بر روی سازه‌اش می‌کند. اما این نما هزینه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت و به هرکسی نمی‌توان پیشنهاد کرد.

بهترین نمای ساختمان در سبک معماری مدرن را باید به نمای شیشه ای اختصاص دهیم. نمای شیشه‌ای بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد و یک ویو باز و کامل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

شیشه‌هایی که برای نما مورداستفاده قرار می‌گیرد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در برابر دما و صوت یک عایق فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

۶- نمای چوبی

آخرین موردی که قصد بررسی آن را داریم نمای چوبی است. بهترین نمای ساختمان ایران آن هم در خارج از شهر و محیط‌های روستایی یا ویلایی نمای چوبی است.

نمای چوبی یکی از نماهای متمایزکننده و خاص است که شخصیت خاص و جذابی را به ساختمان شما می‌دهد. نماهای چوبی معمولاً نیاز به‌صرف هزینه زیادی دارند و شرایط نگهداری و بازسازی آنها کمی خاص است.

نمای چوبی از جمله‌نماهایی محسوب می‌شود که خیلی طرف‌دار زیادی ندارد و به‌ندرت پیش می‌آید که از این نما برای ساختن ساختمان‌های بزرگ با تعداد طبقات بالا استفاده شود.

البته این نما زیبایی‌های خاص خودش را دارد و مناسب ساخت ویلا و آلاچیق‌ها بزرگ و روباز است. برای نمای چوبی از دو مدل چوب سخت و نرم استفاده می‌کنند که دوام و ماندگاری هرکدام متفاوت است.

بهترین نمای ساختمان در ایران

مواردی که باهم بررسی کردیم می‌تواند تا حدودی بهترین نمای ساختمان ایران را مشخص کند؛ اما باز هم نکاتی هستند که می‌توانند انتخاب‌های ما را تحت‌تأثیر قرار دهند. بیایید چند کورد از آنها را باهم بررسی کنیم.

اولین عامل که می‌تواند بهترین نمای ایران را تحت‌تأثیر خودش قرار دهد بافت شهری و طراحی مناسب است. یعنی اگر بافت یک شهر قدیمی باشد و ما بخواهیم یک برج با نمای سنگی بسازیم، قطعاً دود این کار اول‌ازهمه به چشم خودمان می‌رود چرا که استانداردها را زیر پا گذاشته‌ایم.

استفاده از اجر در نمای ساختمان یکی از پیشنهادات جذاب در این راستا است

دومین عامل قوانین و مقررات شهرداری است. اگر به این قوانین پایبند باشیم می‌توانیم هر نوع نمایی که با شرایط اقلیمی منطقه سازگار باشد را انتخاب کنیم. رعایت قوانین شهرداری می‌تواند ایمنی سازه را تا حدود زیادی بالا ببرد.

در انتخاب بهترین نمای ساختمان به چیزی که بیشتر از سایر موارد باید دقت شود، شرایط آب‌وهوایی است. شما بسیاری از نماها را نمی‌توانید در هر شرایطی مورداستفاده قرار دهید.

دیگر فاکتورهای مهم نوع کاربرد متریال و مصالح، مقاومت نما در برابر حوادث طبیعی مانند طوفان و زلزله، شرایط نگهداری و مرمت نما، همخوانی سبک نمای انتخاب شده با محله و ساختمان‌های اطراف و مواردی ازاین‌قبیل است که باید توجه ویژه‌ای به آنها بشود.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه

  • با سلام درست است که از نظر قيمت و صرفه‌جویی آجر بهتره ولی از نظر کیفیت زیبایی و استقامت سنگ از آجر بسیار بهتر است .
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *