تفاوت و مقایسه نمای مدرن و نمای سنتی ساختمان

نمای مدرن ساده باعث می‌شود که ساختمان، امروزی و فرامرزی به‌نظر برسد اما نمای سنتی، به ساختمان هویتی نوستالژیک و  مبتنی بر تاریخ و فرهنگ جامعه می‌بخشد. روش‌های ساخت، مواد اولیه و رویکرد سبک طراحی نمای جلوی ساختمان، عوامل تعیین‌کننده تفاوت دو نما محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال در ساختمان‌های مدرن از فولاد و شیشه استفاده زیادی می‌شود در حالی‌که ساختمان‌های کلاسیک و سنتی، مصالح سنتی نظیر آجر، چوب و … استفاده می‌شود. اما گاهی در نمای مدرن از متریال سنتی و در نمای سنتی از متریال مدرن استفاده می‌شود و بدین ترتیب، ترکیبی از نمای سنتی مدرن به‌وجوذ می‌آید؛ تلفیق نما سنتی و مدرن باعث می‌شود ضمن اصالت نما در ریشه‌های تاریخی جامعه، جذابیت‌های سلیقه امروزی هم در آن به چشم بیاید.

با استفاده از ترکیب نمای مدرن ساده و سنتی ساختمان، نه تنها کیفیت ظاهری ساختمان‌ها بهتر شده بلکه عملکردهای جدیدی نیز به ساختمان‌ها اضافه می‌شود. این سبک نما برای افرادی که به هر دو نما علاقه دارند بسیار جذاب و خواستنی می‌شود.

در این مقاله از گروه تولیدی امیران نما تلاش می‌کنیم شما را با نمای سنتی و مدرن و ترکیب آنها آشنا کنیم.

استفاده ترکیبی از مصالح و تکنیک‌های نمای سنتی و مدرن
استفاده ترکیبی از مصالح و تکنیک‌های نمای سنتی و مدرن

 

جهت مشاهده عکس نماهای ساختمان در انواع لوکس، ساده و مدرن روی دکمه زیر کلیک کنید.

نمای مدرن و سنتی، الهام‌بخش طراحان

تکنولوژی اجرا و مصالح نمای مدرن هر روز پیشرفت می‌کند و در مقیاس کلان جهانی، در حال جایگزین شدن به جای نمای سنتی است. گرچه نمای سنتی نیز جایگاه خود را تا حدودی حفظ کرده اما این جایگاه، عمدتاً برای ساختمان‌های با کاربری مرتبط و یا نمای ویلایی شخصی است.

از سوی دیگر، نمای مدرن ساده ساختمان مرتباً خلاقانه‌تر می‌شود؛ چراکه محدودیتی در اجرا و مصالح آن وجود ندارد. نتیجه آنکه متناسب با زیبایی مطلوب، سبک زندگی و کارایی ساختمان می‌توان یکی از این دو نما را انتخاب کرد و یا از روش‌های نمای ترکیبی استفاده نمود.

نمای مدرن هر روز با جلوه‌های جدیدتری استفاده می‌شوند و هر سازه با نما مدرن می‌تواند همه را غافلگیر کند. در حالی‌که پیش از اتمام نمای سنتی، تا حدودی می‌توان کلیت طرح و ایده نما را در ذهن مجسم کرد.

مقاله زیر برای شناخت بیشتر تلفیق معماری مدرن و سنتی با آجر نما مطالعه کنید.

نمای مدرن نشان‌دهنده سبک شهری

نمای مدرن می‌تواند نشان‌دهنده سبک مدرن زندگی شهری باشد که جذابیت زیادی را به بافت شهری اضافه می‌کند و فضای مدرن شهری نیز هامونی بیشتری با نما پیدا می‌کند.

با ترکیب ویژگی‌های مختلف، خلاقانه و بدون محدودیت می‌توان ساختمانی با نمای چشمگیر و بدون تاریخ مصرف ایجاد کرد؛ به همین دلیل نمای مدرن به خوبی می‌تواند توجه مردم را به خود جلب کند.

نمای مدرن ساختمان ویلایی
نمونه نمای ساختمان ویلایی در سبک مدرن با نمای غالب شیشه‌ای

در سبک مدرن، فضاهای بزرگی در ساختمان و بخش‌های آن (پلان باز)  ایجاد می‌شود، اتاق‌های بزرگ با کاربردهای مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. رعایت زیبایی و راحتی ساکنان منزل باعث می‌شود که فضاهای داخل ساختمان به نحوی طراحی شوند که هم برای ساکنان و هم مهمان‌ها راحت باشد.

یکی از ویژگی‌های رایج در طراحی نمای مدرن، استفاده از نورپردازی و مدیریت نور ساختمان است. یکی از طرح‌هایی باعث مدرنیزه شدن نمای ساختمان می‌شود، نمای شیشه‌ای است که به ورود هر چه بهتر نور خورشید به فضاهای داخلی کمک می‌کند. ورود نور به داخل ساختمان موجب می‌شود که ساختمان در اکثر اوقات روز روشن‌تر به نظر برسد.

نورپردازی با توجه به هندسه ساختمان از نقش موثری برخوردار است؛ هم نورپردازی نمای بیرونی و هم مدیریت ورود نور به داخل ساختمان. بدین ترتیب، نمای مدرن می‌تواند در مصرف انرژی ساختمان صرفه‌جویی کند.

بیشتر بخوانید : ویژگی‌های نورپردازی نمای آجری ساختمان

نمای سنتی، بر بستر هویت یک ملت و زندگی روستایی

نمای سنتی ساختمان در هر کشوری متفاوت است. هر کشور فرهنگ، تاریخ و سبک هنر خاص خود را دارد اما سنت، فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله ایران، نمای سنتی را بر بستر آجر تعریف می‌کند؛ چراکه آجر به عنوان مصالح اصلی متناسب با اقلیم ایران است.

معماری سنتی ساختمان اغلب دارای الگوها و طرح‌های معماری مرتبط با فرهنگ و هویت محلی است. این نوع ساختمان‌ها از نمادها و نقوش مرتبط با فرهنگ مردم استفاده می‌کنند و باعث ایجاد ارتباط و تاثیر مثبت میان ساکنان و محیط زندگی خود می‌شوند. این ارتباط به تقویت احساس هویت فردی و اجتماعی مردم و نیز به حفظ فرهنگ‌های محلی کمک می‌کند. به همین دلیل نمای سنتی همیشه می‌تواند در دل مردم جامعه جای خود را پیدا کند، عشق ملی و نوستالژی را در وجود آنها زنده کرده و با استقبال آنها مواجه شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانید مقاله آشنایی با نمای سنتی ساختمان؛ انواع، مزایا و معایب را مطالعه کنید.

نمونه ساختمان با معماری و نمای سنتی در ایران
نمونه ساختمان با معماری و نمای سنتی در ایران

برای آشنایی بیشتر با نقش آجر در نمای سنتی، روی گزینه زیر کلیک کنید.

نمای مدرن ساده
استفاده خلاقانه از سنگ سنتی در نمای مدرن

تأثیرگذاری نمای مدرن ساده ساختمان نسبت به نمای سنتی

عموماً نمای مدرن در مقایسه با نمای سنتی ساختمان از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. نمایش خطوط مستقیم، استفاده از سبک مینیمال، استفاده نوآورانه از مصالح ترکیبی و … در نمای مدرن، مزیت آن نسبت به رقیب سنتی خود می‌باشد.

نمای مدرن در مقایسه با سنتی زیباتر به نظر می‌رسد. یکی از ویژگی‌های بارز سبک جدید این است که متریال‌های ساخت با هم ترکیب می‌شوند. با مقایسه نمای سنتی و مدرن می‌توان متوجه شد که در سبک نمای قدیمی معمولاً فقط از یک یا دو متریال استفاده شده است، در حالی که در سبک جدید محدودیتی در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد.

تنوع رنگ در نمای ساختمان مهم‌ترین مزیت آن بر شمرده می‌شود. در سبک قدیم نمای ساختمان‌ها چندان تفاوت محسوسی با یکدیگر نداشته و اجزای نمای هر سازه سنتی، جز از لیست کوچک خود نمی‌توانست عنصر جدیدی را اضافه کند؛ اما همین عناصر اندک، قدرت تاثیرگذاری زیادی روی مخاطب دارند.

در واقع هدف اصلی نمای مدرن، زیباتر و خاص‌تر نشان دادن ساختمان است و نمای سنتی، زنده کردن حس آرامش زندگی روستایی و تاریخی را رسالت خود می‌داند. به همین دلیل معماران دست به‌کار شدند تا این دو هدف را با هم ترکیب کرده و نمای سنتی مدرن را ایجاد کنند…

استفاده از متریال سنتی سنگ در طراحی نمای مدرن
استفاده از متریال سنتی سنگ در طراحی نمای مدرن

نمای ترکیبی سنتی مدرن

از گرایشات جدید معماری سازه، استفاده از نمای ترکیبی ساختمان است که در آن از چندین نوع متریال نما و یا چند سبک مختلف طراحی استفاده می‌شود. ترکیب دو نمای سنتی و مدرن که تضاد زیادی با هم دارند، کار سخت معماران بوده و همچنان نیز است تا بتوانند ضمن دارا بودن نما از سبک سنتی و مدرن، بین این دو سبک در یک نما هماهنگی ایجاد کنند.

یکی از روش‌های نمای ترکیبی مدرن سنتی، استفاده از مصالح خاص هر سبک نما است. به‌عنوان مثال، استفاده از آجر نما به‌عنوان نماینده مصالح سنتی در ایران در کنار پانل‌های بتنی نما، ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی و … که از متریال مدرن محسوب می‌شوند، یا استفاده از چوب در مناطق شمال کشور (یا کشورهای اروپایی) برای حفظ نمای سنتی و متریال فولاد و پانل‌های شیشه‌ای بزرگ می‌تواند ترکیب هر دو سبک نمای سنتی و مدرن را هم‌زمان داشته باشد.

نمای ترکیبی سنتی مدرن در سایر کشورها
نمای ترکیبی سنتی مدرن در سایر کشورها

اما مهم‌ترین نکته در انتخاب و ترکیب نوع مصالح نیست، بلکه باید بتوان ترکیبی درست، هماهنگ و زیبا از نمای سنتی و مدرن را ایجاد کرد تا بتوان از خروجی نهایی، به‌عنوان نماینده‌ای شایسته از نماهای ترکیبی نام برد. اینکه بتوان نوع معماری سنتی نما همچون فرم پنجره‌ها و…. را در نمای مدرن به‌کار برد، به هنرمندی معمار نیاز دارد.

سوالات متداول درباره نمای مدرن و سنتی

تاثیرگذاری نمای مدرن بیشتر است یا نمای سنتی؟

نمای مدرن ساختمان با پیشرفت روز افزونی که دارد از نمای سنتی در حال پیشی گرفتن بوده است.

نمای ترکیبی سنتی مدرن چیسه؟

زمانی که از مشخصه‌های هر دو سبک نمای سنتی و مدرن به‌طور هم‌زمان استفاده شود، نما سنتی مدرن خواهد شد.

منابع: pinterest.com | designthoughts.org

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *