تفاوت و فرق نمای داخلی با نمای بیرونی ساختمان و معرفی انواع نماهای هر یک از نماهای داخلی و خاری ساختمان

ساختمان‌سازی همواره فعالیتی مهم و حساس است که باید از ابتدا تا انتها کاملاً اصولی و با توجه به تمامی موارد لازم انجام شود. پوشش داخلی و خارجی ساختمان علاوه بر حفظ ظاهر و دکوراسیون داخلی خانه باید دارای خواص بسیار مهمی همانند مقاومت در برابر تغییر شرایط جوی و عایق انرژی و صوت باشد. نمای بیرونی ساختمان باید مقاومت بیشتری نسبت به نمای داخلی ساختمان در برابر شرایط جوی داشته باشد.

به طور کلی تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان، در موارد خاص و متعددی هست که در ادامه کامل توضیح داد می‌شود. فرق نمای بیرونی و داخلی ساختمان نیز در گفتار ظاهراً مشخص است ولی با توجه به تعاریفی که در ادامه خواهیم خواند متوجه موارد خاصی خواهید شد.

نمای بیرونی ساختمان

هر سازه‌ای دارای نمای خارجی است. نمای خارجی ساختمان‌ها در جلب توجه افراد بسیار تأثیر‌گذار و مهم واقع می‌شود؛ حتی می‌توان آن را شناسنامه ساختمان نامید. اولین چیزی که افراد از یک بنا می‌بینند نمای بیرونی ساختمان است، نمای بیرونی باید از نمای داخلی ساختمان بسیار مقاومت‌تر باشد. نمای خارجی ساختمان بهتر است زیر نظر معماران طراحی خارجی صورت بگیرید. معماران خارجی بر حسب فاکتور‌هایی که برای انتخاب و کار وجود دارد، نوع مواد و مصالح مصرفی و روش نصب را انتخاب می‌کنند. معماران نمای بیرونی ساختمان، وظیفه دارند تا امنیت و زیبایی بنا را در کنار یک دیگر به نتیجه برسانند. البته توجه داشته باشید که تمامی این موارد را یک مهندس معمار هم که به طور تخصصی در حوزه نمای خارجی تحصیل و فعالیت نکرده باشد می‌تواند انجام دهد.

نمای بیرونی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نمای داخلی دارد

در انتخاب مصالح به ویژه انتخاب آجر، برای به کارگیری در نمای خارجی باید شرایط آب و هوایی آن منطق بسیار مورد توجه قرار گیرد. آجر‌ها باید در برابر شرایطی که مکرر در معرض آن قرار می‌گیرند کاملاً مقاوم باشند. آجر‌های مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان باید در برابر باران‌های اسیدی، آلودگی‌های مکرر هوا، زلزله، تابش مستقیم و میزان نور خورشید، رعد و برق و در صورت وجود آتش از خود مقاومت نشان بدهند. منظور از مقاومت این است که آجر‌ها دچار شوره زدگی، ترک، خرد شدن، رنگ پریدگی و تغییر رنگ در مرور زمان و قرار‌گیری در شرایط خاص نشوند و همچنان مانند روز اول باقی بمانند. در کل آجر‌ها و مصالح مورد استفاده در نمای خارجی باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند. این ویژگی‌ها سبب به وجود آمدن تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان می‌شود.

بیشتر بخوانید : روش‌های شوره زدایی آجر

انواع نمای خارجی ساختمان

نمای بیرونی ساختمان انواع مختلفی دارد که بر اساس شرایط مختلفی و سلیقه صاحب بنا انتخاب می‌شود. از انواع مصالح برای نمای بیرونی یا به طور کلی انواع نمای بیرونی به شرح زیر است:

نمای داخلی ساختمان

اکثر افراد توجه بیشتری به نمای داخلی ساختمان دارند و حتی در برخی موارد هیچ توجهی به نمای بیرونی ساختمان نخواهد داشت. نمای داخلی به این دلیل که بسیار در زیبایی و دکوراسیون فضا تأثیر دارد، همیشه باید با دقت و آگاهی انتخاب شود. مهندس معمار داخلی وظیفه انتخاب طرح، نوع متریال و نصب را در بر عهده دارد و باید به بهترین روش ممکن وظیفه خود را انجام دهد تا در کنار امنیت و زیبایی، فضایی آرامش بخش به وجود بیاید. مهندس معماری داخلی، به محیط داخل ساختمان روح و جان می‌بخشد. البته همانند معماری خارجی برای این طراحی نیز می‌توان از فردی که در رشته معماری تحصیل کرده کمک گرفت. مصالح مورده استفاده در نمای داخلی باید از ظرأفت خاصی برخوردار باشند زیرا نمای داخلی، به طور کلی ظریف‌تر از نما ساختمان به صورت خارجی است.

نمای داخلی ساختمان چیست و چه تفاوتی با نمای بیرونی ساختمان دارد

وابسته به این موضوع که سازه قرار است چه نوع کاربری داشته باشد، مصالح و مدل آن مشخص می‌شود؛ یک سازه می‌تواند مسکونی، تجاری، آموزشی و… باشد. مصالح استفاده شده باید با کیفیت و مرغوب باشند تا در طول زمان آسیبی نبینند. بهتر است مصالحی که برای نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود قابلیت شست و شو و تمیز کاری داشته باشند. تناسب رنگی مصالح نمای داخلی با سایر اجزا بسیار مهم است و لازم است که طیف‌های رنگی تمام موارد با یکدیگر همخوانی مناسبی را ایجاد کنند. مصالح بهتر است با دقت تمام و رعایت نکاتی همچون نور پردازی، خطوط خاص و…نصب شوند.

در حالت کلی نمای داخلی ساختمان را به دو گروه نمای مدرن و کلاسیک (نمای سنتی) تقسیم‌بندی می‌کنند که هر کدام دارای شرایط خاص و طرفداران ویژه‌ای هستند. سلیقه به شدت در انتخاب نوع نمای داخلی تأثیر دارد و پارامتر بسیار مهمی است.

بیشتر بخوانید : تفاوت نمای کلاسیک با مدرن

فرق نمای بیرونی و داخلی ساختمان

موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان برآورده کنیم. اولین مورد از فرق نمای بیرونی و داخلی که می‌توان به آن اشاره کرد، ضخامت مصالح نمای داخلی و نمای خارجی است. مصالح نمای خارجی باید ضخامت بیشتری نسبت به مصالح نمای داخلی داشته باشند؛ زیرا این مصالح بیشتر در برابر شرایط سخت و آسیب‌زا قرار دارند. مصالح مورد استفاده در هر دو مدل نما باید از مقاومت عایقی خوبی برخوردار باشند؛ ولی قدرت عایق مصالح نمای بیرونی ساختمان باید بیشتر باشد تا هیچ گونه انرژی (صوتی، گرمایشی، سرمایشی) از بیرون به داخل و از داخل به بیرون منتقل نشود.

تفاوت نمای بیرونی با داخلی ساختمان و آپارتمان در چیست

از دیگر تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان باید به موضوع تناسب رنگ و مدل بپردازیم، درست است که نمای خارجی شناسنامه یک بناست و بسیار در تعیین ارزش ساختمان تأثیر‌گذار است؛ ولی انتخاب آن می‌تواند، به راحتی صورت بگیرد و دیگر نیاز به در نظر‌گیری تناسب رنگی و همخوانی با سایر اجزا نباشد. بهتر است برای کار کردن روی هر دو نما از فرد متخصص و ویژه همان راهنمایی بگیرید. سایر معماران در رابطه با نمای داخلی و نمای بیرونی ساختمان هم اطلاعاتی دارند ولی نکاتی که افراد متمرکز در همان رشته می‌دانند، کمک شایانی در هر چه بهتر شده بنا به شما می‌کند.

بیشتر بخوانید : انواع رنگ نماهای ساختمانی

توصیه‌های مهم

در هنگام تصمیم‌گیری برای نمای داخلی ساختمان و نمای بیرونی لازم است علاوه بر در نظر گرفتن تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید. از نکات مهم در انتخاب نوع نما برای کار در نمای داخلی یا نمای خارجی ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری کامل با محیط زیست
  • سازگاری با سبک زندگی در عصر حاضر
  • مطابقت با فناوری‌های پیشرفته
  • صرفه اقتصادی

سخن پایانی

با توجه به مطالب بررسی شده متوجه شدید که نمای بیرونی ساختمان و نمای داخلی ساختمان هر دو به یک میزان دارای اهمیت هستند. البته که نباید از فرق نمای بیرونی و داخلی ساختمان چشم پوشی کرد و باید در زمان انتخاب مدل و نوع مصالح حتماً در نظر گرفته شوند. از بارزترین تفاوت نمای بیرونی و داخلی ساختمان باید به این موضوع اشاره کرد که نمای داخلی روح ساختمان و نمای خارجی سند کیفیت ساختمان محسوب می‌شود.

در انتخاب نمای داخلی و بیرونی به هیچ عنوان عجله نکنید و در این مسیر به پیشنهادات و نظرات افراد متخصص و اطرافیان خود توجه داشته باشید. هر سؤالی که در رابطه با فرق نمای بیرونی و داخلی ساختمان دارید که هنوز به پاسخ آن نرسیدید با ما در میان بگذارید، کارشناسان بخش پشتیبانی در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

منبع: نما از ویکی‌پدیا

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *