آجر نما در دکوراسیون داخلی

قرن‌ها قدمت زیبایی‌شناسی در ساخت‌وساز، آن را به فضای داخلی ساختمان هم کشانده است؛ فضایی که همچنان از عظمت آجر برای زیبایی هر چه بیشتر خود استفاده می‌کند. با وجود آنکه ده‌ها متریال مختلف و مدرن برای نمای داخلی خانه تولید شده است اما تا به امروز استفاده از آجر نما برای دکوراسیون داخلی یکی از گزینه‌های محبوب معماری به‌شمار می‌رود؛ چراکه آجر حسی کهن از گرمای خانه را در وجود ما تداعی می‌کند.

آجر نمای داخلی می‌تواند فضای روستایی و نوستالژی را با سبک زندگی مدرن شهری در خانه القا کند و هم‌زمان به خانه شخصیت و هویت بدهد. با این حال، هر دیواری و هر خانه‌ای نمی‌تواند از آجرنمای داخلی استفاده کند؛ چراکه آجر به‌عنوان یک مصالح ساختمانی، می‌تواند گران بوده و اجرای دشواری داشته باشد.

اگر به داشتن دیوارهای داخلی آجری در ویلا و ساختمان خود علاقه‌مند هستید می‌توانید به جز استفاده مستقیم از آجر نما، از روکش آجری واقعی یا پانل‌های آجری مصنوعی هم استفاده کنید. در این مقاله از امیران نما، علاو‌بر آشنا کردن شما با ماهیت آجر نما در دکوراسیون داخلی ساختمان، دیوارهای آجری را با روکش‌ها و پانل‌های آجر مصنوعی را مقایسه کنیم.

انواع آجر نما برای دکوراسیون داخلی

 برای دکوراسیون داخلی خانه می‌توان از سه نوع پوشش آجری استفاده کرد. این سه نوع عبارتند از:

آجر نما

خانه‌های آجری معمولاً با استفاده از دو لایه آجری یا بلوک بتنی با لایه‌ای از آجر برای نمای بیرونی ساخته می‌شوند، در حالی‌که فضای داخلی را می‌توان برای نمای آجری طبیعی در معرض دید بهتری قرار داد، عموماً از متریالی با کیفیت پایین‌تر برای پوشش دیوارهای داخلی استفاده می‌شود زیرا کاربرد اصلی آنها بر نما و تزئین است و برخلاف نمای بیرونی ساختمان، کاربرد مقاومتی و عایقی ندارند؛ به همین دلیل تاکید بر جنبه ظاهری آجر نما برای دیوارهای داخلی ساختمان اعم از رنگ و سبک، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

با این وجود در بسیاری از ساختمان‌ها برای پوشش دیوارهای داخلی هم از آجرهای باکیفیت و بادوام استفاده می‌شود، زیرا آجر متخلخل است و ممکن است در اثر تغییرات رطوبتی یا استفاده از پاک‌کننده‌های قوی آسیب ببینند.

از آنجایی که آجر باکیفیت نسبتاً گران است و برای نصب به نصاب ماهر نیاز دارد، ساخت یک دیوار آجری واقعاً برای هر خانه گزینه مناسبی نیست مگر آنکه از نظر زمانی و مالی محدودیتی وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت باید به سراغ سایر گزینه‌های آجری برای نمای داخلی ساختمان بروید.

عکس آجر نما در اتاق خواب

روکش آجری

در روکش‌های آجری از آجر واقعی استفاده می‌شود که نازک‌تر از حد معمول برش داده می‌شوند تا وزن و‌ اندازه آنها کاهش پیدا کرده و به دیوار خشک یا سطوح مشابه داخلی بچسبند. روکش آجری به‌اندازه آجر معمولی متخلخل هستند؛ بنابراین باید به همان میزان نسبت به تمیز کردن آنها توجه داشت.

روکش‌های آجری برای دیوارهای داخلی ساختمان در طیف بسیار متنوعی از طرح و رنگ تولید می‌شوند و اجرای آن نسبت به آجر نما ساده‌تر است. نصب این روکش‌ها به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود اما به مهارت اولیه نیاز خواهد داشت. فراموش نکنید که برای پر کردن فضاها باید بین آجرها دوغاب اضافه کنید تا ثبات و استحکام روکش را افزایش داده، خاصیت آکوستیک روکش و زیبایی کلی را بهبود دهد.

پانل دیواری آجری مصنوعی

نوع سوم آجر نما برای دکوراسیون داخلی، پانل دیواری مصنوعی نام دارد که ظاهری مشابه آجر طبیعی دارد. پانل‌های آجر مصنوعی را می‌توان برای مطابقت با انواع سبک‌های پوشش آجر نما، از قرمز تیره گرفته تا رنگ‌های برنزه و قهوه‌ای محو، رنگ‌آمیزی کرد. مانند روکش آجری، دیوار داخلی آجری مصنوعی تنها یک‌لایه است که می‌تواند روی دیوار قرار گیرد.

تفاوت اصلی بین آجر مصنوعی و آجر طبیعی در این است که پانل‌های مصنوعی سبک‌تر، ارزان‌تر و با نصب آسان‌تر هستند. دیوارهای مصنوعی بدون نیاز به استفاده از ملات، فقط به چسب ساختمانی و پیچ برای اتصال به دیوار نیاز دارند. همچنین نیازی به دوغاب کردن آجرها نیست، زیرا سطح دیوار از قبل در حالت آماده و کامل خود است.

استفاده از آجر نما در دیوار آشپزخانه

در جدول زیر می‌توانید خلاصه اطلاعات هر سه نوع از متریال آجر نمای داخلی ساختمان را با هم مشاهده و مقایسه کنید.

ظاهر نصب و اجرا وزن هزینه تمیز کردن
آجر نمای طبیعی تنوع محدود در طرح و رنگ نمی‌توان روی دیوارهای موجود ساخت. به سنگ‌تراشی نیاز دارد. سنگین زیاد مواد متخلخل نیازمند درزگیر و تمیز کردن دقیق
روکش آجری تنوع بالا اما با دسترسی کم می‌تواند دیوارهای موجود را بپوشاند. به سنگ‌تراشی نیاز دارد. متوسط متوسط مواد متخلخل نیازمند درزگیر و تمیز کردن دقیق
پانل دیواری آجری مصنوعی تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ می‌تواند دیوارهای موجود را بپوشاند. سنگ‌تراشی نیاز ندارد. سبک نسبتاً زیاد غیر جاذب؛ استفاده از صابون ملایم برای تمیز کردن

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب دیوار آجری در دکوراسیون داخلی

دلایل و مزایای استفاده از آجر نمای داخلی

انتخاب استفاده از آجر نمای نازک داخلی، دوام، تعمیر و نگهداری کم و امکان اجرا توسط صاحب خانه را ممکن می‌سازد. با آزمایشات مختلف ثابت شده که انواع آجر نمای دکوراسیون داخلی در برابر آزمایش زمان مقاومت می‌کند؛ یعنی رنگ آجر در طول زمان محو نمی‌شود، دچار پوسیدگی، فرورفتگی و … نشده و به رنگ‌آمیزی مجدد و ترمیم نیاز ندارد. آجر سفالی نما داخلی هفت مزیت کلیدی ملموس دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. وزن: با یک ششم وزن آجر کامل، روکش ایده‌آلی است که به سرعت و با اطمینان به اکثر لایه‌ها می‌چسبد.
  2. بافت: تطبیق‌پذیری آجر به معمار اجازه می‌دهد تا تقریباً هر بافت دلخواه را روی دیوار داخلی ساختمان اعمال کند.
  3. ملات: هنگام ملات‌کاری، تمام مزایای آجر کامل اما بدون سنگینی آنها فراهم می‌شود.
  4. رنگ: آجر نمای نازک در رنگ‌های متنوعی وجود دارد، درست مانند آجر کامل برای نمای خارجی ساختمان.
  5. انعطاف‌پذیری: این ویژگی باعث می‌شود تا معماران بتوانند تقریباً هر شکلی را با آجر نازک ایجاد کنند.
  6. توان مالی: علاوه‌بر مقرون‌به‌صرفه بودن، نصب آن برای سنگ‌تراشی بسیار آسان است.
  7. پایداری: آجر نمای داخلی فقط از یک‌ششم خاک رس و سوخت مورد نیاز برای آجرهای با‌ اندازه کامل استفاده می‌کند.

اکثر واحدهای آجر نازک ضخامتی بین ۱۳ تا ۲۵ میلی‌متر دارند اما ضخامت آنها می‌تواند به ۴۵ میلی‌متر هم برسد. این سیستم نما در سبک‌های متنوعی وجود دارد اما می‌توان آنها را به چهار روش اصلی نصب طبقه‌بندی کرد: مجموعه ضخیم، مجموعه نازک، سیستم‌های پانل ماژولار و پانل‌های پیش‌ساخته.

روش‌های ست ضخیم و ست نازک شامل نصب میدانی هر واحد آجر بر روی یک زیرلایه است. سیستم‌های پانل ماژولار از یک پانل واسطه که از فلز یا مواد دیگر ساخته شده، برای پشتیبانی از آجر نازک استفاده می‌کند. پانل‌های پیش‌ساخته شامل ایجاد پانل‌های بزرگ‌تر و مستقل از ساختار است که در محل خود ساختمان تهیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: استفاده از آجر نما برای دکوراسیون سالن پذیرایی و اتاق نشیمن

پوشش تمام آجری دیوار و سقف دکوراسیون داخلی
پوشش تمام آجری دیوار و سقف دکوراسیون داخلی

نکات اجرای آجر نما برای دکوراسیون داخلی

آجر نما برای دیوار داخلی می‌تواند چشم هر فردی را به خود جلب کند؛ مخصوصاً اگر از رنگ و طرح نوآورانه و شکیل استفاده شود. اما این مزیت به اجرای درست و اصولی آجر نما نیاز دارد تا ضمن نمایش بی‌نقص روی دیوار، در بلندمدت هم سلامت دیوار آجری تضمین شود.

در این بخش نکات مهمی را که قبل، حین و بعد از اجرای آجر نما در دکوراسیون دیوارهای داخلی ساختمان باید بدانید بیان کردیم.

نحوه نصب پانل آجری مصنوعی

فرآیند آماده‌سازی برای نصب پانل آجری مصنوعی داخلی شبیه روکش آجری است؛ اگرچه شباهت‌های این دو در همین‌جا به پایان می‌رسد، چراکه نصب روکش مستلزم قرار دادن دقیق آجر به آجر و سپس آب‌بندی کامل با دوغاب است. به‌طور کلی، فرآیند نصب دیوار مصنوعی به‌طور قابل توجهی ساده‌تر بوده و زمان کمتری نسبت به کار با آجر نیاز دارد.

علاوه‌بر پانل‌های دیواری مصنوعی، شما باید ابزارآلات زیر را داشته باشید:

  • اره
  • مته
  • چسب ساختمانی
  • چاقو
  • پیچ‌های دیوار خشک
  • نردبان
  • درزبندی بافتی مطابق رنگ

در زیر مراحل نصب پانل نما آجری مصنوعی برای دکوراسیون داخلی دیوارها به‌طور خلاصه آورده شده است:

  • قرنیزها و قالب‌های پایه پنجره دیوارها را بردارید.
  • از راست به چپ و از پایین به بالا، پانل‌ها را روی دیوار قرار دهید، قسمت‌های به هم پیوسته را به هم متصل کنید و شیارهای پایینی را روی زبانه بالایی قرار دهید.
  • تناسب پانل‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز، برش دقیق انجام دهید. از قطعات بریده شده برای پر کردن قسمت‌های کوچک یا بستن شکاف‌ها استفاده کنید.
  • پانل و دیوار را جاروبرقی بکشید یا پاک کنید تا گرد‌وغبار و آشغال‌ها پاک شود و سپس چسب را روی پشت پانل قرار دهید.
  • پس از قرار دادن روی دیوار، محل قرارگیری را دوبار بررسی کنید و سپس پانل‌ها را در جای خود پیچ ​​کنید تا محکم شوند.
  • شکاف‌های بین پانل‌ها و سوراخ‌های روی پیچ را با درزبندی بافت‌دار متناسب با رنگ پر کنید.

بیشتر بخوانید: خرید بهترین آجر نما برای اتاق غذاخوری

تاثیر آجر نما در زیبایی دکوراسیون داخلی

مراقبت از آجر نما

در این بخش، مجموعه نکاتی برای محافظت بیشتر از آجر نما برای دکوراسیون داخلی آورده شده است.

حفظ آجر

برای اطمینان از اینکه آجر نمای داخلی تا سال‌ها خیره‌کننده باقی می‌ماند، باید سطح را آب‌بندی و محافظت کنید تا خطر فروپاشی در طول زمان کاهش یابد.

برای روشن نگه داشتن فضای داخلی، یک روکش براق جزئی می‌تواند به آجر شما کمک کند که براق به نظر برسد و این ایده برای فضای باریک ورودی یا راهرو عالی است. در غیر این‌صورت، یک درزگیر مات، ظاهر آجر را تغییر نمی‌دهد، اما به جلوگیری از کنه‌ها و گرد‌وغبار کمک می‌کند.

تمیز کردن

اگر دیوار شما قبل از آب‌بندی نیاز به تمیز کردن دارد، مخلوط سرکه و آب این کار را به خوبی انجام می‌دهد. این محلول را به آرامی روی نقاط آلوده اسپری کنید و با یک حوله بمالید و فقط در صورت لزوم با یک برس درشت آن را بشویید تا خاک‌های سرسخت پاک شود. بهتر است در شروع، بخش کوچکی را به آرامی تمیز کنید تا مطمئن شوید آجر شما آسیب نمی‌بیند. همچنین فقط در موارد ضروری از پاک‌کننده‌های قوی و یا زبر استفاده کنید.

رطوبت

در مناطق مرطوب مانند حمام، بسیار مهم است که مطمئن شوید آجر به خوبی مهروموم شده است تا از کپک زدن و نم‌زدگی آن جلوگیری شود.

در جایی که دوغاب، فرسوده شده یا در شرایط بدی قرار دارد، می‌توان آجر را مجدداً ترمیم کرد تا سطح یکنواخت آن بازیابی شود. این امر مستلزم آن است که دوغاب موجود قبل از پر شدن مجدد با ملات جدید با دقت حداقل تا عمق سه‌چهارم اینچ کشیده شود. این کار را فقط یک بار انجام می‌دهید و سپس باید آن را با دقت آب‌بندی و نگهداری کنید.

انتخاب رنگ آجر نما برای دکوراسیون داخلی

در اینجا چند ایده رنگی به همراه شرایط مطلوب اجرای آن را برای شما گردآوری کردیم.

  • رنگ سفید: چند لایه رنگ سفید یک انتخاب محبوب برای کسانی است که می‌خواهند بافت دیوار آجری خود را حفظ کنند اما ظاهری تمیزتر و مدرن به آن ببخشند. یکی از مزیت‌های این ظاهر علاوه‌بر توانایی آن در روشن‌تر کردن فضا، می‌تواند منجر به حس فضای خلوت‌تر شود و عناصر مختلف مانند دیوارپوش‌ها و تزئینات پنجره (و سقف) را با هم ترکیب کند تا جلوه‌ای جذاب‌تر داشته باشد. ظاهر تمام سفید مخصوصاً برای آجر نمای اتاق خواب مناسب است، زیرا جذابیتی رویایی و ابرمانند دارد.
رنگ سفید آجر نما برای دکوراسیون داخلی
رنگ سفید آجر نما برای دکوراسیون داخلی
  • رنگ خاکستری: یکی دیگر از گزینه‌های زیبا برای آجر رنگ شده داخل ساختمان، خاکستری گرم و ملایم است. این رنگ دارای کیفیت خاکی و ارگانیک است و در عین حال ظاهری تمیز ایجاد می‌کند. رنگ آجر خاکستری یک هارمونی عالی بین آجر سفید و رنگ طبیعی آجر دارد.
  • رنگ لکه‌دار: اگر پالت آجری روشن‌تری دارید و رنگ‌های عمیق‌تر و غنی‌تر را ترجیح می‌دهید، می‌توانید آجر خود را مانند چوب لکه‌دار کنید تا رنگ آن تغییر کند بدون اینکه تغییرات و بافت کاملاً پاک شود.
رنگ لکه دار آجر نما در دکوراسیون داخلی ساختمان
رنگ لکه‌دار آجر نما در دکوراسیون داخلی ساختمان

توجه داشته باشید که با اینکه می‌توان رنگ روی اجر را پاک کرد اما توانایی آجر برای جذب رنگ در هسته متخلخل خود، این کار را تا حدودی دشوار می‌کند. همچنین می‌توانید از ترکیب آجر نما با آینه‌های بزرگ یا چند تکه استفاده کنید تا تکرار بصری آجر در آینه، جذابیت نما را بیشتر کند. اگر هم در آشپزخانه از آجر نما استفاده می‌کنید، نصب قفسه‌های باز و طبقه‌بندی شده چوبی روی آجر نما، یکی از بهترین هماهنگی بین متریال دکوراسیون داخلی به‌شمار می‌رود.

حرف آخر…

آجر یک مصالح ساختمانی سنتی ساخته شده از خاک رس است که در سال‌های اخیر، کاربرد بسیار زیادی در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها پیدا کرده است. چند نوع آجر نما برای دکوراسیون داخلی دیوارها وجود دارد که هر کدام را می‌توان به شکل‌های دلخواه روی دیوارها استفاده کرد. دوام بالا، قیمت مناسب و تنوع در جذابیت طرح‌های آجر نما می‌تواند به گزینه اصلی شما برای دکوراسیون نمای داخلی ساختمان تبدیل شود.

 

منابع: houzz.com | textureplus.com | archdaily.com

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *