نقش نرده نمای ساختمان در زیباسازی نمای آپارتمان

یکی از کاربردی‌ترین اجزای ساختمان را باید نرده ساختمان دانست که هم از لحاظ ساختاری و هم از نظر ایمنی برای یک سازه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نرده ساختمان را می‌توان به سبک‌ها و روش‌های مختلفی طراحی کرد و از متریال‌های متفاوتی در ساخت آن استفاده کرد. نرده نمای ساختمان بسته به شرایط و موقعیت مکانی می‌تواند از جنس چوب، سنگ، استیل یا بتن باشد.

یکی از مدل‌های پرمصرف نرده نمای ساختمان را باید نرده نمای سنگی بدانیم. این نرده نما به دلیل مقاومت بسیار بالا و ظاهر جذابی که دارد در طی یک دهه گذشت از محبوبیت بسیاری زیادی برخوردار بوده است.

نرده ساختمان علاوه بر زیباسازی ساختمان و ایمن‌تر کردن محیط داخلی و خارجی محل سکونت، یک جنبه استفاده تزئینی هم دارد که طراحان دکوراسیون استفاده زیادی از آن می‌کنند.

از نرده ساختمان می‌توان در محیط داخلی و دکوراسیون بیرونی استفاده کرد. کاربرد نرده ساختمان به نسبت دیگر اجزای و مصالح ساختمانی بیشتر بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نکته‌ای که در هنگام نصب نرده ساختمان باید به یاد داشته باشید این است که نمی‌توان برای نرده‌ها وزن دقیق و از پیش تعیین شده‌ای را تخمین زد. دلیل اصلی این مورد این است که نرده‌ها با تغییر سایز وزن کم یا زیاد می‌کنند.

وزن نرده ساختمان یکی از مهم‌ترین فاکتورها است که باید آن را در حین خرید و نصب نرده موردتوجه قرار دهید. البته جنس و متریال نرده ساختمان هم مهم است و باید طبق محل زندگی و شرایط سازه اقدام به انتخاب یک نرده نمای مناسب کنید تا در جنبه اول ایمنی سازه تضمین شود.

بیشتر بخوانید : پیش بینی قیمت مسکن

نرده نمای ساختمان چیست؟

تا حدودی با مفهوم اولیه نرده ساختمان آشنا شدیم و متوجه شدیم برای چه مواردی از آن استفاده می‌کنند. اما بیاید در این قسمت به طور تخصصی‌تر و دقیق‌تر با تعریف نرده نمای ساختمان آشنا بشویم.

نرده ساختمان یک بخش از سازه محسوب می‌شود که در بعضی از قسمت‌های ساختمان حکم یک بخش حیاتی و مهم را دارد و در برخی موارد هم به‌عنوان یک متریال برای دکوراسیون مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما چیزی که کاربرد نرده ساختمان را بیش‌ازپیش پررنگ‌تر می‌کند، اهمیت این عضو سازه در ایمن‌سازی ساختمان است. به‌طورقطع نرده ساختمان چه در بخش داخلی مانند راه‌پله استفاده شود و چه در بخش بیرونی به‌عنوان تراس و بالکن استفاده شود، از بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورد و مانع بروز حوادث ناگوار می‌شود.

نرده نمای ساختمان چیست؟ و چه کاربردی دارد

در نگاه اول نرده ساختمان شاید خیلی بخش مهمی به نظر نیاید و بسیاری از افراد این قسمت را نادیده می‌گیرند و در پایان کار به سراغ تکمیل این بخش می‌روند.

در زمان‌های نسبتاً دور یعنی حدود یک سده اخیر از نرده ساختمان به‌عنوان یک حدفاصل و حائل بین دیوارهای بلند و پرتگاه‌ها استفاده می‌شد. اما حالا از این نرده‌ها برای زیبایی و دکوراسیون داخلی و خارجی هم استفاده زیادی به عمل می‌آید.

کاربرد نرده نمای ساختمان در محیط بیرونی

نرده ساختمان در بخش بیرونی یا همان دکوراسیون خارجی کاربرد بسیار زیادی دارد. ازآنجایی‌که نمای یک ساختمان یک بخش مهم و حیاتی برای سازه محسوب می‌شود، باید به بهترین شکل ممکن تزئین شود تا بیشتر از قبل به چشم بیاید.

نرده نمای ساختمان طبق فاکتورها و عوامل مختلفی انتخاب و تعین می‌شوند. در هر سازه‌ای از یک جنس نرده استفاده می‌شود. تعداد طبقات، وزن سازه، متریال به کار برده شده بر روی نما، شرایط آب‌وهوایی و موقعیت مکانی سازه همگی بر روی انتخاب نرده نمای ساختمان اثر مستقیم می‌گذارند.

اگر ساختمان در موقعیت جغرافیایی پر بارش قرار دارد بهتر است از نرده نمای استیل استفاده کنید تا نرده نمای شما به این راحتی‌ها زنگ نزند و ظاهر نمای سازه را برهم نریزد.

بیشتر انواع نرده نماها مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما نرده نمای سنگی یکی از مواردی است که در همه شرایط قابلیت استفاده را دارد. فرقی نمی‌کند در شرایط آب‌وهوایی سرد و خشک باشید یا در شرایط گرم و شرجی قرار گرفته باشید. سنگ یک متریال عالی برای نرده نمای ساختمان محسوب می‌شود.

قیمت نرده نمای ساختمان بر اساس مدل و نوعی که انتخاب می‌کنید متغیر است. اما به‌طورکلی هزینه نرده نما کمی بالا است و اگر قصد دارید از نرده نمای خاصی استفاده کنید قبل از آن نیم‌نگاهی به بودجه‌ای که دارید بیندازید تا مبادا در ادامه راه سورپریز بشوید.

نرده ساختمان را می‌توان در راه‌پله‌های خارجی و تراس و بالکن استفاده کرد. یا برای حفظ ایمنی بیشتر از آنها در پشت‌بام استفاده کرد. به‌طورکلی کاربرد نرده ساختمان زیاد است و هرجا که احساس کنید به آن نیاز دارید می‌توانید به‌عنوان یک عضو تزئینی یا امنیتی از آن بهره بگیرید.

بیشتر بخوانید : فونداسیون ساختمان یا پی ساختمان چیست

انواع نرده نمای ساختمان

۱- نرده تراس

یکی از پرکاربردترین نرده نماهای ساختمانی را باید به نرده تراس یا همان بالکن اختصاص داد. نرده تراس در ابعاد و وزن‌های مختلفی طراحی می‌شود و این ابعاد و وزن نرده بستگی به متراژ تراس شما خواهد داشت.

نرده تراس از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه این بخش از ساختمان یکی از قسمت‌های مهم و حساس سازه محسوب می‌شود. نرده تراس می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی زیبایی ساختاری نما آپارتمان و یا ساختمان شما داشته باشد.

نرده تراس نیز یکی از انواع مختلف نرده نما است که به زیبایی ساختمان کمک شایانی میکند

از طرفی هم نرده تراس اگر از استقامت و استحکام بالایی برخوردار نباشد می‌تواند مشکلات بزرگ و خطرناکی را برای افراد و اعضای ساختمان به همراه داشته باشد. بهتر است در انتخاب جنس و متریال نرده ساختمان دقت زیادی را داشته باشید.

ازآنجایی‌که تراس یک فضای خارجی از سازه محسوب می‌شود و حدفاصل فضای داخلی و خارجی آپارتمان بشمار می‌رود؛ بنابراین نقش بسزایی در نمای ساختمان خواهد داشت و باید در انتخاب جزئیات این نما دقت زیادی داشته باشید. یکی از همین جزئیات مهم مربوط به نرده تراس ساختمان شما می‌شود. اگر جنس یا رنگ این نرده با نمای ساختمان شما همخوانی نداشته باشد قطعاً حالت کلی سازه شما برهم خواه خورد و ارزش کارتان بیش از گذشته پایین می‌آید.

۲- نرده راه‌پله

کاربرد نرده ساختمان فقط محدود به نما و فضای خارجی نمی‌شود و در قسمت‌های مهمی از قسمت داخلی هم بکار برده می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها که نرده ساختمان در آنجا استفاده می‌شود راه‌پله‌های هر سازه است.

استفاده از نرده ساختمان به‌عنوان راه‌پله علاوه بر این که زیبایی محیط داخل سازه را بیشتر می‌کند، به امنیت ساختمان هم کمک می‌کند و تا حدودی رفت‌وآمد افراد و اعضای ساختمان را هم تسهیل می‌بخشد.

نرده‌های راه‌پله را از طریق تیرچه‌های بتنی و محکم به زمین متصل می‌کنند تا استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند و در گذر زمان دچار لقی نشوند.

۳- نرده پنجره

دیگر کاربرد نرده ساختمان در فضای داخلی آپارتمان را باید نرده پنجره بدانیم. قبل از بحث زیباسازی دکوراسیون داخلی مهم‌ترین نکته‌ای که باعث استفاده نرده‌ها برای پنجره می‌شود، امنیت و حفاظت منزل است. نرده پنجره بخش مهمی از یک آپارتمان محسوب می‌شود به‌خصوص اگر این پنجره‌ها رو به خیابان باز شوند.

نرده پنجره یکی از انواع نرده نما آپارتمان و ساختمان

واحدهایی که رو به حیات های سقف باز هستند و یا واحدهایی که در طیقات ۱ و ۲ هستند حتما باید از نرده پنجره استفاده کنند تا ایمنی محل سکونتشان را تاحد امکان بالاتر ببرند.

بیشتر بخوانید : زیرسازی ساختمان و کاربرد مقاوم سازی آن

۴– نرده استیل

نرده‌های استیل به دلیل مقاومت بالا و سازگاری با شرایط آب‌وهوایی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. نرده‌های استیل علاوه بر این که امنیت سازه شما را بالاتر می‌برند، به زیبایی نمای بیرونی هم کمک شایانی می‌کنند.

نرده‌های استیل در تنوع رنگ و مدلی زیادی طراحی می‌شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و هوا دارند. این نرده‌ها برای استفاده در مناطق باران‌خیز و سردسیر بسیار مناسب است و نسبت به خط‌وخش هم تا حدود قابل‌توجهی مقاوم هستند.

نرده‌های استیل از لحاظ ساختار متریالی به دودسته تقسیم می‌شوند:

استیل ۲۰۱

استیل ۲۰۱ را با نام استیل کم نیکل هم می‌شناسند که در بسیاری از مواقع جایگزین استیل ۳۰۱ می‌شود. استیل ۲۰۱ از ترکیب آلیاژهای ضدزنگ ساخته شده است و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد.

استیل ۲۰۱ مقاومت و خوردگی کمتری را در قیاس با استیل ۳۰۱ دارد؛ اما اگر کارتان آن‌قدر هم حساس نیست می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه از این مدل استفاده کنید.

از استیل ۲۰۱ برای طراحی و ساخت لوازم‌خانگی مانند سینک ظرف‌شویی و روشویی، هیترهای برقی، ظروف و ازاین‌دست لوازم استفاده می‌شود.

استیل ۳۰۴

مورد بعدی استیل ۳۰۴ است که از کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتری نسبت به استیل ۲۰۱ برخوردار است. این استیل حاوی عناصر غیرآهنی بوده و عمده متریال‌های تشکیل‌دهنده آن از کروم و نیکل است. این استیل را به‌عنوان استیل نگیر هم می‌شناسند. درواقع هیچ خاصیت مغناطیسی نداشته و به هیچ فلزی متصل نخواهد شد.

از استیل ۳۰۴ در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، پزشکی و صنایع غذایی استفاده زیادی می‌شود.

۵- نرده‌های فلزی

نرده‌های فلزی معمولاً به استحکام بالا و ماندگاری زیاد شهرت دارند. از این نرده‌ها هم در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و هم در فضای خارجی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

نرده‌های فلزی به دلیل اینکه بسیار محکم هستند از هزینه نگهداری پایینی برخوردار بوده و نیاز به تعمیرات اساسی و خاصی نخواهند داشت.

یکی از دلایل محبوب بودن این نردها قیمت پایین و اقتصادی آن است که در قیاس با نرده‌های استیل تفاوت بسیار زیادی دارند. البته نرده‌های آهنی را در هر شرایط نمی‌توانید استفاده کنید؛ چراکه این نرده‌ها به‌سرعت زنگ می‌زنند و می‌توانند باعث هزینه‌تراشی‌های دوباره شوند.

۶- نرده‌های چوبی

آخرین مورد از متریالی که به‌عنوان نرده ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد چوب است. چوب را هم می‌توانید در فضای داخلی مورداستفاده قرار دهید و هم در فضای بیرونی ساختمان از آن استفاده کنید.

البته پیشنهاد ما به شما استفاده از این نرده نمای ساختمانی بیشتر به‌عنوان یک بخش زینتی و تزئینی است. به‌طورکلی چوب‌ها در مرور زمان مقاومت و حالت اولیه خودشان را از دست می‌دهند و مانند سابق  آن استحکام بالا و جذابیت بصری را نخواهند داشت.

نرده نمای چوبی از مدل‌های بسیار زیادی طراحی می‌شود و هرچقدر کیفیت چوب انتخابی شما بالاتر باشد به‌مراتب قیمت نهایی نرده نمای ساختمان هم بالاتر خواهد رفت.

منبع : نرده (ویکی‌پدیا)

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *