آجر فشاری یا آجر گری چیست

آجر فشاری یا آجر گری، نوعی از مصالح ساختمانی‌ست که با استفاده از فشار بالا و عملیات خشک شدن تولید می‌شود و در ساخت‌وساز بسیار پرکاربرد است.

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از آجر گری، پایداری و مقاومت آن در برابر بارهای سنگین و شوک‌های ناشی از زلزله است. همچنین این آجر دارای خصوصیات عایق حرارتی بسیار خوبی است که باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش ساختمان می‌شود.

از مزایای دیگر استفاده از این نوع آجر، زیبایی و جذابیت آن است؛ انواع آجر فشاری با طراحی‌های مختلف ساخته می‌شود که می‌تواند زیبایی و جلوه‌ای خاص به ساختمان‌ها ببخشد. همچنین، استفاده از آجر فشاری به دلیل کاهش استفاده از مصالح سمی و مضر، باعث حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

این نوع آجر به دلیل خود غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت خوبی در برابر حریق هم دارد و به همین دلیل در این مقاله از امیران نما قرار است به شما بگوییم که آجر فشاری چیست، تفاوت آجر فشاری و ماشینی چیست، قیمت هر عدد آجر فشاری، ابعاد آجر گری و …

آجر فشاری چیست؟

آجر فشاری نوعی آجر ساختمانی است که با استفاده از فشار بالا و دمای بالا تولید می‌شود. در این روش پخت آجر، مواد خام شامل خاک رس، شن و سیمان با هم ترکیب شده و در قالب‌های استاندارد قرار می‌گیرند. سپس قالب‌ها در دمای بالا (تقریباً ۱۲۰-۲۵۰ درجه سانتی‌گراد) و فشار بالا (تا ۱۰۰۰ کیلوپاسکال) تحت عملیاتی به نام “سردخانه” تحت فشار قرار می‌گیرند. این عمل باعث ایجاد اتصالات شیمیایی بین مواد خام می‌شود که منجر به تولید یک آجر با مقاومت بالا و ویژگی‌هایی مانند جذب کمتری از رطوبت می‌شود.

آجر فشاری یا آجر گری

ترکیبات اصلی آچر گری شامل سیمان پرتلند، آب، خاک رس، شن و ماسه است. سیمان پرتلند به عنوان چسبنده و همچنین برای ایجاد مقاومت و سختی در آجر فشاری به کار می‌رود. خاک رس نیز به عنوان ماده پرکننده و بهبوددهنده قابلیت شکل‌پذیری آجر، در فرایند تولید به کار می‌رود. همچنین شن و ماسه به منظور تأمین مقدار مناسبی از مواد معدنی و صلب برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به مقاومت و سختی بالای آجر فشاری، این نوع آجر برای ساخت دیوارهای مقاوم در برابر زلزله و نیز ساختمان‌هایی که در معرض خطرات آب و هوایی قرار دارند، مناسب است.

مزایای آجر فشاری

  • مقاومت بالا: آجر گری دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به فشار و نیروی خمشی دارد که آن را به یکی از مناسب‌ترین مصالح ساختمانی برای ساخت سازه‌های مقاوم می‌کند. آجر گری مقاومت بیشتری نسبت به آجر سنتی دارد.
  • مقاومت در برابر حرارت: به دلیل فرآیند فشرده‌سازی قوی، آجر فشاری دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش است.
  • جذب کمتر رطوبت: آجر فشاری دارای ساختاری چسبنده است که باعث می‌شود کمترین میزان رطوبت را جذب کند و از ایجاد خسارت در دیوارها جلوگیری کند.
  • دوام بالا: به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی و پیری، دوام بسیار بالایی دارد و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن را کاهش می‌دهد.
  • قابلیت استفاده در ساخت‌های مختلف: این آجر به دلیل قابلیت شکل‌گیری و تولید برای سازه‌های مختلف، از جمله دیوارهای داخلی و خارجی، ستون‌ها، نرده‌ها و یا حتی زیرسازی‌های پل‌ها به خوبی قابل استفاده است.
  • پایداری زیست‌محیطی: آجر فشاری برای ساخت سازه‌هایی با کیفیت بالا، کمترین مقدار پسماند و آلاینده را تولید می‌کند و از این‌رو به لحاظ پایداری زیست‌محیطی، یکی از مصالح مناسب به‌شمار می‌رود.
  • قابلیت تحمل بار بالا: آجر فشاری به دلیل مقاومت و ساختار فشرده خود، قابلیت تحمل بار بالا را ارد و می‌تواند در ساختمان‌های با مرتفع نیز به‌کار رود.
  • ساختار یکنواخت: به دلیل استفاده از قالب‌های استاندارد در تولید آجر فشاری، ساختار و اندازه آن بسیار یکنواخت و دقیق است.
  • اجرای آسان: با شکل‌دهی آسان و قابلیت چیدمان سریع و آسان، هزینه‌های نصب کمتری دارد.

مقاومت بالای آجر فشاری

معایب آجر فشاری

  • وزن: یکی از معایب این آجر، وزن بالای آن است. با توجه به اینکه ساختارهای ساخته شده از آن بسیار سنگین هستند، نیاز به پایه‌های قوی زیر سازه و مراقبت ویژه برای حمل و نقل دارند.
  • هزینه: هزینه تولید آجر فشاری بالا است.
  • صدا: به دلیل جذب صدا، در برخی موارد می‌تواند منجر به نفوذ صدا به داخل ساختمان شود.
  • محدودیت در شکل‌گیری: در شکل‌گیری آجر فشاری محدودیت وجود دارد. به‌عنوان مثال ساخت آجر فشاری با منحنی‌‎های شیب‌دار و یا برخی شکل‌های پیچیده ممکن است مشکلاتی داشته باشد.
  • نیاز به حفاظت: آجر فشاری به دلیل طبیعت خود، به حفاظت مستمری نیاز دارد. نفوذ مستمر آب و رطوبت ممکن است منجر به تغییر در ساختار آن شده و از کارایی آن کاسته شود.

انواع آجر فشاری

اجر گری در انواع مختلفی در بازار تولید و عرضه می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. آجر گری ساده: به صورت سفید و سیاه با جنس خاک رسی و ماده جامدکننده ساخته می‌شود.
  2. آجر گری مستحکم: با افزودن موادی مانند کلسیم کربنات و سیمان به آجر گری ساده، مقاومت آن در برابر فشار و رطوبت بیشتر می‌شود.
  3. آجر گری نوردی: با استفاده از خاک و نورد، به صورت یکپارچه و با استحکام بالا ساخته می‌شود.
  4. آجر گری فشرده: با استفاده از خاک رس، جامدکننده شیمیایی و کربنات کلسیم تولید می‌شود و در برابر فشار، حرارت و رطوبت مقاومت بیشتری دارد.
  5. آجر گری پرورشی: با استفاده از موادی مانند خاک، کود و آب ساخته می‌شود و به عنوان زیرسازی باغ‌ها و مزارع به کار می‌رود.

در هر صورت نوع آجر گری مورد استفاده بسته به نوع کاربری ساختمان، بودجه و نیازهای ساختمان متفاوت خواهد بود.

کاربرد آجر فشاری

کاربرد آجر فشاری در دیوار چینی

آجر فشاری به دلیل دارا بودن مقاومت فشاری بالا، ضریب انعطاف‌پذیری کم و ظاهر متفاوت، می‌تواند از مصالح پرکاربرد محسوب شود.

در دیوار چینی با آجر فشاری، استفاده از این نوع آجر باعث می‌شود که دیوارها قابلیت انتقال بار و مقاومت لازم را برای مقاومت در برابر فشار و وزن ساختمان داشته باشند. همچنین آجر فشاری خواص حرارتی خوبی دارد و باعث می‌شود که ساختمان در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشد.

استفاده از آجر فشاری نیز به عنوان یک مصالح ساختمانی پایدار و قابل بازیافت باعث کاهش تولید زباله و افزایش پایداری ساختمان می‌شود. به همین دلیل، استفاده از آجر گری به عنوان یک مصالح ساختمانی پایدار و محیط زیستی به شمار می‌رود. مهم‌ترین کاربردهای آجر فشاری در زیر لیست شده است.

  • دیوار چینی (دیوار داخلی و خارجی) و نمای ساختمان
  • ساخت دیوار جداره (عایق حرارتی و صوتی)
  • ساخت دیوارهای جداسازی
  • ساخت فضاهای باز (پل‌ها، تونل‌ها، دیوارهای حائل، حفاظ‌ها، تراس‌ها و …)
  • ساخت کف‌های ساختمان (استفاده به عنوان آجر کف)
  • ساخت مجرای لوله‌های آب، فاضلاب و گاز
  • ساخت کف‌های پارکینگ و سالن‌های ورزشی
  • ساخت نرده‌ها و حفاظ‌های باغ
  • ساخت انبارها و سوله‌ها (آجر سوله)
  • ساخت پرده‌های باد سنتی
  • ساخت فضاهای داخلی دکوراتیو (آجر گری نما برای نمای دیوار، نمای شومینه و …)
  • ساخت کف‌های راهروها و لابی‌ها
  • ساخت حجره‌های آتش‌سوزی (به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد)

نمونه آجر گری نما

مشخصات فیزیکی و ابعاد آجر گری

آجر فشاری به‌عنوان یکی از انواع آجرهای سفالی، از خاک رس، خاک شنی و آب با استفاده از فرآیند پرس به‌دست می‌آید از لحاظ فیزیکی دارای وزن و حجم بالا و مقاومت فشاری زیاد است. مهم‌ترین مشخصات فیزیکی آجر فشاری به شرح زیر است:

  • وزن حجمی: حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
  • وزن خشک: حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب
  • ضخامت: بین ۴ تا ۱۲ سانتی‌متر
  • عرض: بین ۵ تا ۲۵ سانتی‌متر
  • طول: بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر
  • مقاومت فشاری: بین ۳۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تحمل حرارتی: تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد

لازم به ذکر است که مشخصات فیزیکی آجر فشاری ممکن است در برخی مناطق و بر اساس نوع تولید و مصرف آن متغیر باشد.

استفاده از آجر فشاری در دیوار داخلی ساختمان

تفاوت آجر فشاری با آجر ماشینی

آجر فشاری به دلیل استفاده از فشار بسیار زیاد در فرآیند تولید، دارای ساختار چگال و یکنواخت است. این نوع آجر بیشتر در پروژه‌های ساختمانی بزرگ استفاده می‌شود؛ به‌خصوص در پروژه‌هایی که به تحمل وزن بالا و مقاومت در برابر فشار و حرارت نیاز دارند.

در فرآیند تولید آجر ماشینی، از ماشین‌آلات خاص استفاده می‌شود و فشار قابل توجهی بر روی آن نیست. بنابراین، آجر ماشینی دارای سطح نسبتاً خشن و نامنظم است. همچنین مقاومت آجر ماشینی در برابر فشار و حرارت از آجر فشاری کمتر است. با این‌حال، آجر ماشینی همچنان به دلیل قیمت پایین‌تر و وزن سبک‌تر، انتخاب مناسبی برای پروژه‌های ساختمانی کوچک محسوب می‌شود.

از دیگر مزایای آجر ماشینی نسبت به آجر فشاری می‌توان به قابلیت حمل و نقل و نصب راحت‌تر، انعطاف‌پذیری در طراحی و شکل ظاهری آن، قابلیت ساخت بلوک با اندازه‌های مختلف و همچنین خواص عایق حرارتی و صوتی بالاتر اشاره کرد.

تفاوت آجر فشاری (آجر گری) یا آجر ماشینی (آجر لفتون) در چیست؟

محاسبه تعداد آجر گری

برای محاسبه تعداد آجر فشاری مورد نیاز برای پروژه ساختمانی، ابتدا باید مساحت دیوار یا سطحی که قرار است با آجر ساخته شود را به‌دست آورید. در این مرحله، باید به یاد داشته باشید که برای درست کردن دیوارهای خمیده و گرد شکل، باید از آجرهای خمیری و گرد استفاده کرد.

پس از محاسبه مساحت، باید حجم دیوار را با ضرب مساحت آن در ضخامت دیوار محاسبه کنید. سپس با توجه به اندازه و شکل آجر فشاری، می‌توانید تعداد آجر مورد نیاز را برای ساخت دیوار یا سطح خود محاسبه کنید.

به‌عنوان مثال فرض کنید قصد ساخت دیواری مستطیلی با ابعاد ۵ متر در ۲ متر و ضخامت ۰٫۲ متر را دارید و از آجر گری به اندازه ۲۰ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر استفاده می‌کنید. در این صورت، حجم دیوار برابر می‌شود با:

 متر مکعب ۲ = ۲ × ۵ × ۰٫۲ 

برای محاسبه تعداد آجر مورد نیاز، باید حجم دیوار را بر حجم هر آجر تقسیم کنید. برای آجر به اندازه ۲۰ سانتیمتر در ۱۰ سانتیمتر، حجم هر عدد آجر برابر با ۰٫۲ × ۰٫۱ × ۰٫۱ = ۰٫۰۰۲ متر مکعب می‌شود. بنابراین، تعداد آجرهای لازم برای ساخت دیوار برابر است با:

آجر ۱۰۰۰ = ۰٫۰۰۲ ÷ ۲

لازم به ذکر است که این تخمینات می‌تواند براساس شرایط مختلف پروژه، متغیر باشد. بهتر است برای دقیق‌تر محاسبه تعداد آجر مورد نیاز، از یک منبع معتبر و متخصص در این زمینه استفاده کنید.

نحوه محاسبه تعداد مورد نیاز آجر گری (فشاری)

قیمت هر عدد آجر فشاری

قیمت آجر فشاری به دلیل مزایا و فرآیند تولید، از قیمت آجر ماشینی بیشتر است. اما قیمت آجر فشاری به عوامل مختلفی مانند کیفیت آجر، اندازه و شکل آن، سطح تقاضا و تأمین در بازار، نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و … بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت آجر فشاری، بهتر است با کارشناسان فروش امیران نما در تماس باشید تا قیمت روز هر عدد آجر فشاری برای خرید عمده را دریافت کنید.

همچنین می‌توانید از این صفحه دیدن کنید:

قیمت انواع آجر در امیران نما

خلاصه مطلب

آجر فشاری نوعی آجر سفالی است که به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند مقاومت بالا در برابر رطوبت، عایق حرارتی خوب، مقاومت در برابر حریق و انعطاف‌پذیری کم و طول عمر بالاتر در زیر فشار محبوبیت دارد. این نوع آجر در دیوار چینی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به کار می‌رود. همچنین استفاده از آجر گری به منظور ساخت سازه‌های ساختمانی باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در آینده می‌شود.

معایب آجر فشاری شامل وزن بالا، نیاز به کارگران ماهر برای نصب، هزینه بالا و نیاز به ابزارهای خاص برای برش و چیدمان است. همچنین، در برخی موارد تولید آجر فشاری باعث آلودگی هوا و آب شده و باعث آسیب به محیط‌زیست می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *