مزایا ساختمان سازی و معایب آن چیست

معایب و مزایا ساختمان سازی در ایران چیست؟ باتوجه به افزایش جمعیت ایران به صورت روزانه، کشور نیازمند ساخت و سازهای جدید است. مردم در ساختمان سازی به دنبال کیفیت و امنیت هستند. با توجه به میزان تقاضای زیاد در جامعه برای ساخت و ساز دیگر روش‌ها سنتی پاسخگو نیست و در حال حاضر روش صنعتی ساخت و ساز در حال گسترش و رشد است. مزایا ساختمان سازی در موارد بسیاری است که در ادامه به طور کامل به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت؛ ولی ساخت ساختمان در ایران فقط دارای مزایا نیست و در برخی موارد نیز ما با معایب ساختمان سازی رو به رو خواهیم شد. اگر قصد دارید در این حوزه شروع به فعالیت کنید یا قصد خرید و فروش دارید با ما همراه باشید تا شما را راهنمایی کنیم.

سیر تا پیاز ساختمان سازی در ایران

همان طور که اطلاع دارید بازار مسکن و ساختمان سازی از پر رونق‌ترین صنایع در دنیا است. بیشتر مردم به دنبال سرمایه گذاری در این صنعت هستند؛ زیرا سرمایه گذاری اصولی، سود خوبی را به همراه خواهد داشت. برای شناخت صنعت ساختمان سازی لازم است که ابتدا به چیستی ساختمان پی ببریم. ساختمان در واقع بنایی است که با مصالح مختلفی از جمله سنگ، بتن، آجر، آهن و… ساخته می‌شود.

صفر تا صد معایب و مزایا ساختمان سازی در ایران

این سازه می‌تواند کاربری‌های متفاوتی از جمله سکونت، محل کار و… داشته باشد. ساختمان‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. ساختمان می‌تواند در یک طبقه یا چند طبقه ساخته شود که سازه‌های بالا ۶ طبقه را ساختمان بلند مرتبه می‌نامند. ساختمان‌هایی که بیش از ۵۰ طبقه داشته باشند را در این صنعت با نام آسمان خراش یا برج معرفی می‌کنند.

برای ساخت یک ساختمان با اصول استاندارد لازم به انجام یک سری مراحل مهم و حساس است، این مراحل باید به طور کامل انجام شوند تا با بیشترین مزایا ساختمان سازی روبه رو شویم. مراحل ساخت به شرح زیر است.

انتخاب زمین و نقشه کشی

برای شروع کار لازم است که ابتدا زمین انتخاب شود. پس از انتخاب زمین به مهم‌ترین بخش ساختمان سازی می‌پردازیم. مهم‌ترین بخش در ساخت ساختمان، پیاده سازی نقشه است. در بخش نقشه کشی قسمت‌های مختلف ساختمان اعم از زیربنا، تعداد طبقات، متراژ، تعداد اتاق‌ها و… را با نوع کاربری ساختمان مشخص می‌کنند. قبل از شروع کار لازم است تا نقشه و مدارک را در خدمت شهرداری قرار دهید تا از نظر قانونی تایید شود و اجازه شروع ساخت صادر گردد. پروانه ساخت از سمت شهرداری صادر می‌گردد که به اصطلاح همان شناسنامه ساختمان است.

هرگونه فعالیت خارج از قوانین، تخلف محسوب می‌شود و باید در قبال آن جریمه‌ای به شهرداری پرداخت کنید. درصورت تخلف بزرگ امکان باطل شدن پروانه ساخت و تخریب سازه از سمت شهرداری ممکن است. پس از تایید باید به دنبال پیمانکار خوب و با تجربه باشید. پیمانکار در صورت بی‌کفایتی هزینه‌های زیاد و آسیب‌های جبران ناپذیری را برایتان رقم خواهد زد.

گود برداری

این مرحله اهمیت فراوانی دارد و اگر درست انجام شود به عنوان مزایا ساختمان سازی نیز محسوب می‌شود. میزان عمق گود برداری در ساختمان سازی بر اساس بار وارده و تعداد طبقات تعیین می‌شود. مهندس سازه فقط می‌تواند این کار را به درستی و به صورت اصولی انجام دهد. اشتباه در گود برداری خطرات زیادی در آینده برای ساکنین و خیابان‌های اطراف خواهد داشت.

بتن ریزی

در مرحله بتن ریزی داخل گود را با ارتفاع ده الی پانزده سانتی‌متر از بتن پر می‌کنند. این لایه بتنی بار وارده بر بنا را تحمل می‌کند. این لایه علاوه بر تحمل بار وارده، مانع از نشست سازه می‌شود. پس از این کار با استفاده در میلگردهای مش شده، پی ساختمان را آماتور بندی می‌کنند. این بخش باید با تمام ظرافت انجام شود تا ایمنی ساختمان به طور کامل تامین شود.

قالب بندی

پس از طی این مراحل، باید قالب بندی و بتن ریزی انجام شود. در ابتدا با استفاده از قالب‌های چوبی محل مورد نظر را قالب بندی می‌کنند. یکی از نکات مهم در این بخش چرب کردن قالب‌ها است تا بتن به آن‌ها نچسبد. قالب‌ها باید تا قبل از خشک شدن کاملا ثابت باقی بمانند. برای استحکام ساختمان این مرحله باید درست انجام شود.

اسکلت اصلی

اسکلت ساختمان در ساختمان سازی می‌تواند به صورت بتنی یا فلزی باشد. هر دو اسکلت از مقاومت خوبی برخوردارند. از مهم‌ترین تفاوت این دو اسکلت به میزان هزینه آن‌ها باید اشاره کرد. اسکلت فلزی باتوجه به قیمت آهن قیمت بالاتری از اسکلت بتنی دارد. برای شروع ساخت اسکلت، باید ابتدا ستون‌های میانی ساخته شوند.

دیوار چینی

مرحله دیوار چینی با استفاده از آجر یا دیوارهای پیش ساخته صورت می‌گیرد. آجرها استحکام و قدرت عایق انرژی صوتی و حرارتی کمتری نسبت به دیوارهای پیش ساخت دارند. از دیگر مزایا ساختمان سازی با دیوارهای پیش ساخته می‌توان به صرفه اقتصادی و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. دیوار چینی آخرین مرحله سفت کاری در ساختمان سازی است و پس از این مرحله وارد مرحله نازک کاری خواهیم شد.

بیشتر بخوانید : اصول دیوار چینی در ساختمان

شمشه

دیوارها باید تراز باشند. برای تراز شدن دیوارها از شمشه استفاده می‌کنند که یکی دیگر از مزایا ساختمان سازی محسوب می‌شود. برای تراز شدن ارتفاع بلندترین و کوتاه‌ترین قسمت دیوارها مشخص می‌شود و آن‌ها را گچ و ماله مسطح می‌کنند.

گچ کاری

روی دیوارها با استفاده از گچ و خاک رس پوشانده می‌شود، تا سطح دیوار برای گچ کاری آماده شود. باید روی دیوارها به گونه‌ای مسطح شود که برای رنگ آمیزی مشکلی پیش نیاید.

کف سازی، آب بندی

در این مرحله از ساختمان سازی ابتدا کف کل سازه، با ملات پوشیده می‌شود. بعد از اینکه کف سازی ساختمان خشک شد. بر طبق سلیقه با موزاییک، کاشی و…کف کامل خواهد شد. کف ساختمان برای اطمینان از استحکام مورد آب بندی قرار می‌گیرد.

کاشی کاری

در این مرحله اگر نیاز به کاشی کاری دیوارها باشد، دیوارها با شاقول تراز می‌شوند. پس از خشک شدن با استفاده از ملات سیمان سفید، دیوارها را بند کشی می‌کنند.

کامل کردن سقف

سقف بر اساس بودجه و سلیقه صاحب بنا با استفاده از گچ کاری یا سقف کاذب تکمیل خواهد شد. در صورت گچ کاری می‌توانید بر روی آن طرح ایجاد کنید. نمای ساختمان یا آپارتمان آخرین مرحله است که با کمک آن می‌توانید برخی معایب ساختمان سازی را بپوشانید. منظور از برخی معایب ساختمان سازی، ایرادات ظاهری هست. نما در چشم‌گیری ساختمان تاثیر بسزایی دارد. نمای ساختمان شامل نمای داخلی و خارجی می‌شود.

بیشتر بخوانید : تفاوت نمای داخلی یا نمای بیرونی ساختمان چیست

مزایا ساختمان سازی + معایب آن

هر صنعتی در طی پروسه خود دارای مزایا و معایب متعددی خواهد بود. هر نوع فعالیت درآمدی در کنار سود دهی، ضررهایی هم خواهد داشت. اگر از ابتدای شروع ساختمان سازی تمامی مراحل طبق اصول و استانداردهای جهانی انجام شود، کمترین میزان ضرر و آسیب را به شما و سازه وارد خواهد شد.

بررسی کامل انواع مزایا ساختمان سازی و معایب آن در کشور ایران

مزایا ساختمان سازی در نوع مدرن و سنتی متفاوت خواهد بود، به همین میزان معایب ساختمان سازی نیز در این دو روش متفاوت خواهد شد. مشارکت در ساختمان سازی مزایا و معایب بسیاری دارد که به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید : مقایسه معماری سنتی با مدرن

مزایا ساختمان سازی در ایران

  • افزایش سرمایه: فروش یک ملک با ساخت قدیمی سود و بازدهی کمتری نسبت به فروش یک سازه تازه بنا شده خواهد داشت. با تخریب و بنای دوباره ساختمان‌های خود سود بسیاری خواهید داشت. البته که بازار مسکن و زمین همیشه سود دهی دارد و حتی همان ساختمان‌هایی با نمای قدیمی هم برای شما سود به همراه خواهند داشت.
  • نوسازی و افزایش استحکام: پس از این که سال ساخت ساختمان شما به بیش از ۲۵ سال برسد، ملک فرسوده حساب می‌شود. با افزایش عمر ساختمان شما افت استحکام و قیمت را خواهید داشت که با بازسازی مقاومت بنای خود را در برابر سایر اتفاقات و حوادث افزایش می‌دهید و در هنگام فروش، اجاره و رهن، قیمت بالاتری را دریافت خواهید کرد.
  • فروش راحت: فروش بناهای تازه ساخته شده در ایران طرفداران بیشتری دارد و دارای قیمت‌های بالاتری است.
  • امکانات مدرن و بروز: ساختمان‌های تازه ساخت از امکانات و تکنولوژی‌های جدید برخوردار هستند که بسیار برای عصر امروزی جذاب و کارآمد است.

در کل مزایا ساختمان سازی در ایران بیشتر از نظر سود دهی چشم‌گیر و جذاب است. هر چه در ساخت ساختمان‌ها از لوازم و امکانات بیشتری استفاده شود، مزایای آن بنا برای صاحبان ملک بیشتر خواهد بود.

معایب ساختمان سازی در ایران

معایب ساختمان سازی در ایران در کل همانند سایر کشورها است. از این معایب می‌توان به ضررات و آسیب‌هایی همچون کلاهبرداری‌های مختلف، عدم تحویل به موقع، به کارگیری مصالح نامرغوب و نتایج آن در ادامه و از همه مهم‌تر خسارت‌های مالی و جانی است. در این پروژه ممکن است به دلایل مختلف آسیب‌های جانی و مالی رخ دهد. برای پیشگیری و کم کردن ضررهای این معایب در ساختمان سازی بهتر است قبل از شروع، کلیه ساختمان و کارکنان را بیمه کنید.

سخن پایانی

برای وارد شدن به حوزه ساختمان سازی در ایران نباید بی‌گدار به آب بزنید و بدون تحقیق و سرمایه اولیه به این حوزه وارد شود. ساختمان سازی مراحل پیچیده‌ای دارد که باید کامل اصولی انجام شوند. ساختمان‌ها برای همه سرپناه امن هستند، نباید با سهل انگاری و اشتباه این سرپناه امن را برای افراد ناامن کنیم. مزایا ساختمان سازی در صورت انجام پروسه درست بسیار زیاد خواهد بود و از نظر مالی برای شما سود زیادی به همراه خواهد داشت. باید قبل از شروع ساخت ساختمان به تمامی مراحل فکر کنید تا کمترین معایب ساختمان سازی مشمول شما شود. چنانچه در این مورد سوالی دارید می‌توانید در این صفحه به اشتراک بگذارید تا کارشناسان پاسخگو باشند.

4/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *