تفاوت معماری مدرن و سنتی در چیست؟

معماری فقط در مورد طراحی و زیبایی‌شناسی یک سازه نیست، بلکه مهم‌تر از آن، هدف کاربردی ساختمان است. مانند همه علوم دیگر، معماری هم در طول سالیان متمادی تغییر کرده و در هر دوره زمانی، خود را متناسب با نیازهای زمانه اصلاح کرده است. به همین دلیل هر کشوری که هویت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، مذهبی و جغرافیایی متفاوتی دارد، شیوه‌های معماری بومی آن نیز خاص خود می‌باشد. این معماری بومی معمولاً به‌عنوان معماری سنتی طبقه‌بندی می‌شود اما از سوی دیگر، سبک معماری مدرن که به‌عنوان یک جنبش در قرن بیستم آغاز شد هم وجود دارد؛ این یعنی سبک مدرن چیزی متفاوت از سبک سنتی ریشه در تاریخ کهن یک سرزمین است و به همین دلیل قرار است در این مطلب، شما را با تفاوت معماری سنتی و مدرن آشنا کنیم.

معماری سنتی چیست؟

معماری سنتی (Traditional architecture) در چارچوب علمی، چیزی نیست جز سبکی که از دکور اروپایی قرن هجدهم تا نوزدهم الهام گرفته شده است. سبکی جاودانه دارد و ظرافت و راحتی ریشه در فرهنگ و تاریخ یک سرزمین را به نمایش می‌گذارد.

معماری سنتی ساختمان برای کسانی که عاشق عتیقه‌جات، آثار هنری کلاسیک و تقارن هستند سبکی عالی به شمار می‌آید. سایر عناصر طراحی که با تاریخ غنی یک سرزمین عجین شده و از غنای فرهنگی و اقلیمی یک ملت نیرو می‌گیرد. این معماری به هماهنگی و نظم خود می‌بالد اما معماری سنتی عموماً در چارچوب محدود و مشخصی اجرا می‌شود و تنوع مصالح و جزئیات را کمتر در آن مشاهده می‌کنیم.

معماری سنتی، پیوند و اشاره به گذشته یا تاریخ یک ملت را با زبان مهندسی و مصالح نشان می‌دهد. این سبک اصیل معماری، با بازتاب سنت‌های قدیمی، ارتباط خود با جامعه را نشان می‌دهد و اعتبار خود را از شجره‌نامه فرهنگی و تاریخی آن جامعه کسب می‌کنند.

معماری مدرن چیست؟

برخلاف معماری سنتی، معماری مدرن (Modern architecture) با ساده‌سازی فرم‌ها و حذف تزئینات بی‌مورد مشخص می‌شود. اما اگر دقیق‌تر به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ذات این معماری، مستمراً در حال تغییر است و همین امر، تعریف کامل آن را دشوار می‌کند. شاید به همین دلیل به معماری مدرن، سبک لحظه‌ای گفته می‌شود.

همانطور که سبک سنتی از فرهنگ و تاریخ یک کشور الهام می‌‎گیرد، معماری مدرن هم از معماری سنتی و سایر سبک‌ها الهام می‌گیرد و درنهایت، خود را به شکلی جدید و متفاوت از همیشه به نمایش می‌گذارد.

معماری مدرن برای پاسخ به معماری سنتی درهم و برهم و فانتزی اواخر قرن نوزدهم متولد شد. این سبک با پیروی از الگوها و طرح‌های قدیمی روندی جدید را آغاز کردند. معماری مدرن در تلاش است تا ساده‌ترین و تمیزترین طرح‌ها را داشته باشد و با حذف ویژگی‌های اضافی معماری سنتی، به ساختار اصلی ساختمان اجازه می‌دهد که خودش را ابراز کند.

بیشتر بخوانید : تفاوت و مقایسه نمای سنتی با نمای مدرن

نمونه ساختمان ویلایی مدرن
نمونه ساختمان ویلایی مدرن

تفاوت معماری مدرن و سنتی چیست؟

حقیقت این است که هر کدام از معماری سنتی و مدرن مزایای خاص خود را دارند و نمی‌توان هیچ‌کدام را برتر از دیگری دانست. بلکه تناسب سبک ساختمان با کاربرد آن، اقلیم منطقه و نحوه اجرای آن می‌تواند معیار ارزیابی سبک باشد. در اینجا شما را با تقاوت معماری سنتی و مدرن آشنا می‌کنیم.

تفاوت در هزینه‌ها

ازآنجایی‌که مصالح به‌کاررفته در معماری سنتی، عمدتاً محلی و طبیعی است، هزینه کم‌تری خواهد داشت. اما در سبک مدرن معمولاً مصالح موردنیاز به دلیل نوع و تکنولوژی ساخت آنها، گران‌تر هستند. همچنین معمولاً اجرای معماری سنتی به ابزارآلات پیشرفته و تخصص‌های خاص کمتر نیاز دارد که همین امر، در تفاوت هزینه‌ها موثر خواهد بود.

نمونه معماری سنتی در ایران
نمونه معماری سنتی در ایران

مصرف انرژی، تعمیر و نگهداری مقرون‌به‌صرفه

یکی از حقایق اولیه که چرا ساخت‌وساز سنتی ترجیح داده می‌شود این است که از مصالح کم‌مصرف‌تری نسبت به معماری مدرن استفاده می‌کند. به‌طورکلی دوام بیشتری در معماری سنتی نسبت به معماری مدرن در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، سازه‌هایی مانند مرزهای سنگی می‌توانند هزار سال یا بیشتر را با حداقل تعمیر و نگهداری یا تقریباً بدون تعمیر دوام بیاورند. طراحی‌های معماری مدرن امروزی قبل از نیاز به تعمیر و نگهداری پرهزینه، تنها یک نسل یا حتی کمتر دوام می‌آورند. همچنین در فرآیند تولید مصالح سنتی هم انرژی کمتری مصرف می‌شود که در تفاوت بعدی به آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید : نمای سنتی ساختمان را بهتر بشناسید

مصالح ساختمانی طبیعی

معماری سنتی از نظر مصالح و روش‌های ساخت و دوام آنها اساساً با معماری مدرن متفاوت است. این مواد به روش‌های زیر، مواد کم‌مصرف هستند:

  • برخلاف سبک مدرن، مصالح از زمین استخراج می‌شوند که نسبتاً اصلاح بسیار کمی نیاز دارند.
  • با سهولت بیشتری برای استفاده در ساخت‌وساز آماده می‌شوند،
  • از نظر انرژی موردنیاز برای حمل آنها از نقطه مبدأ از طریق محل ساخت‌وساز بهینه‌تر هستند.
  • از نظر انرژی موردنیاز برای حفظ آنها، معماری سنتی بهینه‌تر است.

مصالح ساختمانی طبیعی یکی از تفاوت های معماری مدرن و معماری سنتی است

به معنای ساده‌تر، برخلاف سبک مدرن دیوارهای یک ساختمان سنتی نیز ساختمان را نگه می‌دارند. قبل از عصر سبک مدرن، به دلیل عدم مکانیزاسیون، سازه‌ها معمولاً از موادی تشکیل می‌شدند که بخشی از محیط اطراف بودند، معمولاً گل، آجر، بلوک یا سنگ که به‌صورت فشرده روی یکدیگر انباشته می‌شدند. درحالی‌که سبک مدرن از اسکلت سازه‌ای فولادی یا بتنی استفاده می‌کند، این روش به‌طورکلی به‌اندازه ساخت‌وساز سنتی قوی نیست؛ زیرا اجزای سازنده ساختمان یکپارچه نیستند.

این جنبه از سبک مدرن اجازه نفوذ آب را می‌دهد که درنهایت ساختار را در طول زمان تضعیف می‌کند. اما همه اینها هنوز هم معماری مدرن را از چشم‌انداز معماری دور نمی‌کند. تمرکز اصلی طرح‌های سبک مدرن، هدف کاربردی سازه و فرم‌های ساده شده است. مینیمالیسم چیزی است که باید در سبک‌های معماری مدرن به دنبال آن باشید. سبک مدرن متشکل از قاب‌های زاویه‌دار، پروفیل‌های کم، اجزای هندسی و انتزاعی در منسوجات، اثاثیه یا لوازم داخلی و غیره است. اما سبک مدرن به معنای حذف کامل مصالح طبیعی نیست؛ کتان، چرم، چوب ساج و غیره حتی در طراحی‌های سبک مدرن هم رایج هستند.

طرح‌های چندکاربره

معماری مدرن از خطوط مستقیم و منحنی برای ایجاد یک فضای نشیمن همه‌کاره استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که طرح‌های معماری مدرن ترکیبی از خطوط منحنی و مستقیم هستند، اجازه می‌دهد فضا در صورت لزوم و در صورت نیاز اصلاح شود. سادگی نسبی یک پلان طبقه‌باز در طراحی معماری مدرن باعث می‌شود که فضا به‌راحتی با کمک مبلمان متحرک یا فضاهای ذخیره‌سازی تنظیم شود.

مقایسه معماری مدرن و سنتی در آمریکا
نمونه معماری نمای مدرن و سنتی در آمریکا

فناوری‌های هوشمند

با پیشرفت فناوری و نوآوری‌ها، حتی معماری مدرن نیز به استفاده از مصالحی که از نظر مصرف انرژی کارآمد و کم‌تعمیر باشند تمایل دارد. برخی از طرح‌های معماری مدرن شامل استفاده از منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی، برداشت آب باران و غیره است.

تفاوت در سازگاری با محیط‌زیست

معماری سنتی که به‌عنوان معماری بومی نیز شناخته می‌شود، عمدتاً حول استفاده از مصالح ساختمانی سازگار با محیط‌زیست منطقه می‌چرخد. برخلاف سبک مدرن، انطباق معماری سنتی با کدهای آب‌وهوایی محلی کمک زیادی به کاهش ردپای کربن می‌کند. این امر شامل ساخت خانه‌هایی بادوام‌تر برای مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی شدید مانند طوفان، زلزله، رانش زمین و غیره در منطقه نیز است.

معماری مدرن نیز تا حد زیادی بر تعامل بین انسان و محیط در یک فضای معین تمرکز دارد. این به‌طور متفکرانه شامل گیاهان و فضای سبز برای افزودن آرامش و طراوت در فضاهای زندگی است. یکی دیگر از جنبه‌های معماری مدرن ورودی‌های بزرگ برای هوا و نور است. سبک‌های معماری مدرن دارای قاب‌های پنجره‌ای بزرگ هستند که مناظر پانوراما و نورهای طبیعی محیط را ممکن می‌سازد.

اگرچه این سبک‌های معماری مدرن ممکن است برای گنجاندن در مناطق پرجمعیت با درنظرگرفتن حریم خصوصی کمی دشوار باشد اما با طراحی‌های هوشمندانه‌تر معماری مدرن، صاحبان خانه‌ها می‌توانند با کمک ابزارهای آنلاین پیش‌نمایشی از ظاهر خانه خود را پیش از شروع ساخت‌وساز به صورت سه‌بعدی بررسی کنند.

معماری مدرن در فضای شهری

تصور غلط رایج در میان مردم این است که معماری مدرن “سرد” است. به عبارت دیگر، تمام خطوط مستقیم، فرم‌های ساده شده و عناصر هندسی در طرح‌های معماری مدرن به آنها ظاهر و احساس بالینی می‌بخشد. با این‌حال، نظرات مختاف هم وجود دارد. تعداد زیادی از طرح‌های معماری مدرن شامل اجزایی مانند چوب و سنگ است که گرم و جذاب به‌حساب می‌آیند.

اما راه‌حل واقعی همه سردرگمی‌ها انتخاب راه میانه است. بله، هر دو معماری سنتی و معماری مدرن می‌توانند با هم ترکیب شوند تا جلوه‌ای منحصربه‌فرد به ساختار شما ببخشند. معماری مدرن می‌تواند با سبک سنتی همزیستی داشته باشد، زمانی که نسبت به بهترین شکل از هر دو دنیای طراحی به دست آید تا درنهایت، معماری ترکیبی سنتی مدرن را شکل دهد. در این زمینه می‌توانید مقاله نمای ترکیبی ساختمان چیست؟ را مطالعه کنید.

منبع: yfdecor.com | highways.today

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *